تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۷۴۶۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی سال جاری رقم می خورد:

برنامه ایمیدرو برای اجرای ۳۱ طرح معدنی با سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری

می متالز - طبق برنامه‌ریزی ایمیدرو برای اجرای ۳۱ طرح در بخش معدن و صنایع معدنی طی سال جاری سرمایه‌گذاری ۴.۵۵ میلیارد دلاری انجام می شود که اشتغال مستقیم بیش از ۱۱ هزار نفر را به دنبال دارد.
برنامه ایمیدرو برای اجرای ۳۱ طرح معدنی با سرمایه‌گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری

به گزارش می متالز، جداول آماری ایمیدرو حاکی از آن است با بهره برداری از ۳۱ طرح تا پایان سال جاری ۱۱ هزار و ۳۴۰ نفر بطور  مستقیم و ۷۰ هزار و ۲۶۵ نفر غیر مستقیم اشتغال پیدا می کنند.

آلومینیوم جنوب (سالکو) در فاز یک با هدف تولید ۳۰۰ هزار تن شمش، اسلب، و بیلت آلومینیوم با سرمایه گذاری ۱.۳ میلیارد دلار و اشتغال مستقیم ۱۵۰۰ نفر و ۶ هزار نفر غیر مستقیم به عنوان یکی از طرح های مهم در این ارتباط محسوب می شود.

همچنین فاز یک آلومینیوم جاجرم با هدف تولید ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه گذاری ۱۳۱ میلیون دلار و اشتغال ۶۰۰ نفر مستقیم و ۱۸۰۰ نفر غیر مستقیم به بهره برداری رسید.

فولاد استانی بافت (کرمان) واحد احیاء با هدف تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیون دلار، اشتغال ۲۳۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم ۸۰۰ نفر از جمله این طرح ها است.

دولت یازدهم از نیمه دوم ۹۲ فعال سازی هفت طرح فولاد استانی که از سال ۸۵ به دلیل مشکلات مالی متوقف مانده بود را کلید زد و تاکنون اغلب این طرح ها در بخش احیاء فعال شده اند و فولاد سازی نیز انتظار می رود تا پایان کار دولت دوازدهم به اتمام برسد.

فولاد نی ریز(فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، شادگان (خوزستان)، سبزوار(خراسان رضوی)، میانه (آذربایجان شرقی)، سفید دشت (چهارمحال و بختیاری) و بافت (کرمان) با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن که قابلیت تا یک میلیون تنی را نیز دارد به عنوان هفت طرح فولاد استانی محسوب می شوند.

فولاد استانی سفیددشت (چهارمحال و بختیاری) با هدف احداث واحد فولاد سازی تولید ۸۰۰ هزار تن اسلب با سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیون دلار و اشتغال ۷۰۰ نفر مستقیم و سه هزار نفر غیر مستقیم در شمار این طرح است.

فولاد استانی قائنات (خراسان جنوبی) واحد احیاء تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با سرمایه گذاری ۱۱۹ میلیون دلار و اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر و غیر مستقیم هزار نفر در برنامه است.

فولاد سازی زرند (فولاد زرند ایرانیان - میدکو) با تولید سالانه ۱.۷ میلیون تن شمش فولادی و سرمایه گذاری ۷۶۰ میلیون دلار و اشتغال ۴۵۰۰ نفر مستقیم و ۴۵ هزار نفر غیر مستقیم از دیگر طرح های سال جاری به حساب می آید.

احداث کارخانه کنسانتره فولاد مبارکه (سنگان) تولید پنج میلیون تن کنسانتره آهن با سرمایه گذاری ۲۶۵ میلیون دلار و اشتغال مستقیم هزار نفر و غیر مستقیم سه هزار نفر را فراهم می کند.

احداث  کارخانه ذوب و فولاد سازی (خط یک) گل گهر و واحد اکسیژن (جهان فولاد) با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون دلاری و اشتغال ۷۵۰ نفر و غیر مستقیم ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از دیگر برنامه های سال جاری است.

احداث کارخانه آهن اسفنجی خط ۲ طرح کوثر مربوط به توسعه آهن و فولاد گل گهر با تولید ۲ میلیون تن آهن اسفنجی با سرمایه گذاری ۱۱۶ میلیون دلار و اشتغال مستقیم ۲۲۰ نفر و غیر مستقیم ۸۸۰ نفر برنامه ریزی شده است.

ساخت کارخانه گندله سازی (گهرزمین) با ظرفیت پنج میلیون تن و سرمایه گذاری ۱۰۶ میلیون دلار، اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم ۲ هزار نفر را به دنبال دارد.

همچنین انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق (قطعه اول) با هدف تامین چهار متر مکعب برثانیه با سرمایه گذاری ۲۹۵ میلیون دلاری اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و غیر مستقیم ۸۰ نفر را به دنبال دارد.

احداث واحد بخار شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان (گهر انرژی) برای تولید ۱۶۰ مگاوات برق با سرمایه گذاری ۱۵۲ میلیون دلار، اشتغال ۳۰ نفر مستقیم و ۶۰۰ نفر غیر مستقیم را فراهم کرد.

واحد گندله توسعه ملی (سنگان) برای تولید ۲.۵ میلیون تن گندله با سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیون دلار اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفز و غیر مستقیم ۵۰۰ نفر را فراهم می سازد.

طرح توسعه ذوب خاتون آباد شرکت ملی مس درکرمان با هدف توسعه ذوب و دستیابی به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن مس آند حاصل از کنسانتره در سال، احداث انبار کنسانتره به ظرفیت ۶۰ هزار تن، احداث کارخانه اکسیژن به ظرفیت ۴۴۰ تن در روز ۱۴۲ میلیون دلار اشتغال ۲۰ نفر و غیر مستقیم ۵۰ نفر را فراهم می سازد.

طرح احداث کارخانجات اسید کرمان - اسید سولفوریک خاتون اباد (ملی مس) احداث کارخانه اسید سولفوریک به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن با سرمایه گذاری ۱۰۵ میلیون دلار، اشتغال مستقیم ۷۵ نفر و غیر مستقیم ۲۵۰ نفر را موجب خواهد شد که این مجموعه بخشی از طرح های سال جاری است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده