تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۳۶۰۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

از ظرفیت‌های میلیاردی مس و سرب تا ترانزیت با الاغ

می متالز - دبیر انجمن سرب و روی ایران در ارتباط با دستگیری ۲۰۰ نفر از بومی‌‌های محل و 100 راس الاغی که طی گشت زنی های محیط بانان توقیف شده‌اند، گفت: یکی از راهکار‌های جلوگیری از این‌گونه اقدامات و فعالیت‌هایی که علاوه بر غیر قانونی بودن جان افراد را نیز به خطر می‌اندازند این است که دولت اشتغال‌زایی کند و با ایجاد معادن قانونی، این افراد را به خدمت بگیرد.
از ظرفیت‌های میلیاردی مس و سرب تا ترانزیت با الاغ

به گزارش می متالز، نوسانات قیمت ارز بسیاری از معادلات مربوط به بازار را برهم زد، بسیاری از معدنی‌ها به دنبال سود بیشتر، محصولات و کالاهای خود را صادر کردند و از این حیث بخشی از صنایع پایین دستی با مشکلاتی روبرو شد، از جمله حاشیه‌های خرد موضوع نوسانات ارزی، برداشت غیرقانونی از محدوده‌های سرب و روی است، برخی از شهروندان زنجان و خراسان جنوبی، با حفر تونل‌هایی رگه‌هایی از مس و سرب را یافته و به شکل غیرقانونی اقدام به برداشت از این معادن کرده‌اند، این برداشت غیر قانونی در کوله‌پشتی و با قاطر انجام می‌شود. در طول یک ماه اخیر ۱۰۰ الاغ که بار سنگ سرب و مس داشند توقیف شدند و ۲۰۰ نفر نیز از بومیان بازداشت شدند.

حسن حسین قلی، دبیر انجمن سرب و روی ایران در ارتباط با قاچاق در معادن سرب و روی اظهار کرد: این افراد غالبا از اهالی روستاهای اطراف معادن مس و روی هستند که با کوله پشتی و یا الاغ مقادیری سرب و روی را به شکل مخفیانه از معادن خارج می‌کنند و در محلی انباشه می‌کنند زمانی که به اندازه‌ای رسید که قابل حمل توسط کامیون باشد، به واسطه‌ها تحویل‌ داده می‌شود.

 

جان این قاچاق‌چیان خرد در خطر است

دبیر انجمن سرب و روی ایران با بیان اینکه جان این قاچاق‌چیان خرد در خطر است گفت: این افراد با شیوه‌های سنتی و با شرایطی پر خطر رگه‌هایی از سرب و یا روی را پیدا می‌کنند و با ایجاد یک حفره اقدام به برداشت سنگ از این محل‌ها می‌کنند.

وی افزود: در یک حفاری درست، معدن‌چی با استفاده از تجهیزات و لوازم اکتشاف محدوده اکتشاف را پیدا می‌کند و در یک بستر امن اقدام به استخراج مواد معدنی از جمله سرب می‌کند اما در برداشت غیرقانونی از محدوده‌های معدنی همچون آنچه در زنجان و خراسان جنوبی توسط بومیان اتفاق می‌افتد، مباحث امنیتی در نظر گرفته‌ نمی‌شود و جان فعالان در این فرآیند در خطر است که بدون هیچ گونه امکانات اقدام به استخراج می‌کنند.

 

درآمدی ۲۰۰ میلیونی برای ریسک

حسین‌قلی در پاسخ به این پرسش که میزان برداشت‌های غیرقانونی چقدر است، گفت: این برداشت‌ها به شکل معمول در گروه‌های پنج نفری اتفاق می‌افتد و سالانه درآمدی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای این گروه ۵ نفره دارد.

دبیر انجمن سرب و روی ایران  در ارتباط با دستگیری ۲۰۰ نفر از بومی‌‌های محل و 100 راس الاغی که طی گشت زنی های محیط بانان  توقیف شده‌اند، گفت: تعدادی از محموله‌های سرب‌ و روی توقیف شده است و برخی از افراد محلی نیز دستگیر شده‌اند اما باید این مشکلات به شکل ریشه‌ای حل شود. باید با این‌گونه موضوعات به شکل جدی برخورد شود.

 

اشتغال‌زایی راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات

دبیر انجمن سرب و روی ایران در پاسخ به این پرسش که راه‌حل این معضل را چه می‌دانید، گفت: وزارت صمت باید برای حل مشکلات این‌چنینی راه‌حلی پیدا کند. یکی از راهکار‌های جلوگیری از این‌گونه اقدامات و فعالیت‌هایی که علاوه بر غیر قانونی بودن جان افراد را نیز به خطر می‌اندازند این است که دولت اشتغال‌زایی کند و با ایجاد معادن قانونی، این افراد را به خدمت بگیرد.

عناوین برگزیده