به گزارش میمتالز، تازهترین آمارها نشان میدهد حجم نفت خام موجود در ذخایر راهبردی آمریکا (Strategic Petroleum Reserve) به حدود ۳۳۰ میلیون بشکه کاهش یافته که پایینترین سطح از دهه ۱۹۸۰ و زمان تکمیل تدریجی این ذخایر محسوب میشود.
ذخایر راهبردی نفت آمریکا که بهعنوان مهمترین ابزار این کشور برای مقابله با بحرانهای عرضه و اختلال در بازار جهانی انرژی شناخته میشود، در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۷۲۰ میلیون بشکه رسیده بود، اما اکنون بیش از نیمی از این ذخایر تخلیه شده است.
بر اساس این گزارش، بخش قابلتوجهی از این کاهش در سالهای اخیر و با هدف کنترل قیمت انرژی و جبران نگرانیهای ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی و اختلال در عرضه نفت، بهویژه در دوره افزایش ریسکهای مرتبط با تردد نفتکشها از تنگه هرمز، انجام شده است.

کارشناسان معتقدند ذخایر راهبردی، آخرین سپر امنیت انرژی آمریکا در زمان وقوع بحرانهای عرضه به شمار میرود. کاهش این ذخایر به پایینترین سطح در چند دهه گذشته، حاشیه امن واشنگتن برای واکنش به شوکهای احتمالی بازار نفت را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
به اعتقاد تحلیلگران، در صورت وقوع یک بحران جدید در عرضه جهانی نفت، دولت آمریکا ظرفیت بسیار محدودتری برای عرضه نفت از محل ذخایر راهبردی به بازار خواهد داشت؛ موضوعی که میتواند نوسانات قیمت نفت را تشدید کند.
از سوی دیگر، بازسازی این ذخایر فرآیندی زمانبر و پرهزینه خواهد بود. دولت آمریکا برای بازگرداندن سطح ذخایر به میزان گذشته، ناچار به خرید میلیونها بشکه نفت از بازار جهانی است؛ اقدامی که خود میتواند به افزایش تقاضا و در نتیجه فشار صعودی بر قیمت نفت منجر شود.
با وجود این، به نظر میرسد بازار جهانی نفت در شرایط فعلی، با تمرکز بر قیمتهای نسبتاً پایین کنونی، هنوز ریسک ناشی از کاهش شدید ذخایر راهبردی آمریکا و آسیبپذیری بیشتر این کشور در برابر شوکهای احتمالی عرضه را به طور کامل در قیمتها منعکس نکرده است.
منبع: خبرگزاری تسنیم