تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۶۴۵۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

شهرداری در برابر مطالبه ۶۰ هزار میلیارد تومانی پاسخگو باشد

می متالز - عضو هیات مدیره شرکت‌های خدمات انرژی گفت: بنابر شواهد موجود؛مطالبه پیمانکاران بخش خصوصی از شهرداری ۲۲ هزار میلیارد تومان بر آورد شد که با احتساب مطالبات قبلی، میزان مطالبه شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی از شهرداری به ۶۰ هزار میلیارد تومان می رسد.
شهرداری در برابر مطالبه ۶۰ هزار میلیارد تومانی پاسخگو باشد

به گزارش می متالز، مصطفی خسرو شاهی  در پاسخ به این پرسش که عرضه‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی با چه مشکلاتی مواجه هستند، بیان کرد: خدمات مهندسی به طور کلی در دو قسمت انجام می‌شود؛ برخی از فعالیت‌ها شامل مشاوره و مهندسی، طراحی و نظارت می‌شود و بخشی از فعالیت‌ها نیز شامل خدمات آزمایشی از جمله آزمایش خاک بر می‌شود.

وی افزود: خدمات فنی نیز خود به حوزه‌های مختلفی از جمله نصب، تعمیرات، راه‌اندازی و نگهداری تقسیم می‌شود.

به گفته خسرو شاهی، تامین مواد اولیه برای خدمات فنی و مهندسی به دو طریق از سوی دولت و پیمانکاران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از پیمانکاران دولتی که در حال بهره‌برداری از پروژه‌های خود هستند برای صرفه جویی در هزینه‌ها؛برخی از خدمات در حال تولید مانند نگهداری جاده، بنادر و فعالیت‌های زیر ساختی را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کنند.

خسرو شاهی معتقد است؛ با توجه به اینکه هزینه‌های جاری دولت روند صعودی دارد و معمولا بودجه در نظر گرفته شده کفاف تمام بخش‌ها را نمی‌دهد از این رو، دولت بودجه‌های عمرانی را کاهش می‌دهد تا امکان جبران هزینه‌های جاری به وجود آید.

وی افزود: هزینه‌های عمرانی نیز به دو بخش تامین کالا و خدمات فنی و مهندسی تقسیم می‌شود و از آنجایی که خدمات فنی و مهندسی خرید کالا ندارند معمولا صورت حساب‌های آنها به خصوص در حوزه‌های آب، برق و گاز دیر پرداخت می‌شود و یا به طور کل پرداخت نمی‌شود.

نایب‌رییس انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و نظارت طرح‌ها گفت: با وجود چنین شرایطی که مطالبات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی پرداخت نمی‌شود و مجبور به پرداخت مالیات، بیمه و دیگر هزینه ‌های جاری هستند بنابراین دیگر امکان فعالیت برای آنها وجود ندارد.

خسرو شاهی معتقد است؛ بیشترینمطالبات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی از وزارت نیرو و شهرداری است، بودجه سالانه شهرداری نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان است بنابراین شهرداری باید هزینه زیبا‌سازی شهر را از مردم می‌گرفت اما در حال حاضر این هزینه ها را به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی تحمیل کرده است.

عناوین برگزیده