تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۵۴۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صعود قیمت، صنعت مس را به اجرای اکتشافات جدید، تشنه‌تر کرد

می متالز - وابستگی شدید تولید مس به اکتشافات، کاهش عیار معادن مس و عدم وجود پروژه‌های معدنی کافی، آینده بازار جهانی مس را با کسری عرضه قابل توجهی مواجه خواهد ساخت. در نتیجه، صنعت مس جهان، با صعود قیمت این فلز سرخ، عزم خود را برای شناسایی ذخایر بیشتر مس بیش از پیش جزم کرد. در نیمه اول سال جاری، فعالیت‌های اکتشافی صنعت مس در آمریکای لاتین با رشد 67 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود.
صعود قیمت، صنعت مس را به اجرای اکتشافات جدید، تشنه‌تر کرد

با افزایش قیمت فلزات پایه از ابتدای سال جاری، اکتشافات مواد معدنی نیز در جهان، رنگ تازه‌ای به خود گرفت. صنعت فلزات وابستگی قابل توجهی به ذخایر معدنی موجود در زمین دارند. از این رو، برای حصول اطمینان از تأمین تقاضای موجود برای فلزات پایه، پیاده‌سازی و اجرای مطالعات اکتشافی امری ضروری است. در واقع، مطالعات اکتشافی زمینه‌ساز تداوم روند استحصال و تولید فلزات و همچنین پیش‌نیاز اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنایع است. بدون انجام مطالعات و پیاده‌سازی فعالیت‌های اکتشافی، نه‌تنها امکان گسترش و توسعه واحدهای تولیدکننده نیست، بلکه تضمینی هم برای تداوم فعالیت این واحدها وجود نخواهد داشت.

به‌طور کلی یک تأخیر مشخصی میان اجرای فعالیت‌های اکتشافی و فاز بهره‌برداری از معادن وجود دارد؛ بدین جهت، اطلاع بررسی وضعیت آینده بازار فلزات بسیار مهم و ارزشمند است. با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص صنعت مس، تخمینی از میزان اجرای فعالیت‌های اکتشافی مورد نیاز، برآورد شده است. بر این اساس، هر کشور یا واحد تولیدکننده مس برای حفظ بقای تولید خود، بایستی حدود 1.5 تا 2 برابر میزان استخراج سالیانه خود، ذخیره جدیدی از این فلز سرخ را شناسایی کند. با توجه به این امر، می‌توان دریافت که صنعت مس بیش از سایر فلزات، به اجرای مطالعات و پیاده‌سازی فعالیت‌های اکتشافی نیازمند است.

با کاهش متوالی عیار مس معادن موجود در جهان و همچنین پیش‌بینی رشد تقاضای این فلز سرخ طی چند دهه آتی، صنعت مس وارد ناحیه اضطرار شده است؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در پایان دهه 2020 میلادی، با در نظر گرفتن مجموع تولیدات واحدهای موجود و طرح‌های قطعی، همچنان شکاف قابل ملاحظه‌ای میان عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت. با توجه به این امر، لزوم اجرای فعالیت‌های اکتشافی، قابل درک است. از طرفی، افزایش قیمت مس طی نیم‌سال اول سال 2017 نیز، امکان پیاده‌سازی چنین مطالعاتی را از منظر اقتصادی قابل اجرا ساخته است.

نمودار زیر، میزان گمانه‌های حفاری شده برای اکتشاف مس در آمریکای لاتین را برای سال‌های 2014 تا 2017 نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، آمریکای لاتین با رشد قیمت مس در فصل‌های اول و دوم سال 2017، تمایل بیشتری به اکتشاف ذخایر جدید مس نسبت به دوره مشابه از سال گذشته پیدا کرد. رشد تعداد گمانه‌های حفاری شده در 3 ماهه دوم سال جاری این منطقه نسبت به فصل دوم سال 2016، برابر با 61 درصد بود. به‌طور کلی، در 6 ماهه اول سال 2017، فعالیت‌های اکتشافی مس در کشورهای آمریکای لاتین، رشد 67 درصدی نسبت به 6 ماهه منتهی به ژوئن سال گذشته داشت.

با توجه به نمودار ارائه شده، به جرأت می‌توان ادعا کرد که فعالیت‌های اکتشافی صنعت مس آمریکای لاتین در 3 ماهه منتهی به ژوئن سال جاری، به بیشترین سطح خود از ابتدای سال 2014 تا کنون رسید. بررسی بودجه اکتشافی صنعت مس کشورهای آمریکای لاتین نشان می‌دهد که شیلی، پرو و مکزیک، به ترتیب سهم 23، 22 و 21 درصدی از کل بودجه اکتشافی آمریکای لاتین را به‌خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است که در حال حاضر، کشورهای شیلی و پرو واقع در آمریکای لاتین، نزدیک به 40 درصد از کل ذخایر مس جهان را در خود نهفته دارند.

در نتیجه رشد فعالیت‌های اکتشافی صنعت مس در آمریکای لاتین و وابستگی قابل ملاحظه حجم تولید این صنعت به میزان ذخایر شناسایی شده، انتظار می‌رود که صنعت مس این کشورها با رونق بیشتری همراه باشد؛ البته، کشور پرو، از سال 2014 تا کنون، با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای متعدد و بهره‌برداری از چندین واحد معدنی جدید طی 2 سال گذشته، موفق به 1.7 برابر کردن تولید مس معدنی و بازیابی جایگاه دوم خود از فهرست 10 کشور برتر تولیدکننده مس در جهان شد. گفتنی است اقتصاد کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه شیلی و پرو، به میزان چشم‌گیری به صنعت مس و صادرات این بخش وابسته است.

عناوین برگزیده