تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۳۶۵۵۶
سرویس خبر : انرژی

افزایش خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۵۴۰ هزار بشکه/تولید بنزین به روزانه ۴۷ میلیون لیتر رسید

می متالز - مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه خوراک کنونی این شرکت 400 هزار بشکه در روز است، گفت: خوراک روزانه پالایشگاه در شهریور ماه سال جاری، به 450 هزار و تا آخر سال به 540 هزار بشکه افزایش می یابد.
افزایش خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ۵۴۰ هزار بشکه/تولید بنزین به روزانه ۴۷ میلیون لیتر رسید

به گزارش می متالز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، محمد علی دادورمدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس  در حاشیه نمایشگاه بین المللی نفت به تشریح دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال گذشته پرداخت و گفت: با اجرای سه فاز با ظرفیت خوراک هر کدام 120 هزار بشکه موفق شده ایم روزانه 47 میلیون لیتر تولید بنزین تولید کرده  و از خروج سالیانه 5 میلیارد دلار ارز جلوگیری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به زودی به 50 میلیون لیتر در روز  برسد.

دادور با اشاره به فاز 4 پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: در این فاز که با عنوان « بهینه سازی ظرفیت و رفع گلوگاه های تولید»  بر مبنای  تولید  بنزین و نفت‌گاز اجرا می شود، ضمن افزایش خوراک از 120 هزار  به  180 هزار بشکه در روز، 20 هزار بشکه خوراک پتروشیمی هم تولید می شود.

وی افزود: دراین فاز می بایست 980 میلیون یورو سرمایه گذاری  می شد که خوشبختانه  به دلیل زیر ساخت های موجود، بدون نیاز به توسعه سخت افزاری و با سرمایه گذاری  80 میلیون دلار که در واقع کمتر از یک دهم  مخارج پیش بینی شده  است، می توانیم ظرفیت خوراک را برابر با  1.5 فاز افزایش دهیم.

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه سال گذشته در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی، صادرکننده بنزین شدیم، افزود: اگر روند مصرف مدیریت شود می توانیم در سال جاری و حتی سال آینده نیز به عنوان صادرکننده فرآورده های راهبردی همچون بنزین، مطرح و در قیمت گذاری فرآورده های نفتی، نقش اساسی در منطقه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته با حمایت و کمک معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در بخش قیمت فرآورده گاز مایع  نقشی تعیین کننده در منطقه  داشتیم و من معتقدم در صورت همکاری دیگر مبادی تولید، خواهیم توانست در قیمت گذاری تمام فرآورده های نفتی  منطقه، تعیین کننده باشیم.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت دریافت روزانه 360 هزار بشکه خوراک میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی در قالب 3 فاز 120 هزار بشکه ای از  سال 1385 ، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، کاهش آلایندگی های محیط زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده های راهبردی انرژی آغاز شد.

عناوین برگزیده