تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۷۰۵۴۸
کارشناس حمل ونقل ریلی:

حمل و نقل ریلی تا زمان اقتصادی شدن، فاصله زیادی دارد

می متالز - رضاییان با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی تا زمان اقتصادی شدن، فاصله زیادی دارد، گفت: گزارش اتحادیه بین المللی راه آهن‌های دنیا نشان می‌دهد که کشورمان در بهره وری لوکوموتیو و واگن‌های باری حدود یک سوم میانگین جهانی، عملکرد دارد.
حمل و نقل ریلی تا زمان اقتصادی شدن، فاصله زیادی دارد

به گزارش می متالز، «محمدحسین رضاییان» شب گذشته (دوشنبه 29 مهرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به اینکه جدا از بحث مالی که دولت برای توسعه زیرساخت ریلی صرف می کند،‌ سرمایه بزرگی هم از بودجه های غیر دولتی داریم، گفت: تاکنون برای جذب مشارکت های غیر دولتی اعم از بخش های عمومی مانند آستان قدس، سپاه و بقیه نهادها و بودجه های مردمی، تلاش قابل توجه و کافی نداشتیم.

کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان اینکه طرح‌هایی که در دو سال گذشته در زمینه حمل و نقل ریلی به بهره برداری رسید از جمله طرح تهران - همدان و طرح کرمانشاه، طرح‌های خوبی نبودند، افزود: در طرح تهران - همدان تقریبا باری روی این خط آهن حمل و نقل نمی‌شود و کارشناسان هم موافق این طرح نبودند.

رضاییان با اشاره به اینکه طرح اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و طرح شلمچه تا شهر بصره و طرح ریلی اتصال ایران به افغانستان که حدود ۱۰ سال از آن می‌گذرد، با وجود سودآوری زیاد و اهمیت این طرح، اما هنوز اجرایی نشده است، ادامه داد: این در حالی است که هزینه اجرایی این طرح‌ها از هزینه طرح‌هایی که به بهره برداری رسیده کمتر بوده است.

کارشناس حمل ونقل ریلی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی تا زمان اقتصادی شدن، فاصله زیادی دارد، گفت: گزارش اتحادیه بین المللی راه آهن‌های دنیا که ایران هم عضو آن است نشان می‌دهد که کشورمان در بهره وری لوکوموتیو و واگن‌های باری حدود یک سوم میانگین جهانی، عملکرد دارد.

وی با بیان اینکه در بهره وری زیرساخت هم حدود یک پنجم میانگین جهان، عملکرد داشتیم، گفت: روش‌های تصمیم گیری در زمینه طرح‌های حمل و نقل ریلی به اصلاح ساختار نیاز دارد. نظام اولویت دهی به طرح‌های ریلی با همین بودجه‌های موجود برای آگاهی کارشناسان باید منتشر شود.

عناوین برگزیده