تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۵۰۰۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال سنگ ایران:

زغال سنگ استان کرمان از نظر کیفیت و کمیت بی رقیب است

می متالز - دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: ۴۰ درصد حقوق دولتی معادن ایران از استان کرمان وصول می شود که زغالسنگ کرمان از نظر کیفیت و کمیت یکی از زغال سنگ های بی رقیب در منطقه است.
زغال سنگ استان کرمان از نظر کیفیت و کمیت بی رقیب است

به گزارش می متالز، سعید صمدی امروز (24 مرداد) در چهل و ششمین جلسه شورای گفتگوی استانی دولت و بخش خصوصی در خصوص بررسی مسائل و مشکلات زغال سنگ در استان کرمان گفت: زغالسنگ در کشور به نام استان کرمان آغاز می شود و 40 سال استان کرمان بزرگترین حوزه زغالی ایران بودI که چه بسا دوران باشکوه را با تکیه به ذخایر بالایی که دارد، ادامه می داد و می توانست باز هم جایگاه اول را در کشور  حفظ کند.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: 40 درصد حقوق دولتی معادن ایران از استان کرمان وصول می شود که زغالسنگ کرمان از نظر کیفیت و کمیت یکی از زغال سنگ های بی رقیب در منطقه است.

وی بحث زغالسنگ را جزو مشاغل سخت و زیان آور دانست و افزود: پرداخت یک جای این 4درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور بار مالی سنگینی به کارفرما و بنگاه اقتصادی وارد می کند.

صمدی گفت: در استان کرمان 6 هزار و 200 نفر در معادن زغالسنگ فعالیت می کنند که 3 هزار و 200 نفر مشمول مشاغل سخت و زیان آور هستند و اگر این تعداد نفرات بازنشسته شوند و مشکل حل شود بار مالی 128 میلیارد تومانی را لازم دارد و اگر همین تعداد شغل مستمر و پایدار ایجاد شود، طبق فرمول های اقتصادی کشور 900 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی برای حل این بحران پیشنهاد داد که به سمت راهکارهای کوتاه مدت برویم و گفت: راهکار کوتاه مدت این است که اگر دولت بخواهد این تعداد شغل را ایجاد کند باید تسهیلات و وام های کم بهره با پرداخت بلند مدت ارائه دهد تا مشکل حل شود و این تسهیلات را بانک ها به طور مستقیم به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

جعفر رودری هم در این جلسه پیشنهاد داد: برای اینکه وام کم سود داشته باشند تنها راه تبصره 18 است که ۲۰ درصد را پرداخت کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان در بحث فروش تامین زغال اصفهان گفت: این مسئله، موضوعیت دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید وارد عمل شود و نکته ای که وجود دارد این است که این پرداختی به خود بنگاه باشد، نه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات تبصره 18 گفت: ما مخالف پرداخت تسهیلات نیستیم بحث این است که اجازه داده نمی شود.

عناوین برگزیده