تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۴۶۵۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد بالای بازارهای سهام در 3 ماهه اول 2019

نقطه ترمز بورس آمریکا در کجا خواهد بود؟

می متالز - بازارهای مالی آمریکا از ابتدای سال 2019، روند بسیار خوبی داشته‌اند؛ به‌طوری که شاخص S&P 500 در 3 ماهه اول سال بهترین عملکرد خود از زمان بحران اقتصادی سال 2008 را تجربه می‌کند. آمارها نشان می‌دهند، رقم فعلی شاخص تا رسیدن به رکورد بیشترین میزان تمام دوران که در تابستان 2018 ثبت شد، فاصله چندانی ندارد.
نقطه ترمز بورس آمریکا در کجا خواهد بود؟

به گزارش می متالز، حدود 3 هفته قبل و در دومین روز از فصل دوم 2019، شاخص‌های بازار بورس به بیشترین میزان خود از اکتبر (ماه دهم) سال گذشته رسید. اگرچه به نظر نمی‌رسد این صعود تداوم داشته باشد و تنها این شاخص‌ها از دوره رکود 3 ماهه آخر سال 2018، سطوح پیشن خود را بازیابی کرده و بازارهای سهام در حال بازگشت دوباره به نقطه ماه سپتامبر هستند. به علاوه، سوالات و ابهامات بسیاری پیش‌رو قرار دارد که می‌تواند این روند را تغییر دهد.

یکی از مهمترین این سوالات، امکان حل قطعی تنش‌های تجاری با چین است که می‌تواند بر رشد اقتصادی تاثیر زیادی داشته باشد. عامل مهم دیگری نیز که می‌تواند تاثیرگذار باشد رشد قیمت‌های نفت در مقطع فعلی است. در حالی که تحریم نفتی ونزوئلا همچنان ادامه دارد، دولت آمریکا معافیت‌های خریداران نفت ایران را نیز تمدید نکرد. از همین رو، احتمال اینکه در کوتاه‌مدت قیمت نفت حتی تا 80 دلار بر بشکه برسد نیز وجود دارد. علاوه بر این، قدرت‌های اقتصادی اروپا نیز در حال انقباض هستند. در حالی که به زودی بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا خواهد شد، ناتوانی این کشور برای رسیدن به یک توافق قطعی خروج، به یک عامل تهدید جدی تبدیل شده است.

طی 3 ماهه اول 2019، شاخص S&P 500 نزدیک به 13.7 درصد صعود کرد و همزمان شاخص Dow بالغ بر 11.15 درصد افزایش را نشان داد. دو شاخص اصلی بازار Nasdaq نیز یعنی Nasdaq Composite و Nasdaq 100 هر یک بیش از 16.5 درصد طی این مدت رشد کردند. نمودار شماره 1، تغییرات شاخص‌های S&P 500 و Nasdaq 100 طی 6 ماه منتهی به آوریل را نشان می‌دهد.

البته در حال حاضر در کوتاه‌مدت دلایل خوبی برای ادامه رشد بازار وجود دارد. نرخ‌های بهره با وجود 2 نوبت افزایش، همچنان مقدار اندکی است که می‌تواند به فروش بخش خانگی کمک کند و علاوه بر این منجر به افزایش میزان فروش خودرو در آمریکا شود. افزایش نرخ بهره توسط سیستم فدرال رزرو به صورت آهسته صورت می‌گیرد تا رضایت دونالد ترامپ را جلب کند. چنانچه طی 3 هفته اخیر، از ابتدای آوریل تاکنون، شاخص‌Nasdaq 100  حدود 6.8 درصد دیگر نیز رشد کرده است؛ عمده این امر نیز به‌دلیل خوش‌بینی ایجاد شده در عرضه اولیه سهام برخی شرکت‌ها است که با استقبال عمومی مواجه شده است.

شاخص Nasdaq 100، یک شاخص بازار بورس است که شامل 103 سهم برتر منتشر شده از سوی 100 شرکت بزرگ غیر مالی نزدک می‌شود. شاخص S&P 500 نیز مخفف عبارت Standard and Poor's  است که فهرستی از 500 سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و Nasdaq را در بر می‌گیرد.

 

عناوین برگزیده