تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۴۰۲۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی کرمان مطرح شد:

نیازمند تمرکز بر نوسازی معادن هستیم

می متالز - کرمان به‌عنوان بهشت معادن ایران سهم بسیار زیادی در کاهش وابستگی به نفت و بالا بردن سهم بیشتر در تولید ناخالص داخلی کشور دارد.
نیازمند تمرکز بر نوسازی معادن هستیم

به گزارش می متالز، این استان با داشتن معادن بزرگ فلزی در حوزه مس و آهن و نیز ساخت صنایع تولیدی وابسته، زمینه رشد اقتصادی پایدار و افزایش نرخ اشتغال برای مردم منطقه را فراهم کرده است.
ازاین‌رو بهشت معادن ایران از ۲۶ تا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ میزبان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است.
درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه معدن و صنایع معدنی، ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در استان کرمان با فعالان معدنی و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه صحبت کرده ایم.

 

استقبال از هرگونه نوآوری

تیمور منصوری، معاون توسعه و فنی مهندسی گوهرزمین با بیان اینکه لازم است در معادن دست به نوسازی بزنیم گفت: خوشبختانه معادن در کشور ذخیره چشمگیری دارند اما این ظرفیت ما است و به‌تنهایی کافی نیست. از این رو باید برای رشد معادن دست به نوسازی و رونق آنها بزنیم.
او تاکید کرد: به باور من اگر در بخش معادن به نوسازی توجه نکنیم، در آینده نمی‌توانیم هیچ حرکتی در بخش معدن انجام دهیم.
معاون توسعه و فنی مهندسی گوهرزمین درباره اهمیت برگزاری این نمایشگاه و کمک به نوسازی و توسعه معادن گفت: ارائه مقاله‌های جدید، دیدگاه‌ها و نظرهای نو و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خلال نمایشگاه از ویژگی‌های خوب شرکت در چنین برنامه‌هایی است.
در این نمایشگاه می‌توان از آخرین ابزارآلات، خدمات، فناوری و ایده‌های جدید باخبر شد تا فعالان معدنی به تبادل‌نظر بپردازند و به دنبال راهکار و تامین نقاط ضعف داخلی باشند.
منصوری ادامه داد: انتظار است در نمایشگاه، زمینه‌های نوسازی معدن و دستگاه‌های جدید معرفی شود.
 این مهم می‌تواند به وضعیت بازار و آینده معدن در حوزه‌های مختلف ازجمله استخراج و فروش کمک کند. ما هم از هرگونه نوآوری استقبال کرده و آماده قرارداد هستیم.
معاون توسعه و فنی مهندسی گوهرزمین با اشاره به غنی بودن ایران در ذخایر معدنی اظهار کرد: معادنی در کشور داریم که نوپا هستند، به‌طور مثال معدن سنگ‌آهن را می‌توان نام برد.
این معدن در سال ۸۰ آغاز به کار کرد و از سال ۹۰ به‌طور جدی مشغول فعالیت شده است. این مثال نشان‌دهنده وجود ذخایر چشمگیر معدنی در ایران است. بنابراین در این حوزه مشکل نداریم اما درباره نگه‌داشتن و لزوم نوسازی معادن مشکلاتی داریم که به باور من هرچه سریع‌تر باید درباره آن فکری کرد.
منصوری در پایان با بیان اینکه ما در استخراج و فرآوری توانمند هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه استخراج و فرآوری مشکل جدی‌ نداریم و در این سال‌ها توانسته‌ایم بومی‌سازی کنیم. در بخش قطعات کلیدی هم به تولید رسیده‌ایم. امید است تا ۲ سال آینده در بخش فرآوری و تجهیزات هم خودکفا شویم و دست به تولید گسترده داخلی بزنیم.

 

امیدواریم در نمایشگاه دیده شویم

مهدیه تشکری، کارشناس شرکت قطعه‌گستر کرمان نیز با اشاره به اهمیت برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند به رونق معادن کمک کند. تشکری با اشاره به زمینه کاری این شرکت که در حوزه ساخت قطعات ماشین‌آلات در زمینه‌های مختلف معدنی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: ما در زمینه ساخت قطعات برای معادن توانسته‌ایم موفق عمل کنیم و کمر تحریم‌ها را بشکنیم. کالاهایی را تولید کرده‌ایم که در این ۴۰ سال سابقه نداشته و حتی از کالای خارجی هم کیفیت بالاتری داشته است. او تاکید کرد: مته صادراتی یکی از مواردی است که ما در آینده نزدیک دست به تولید انبوه آن می‌زنیم. از آنجایی‌که این مته در حوزه صنعتی و حتی پزشکی کاربرد دارد علاوه بر اینکه نیاز داخلی را تامین می‌کند می‌تواند به رونق صادرات هم کمک کند و درنتیجه برای اقتصاد ارزآوری خواهد کرد.
تشکری با اشاره به اهمیت تولید داخلی و کمک به اشتغال کشور گفت: ما بر استفاده از نیروی بومی تمرکز کرده‌ایم، این مهم باعث شده که هم اشتغال را افزایش دهیم و هم به رونق جوامع محلی کمک کنیم. این مقام مسئول در شرکت قطعه‌گستر کرمان با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه گفت: امیدواریم در این نمایشگاه تخصصی مجموعه‌هایی مثل ما دیده شوند و قدر ما را بدانند. خیلی‌ها باور نمی‌کنند که این قطعات به‌دست مهندسان و کارگران ایرانی ساخته ‌شده است شرکت ما توانست این مهم را تامین کند. او در پایان اظهار کرد: ما هر سال در این نمایشگاه شرکت می‌کنیم و از مزایای آن بهره می‌بریم. با شرکت‌های مختلف آشنا می‌شویم، کنار هم جمع می‌شویم، همفکری کرده و سعی می‌کنیم مشکلات موجود در حوزه معدن را برطرف کنیم. گفتنی است هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته استان کرمان، فرصت مناسبی برای گردهمایی معدنی‌ها و صنایع وابسته به شمار می‌رود. قرار است در این نمایشگاه شرکت‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی و صنایع وابسته به آن، آخرین دستاوردهای اکتشاف، استخراج، فرآوری، صادرات، سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خود را ارائه دهند. گفتنی است شرکت رستاک‌پادویژن که مسئول برگزاری این نمایشگاه است، برنامه‌های متنوعی در چند روز برگزاری نمایشگاه‌های معدنی کرمان در نظر گرفته است. شرکتی استرالیایی به نام سیگنال دلتا پارس در حاشیه این نمایشگاه به معرفی و عرضه نرم‌افزار ماکروماین در حوزه اکتشاف و در قالب یک کارگاه آموزشی خواهد پرداخت که در آن راه‌حل‌های آسان و کاربردی اکتشاف و استخراج معادن ارائه می‌شود. همچنین یک گردهمایی بزرگ معدنی در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

عناوین برگزیده