تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۳۹۳۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران برای سومین بار عضو هیات رئیسه سپرده‌گذاری مرکزی آسیا – اقیانوسیه شد

‌می‌متالز - مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: ایران برای سومین بار عضو هیات‌رئیسه گروه سپرده‌گذاری مرکزی آسیا - اقیانوسیه (ACG) شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی سپرده‌گذاری مرکزی، «محمد باغستانی» افزود: جلسه هیات رئیسه این گروه به صورت الکترونیکی برگزار و سپرده‌گذاری مرکزی ایران با کسب ۱۷ رای در هیات رئیسه این گروه باقی ماند.

وی اظهار داشت: هیات رئیسه گروه سپرده‌گذاری مرکزی آسیا - اقیانوسیه متشکل از ۹ عضو است که ۶ عضو آن دبیران کارگروه‌ها بوده و سه عضو باقی مانده از طریق رأی گیری بین ۳۵ عضو دارای رأی مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

باغستانی با بیان این که در این انتخابات ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان مشارکت داشتند، گفت: سپرده‌گذاری مرکزی ایران، هنگ کنگ و قزاقستان، اعضایی بودند که به عضویت هیات رئیسه این گروه درآمدند.

وی ادامه داد: سپرده‌گذاری مرکزی ایران هم‌اکنون با عضویت در کارگروه‌های تبادل اطلاعات، حقوقی، ابتکار کسب‌وکار‌های جدید، مدیریت ریسک و بازیابی، فنی و خدمات به سرمایه‌گذاران گروه ACG در زمره شرکت‌هایی قرار دارد که در تمام ۶ کارگروه فعال در این گروه حضور دارد و تعامل مطلوب با سایر اعضا باعث شده تا ایران بتواند درسال‌های اخیر در هیات رئیسه این گروه قرار داشته باشد.

گفتنی است؛ سپرده‌گذاری مرکزی ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی به گروه سپرده‌گذاری مرکزی آسیا - اقیانوسیه پیوست و در سال ۲۰۱۶ و در مجمع عمومی این گروه که در تهران برگزار شد، برای نخستین بار به عنوان عضو هیات رئیسه ACG انتخاب شد.

سمات در سال ۲۰۱۸ و در بیست‌ودومین دوره مجمع عمومی گروه سپرده‌گذاری‌های مرکزی آسیا و اقیانوسیه (ACG) که در کشور سریلانکا برگزار و با اکثریت آرا به عنوان نایب رئیس این گروه برگزیده شد و توانست این کرسی مهم بین‌المللی را بر دستاورد‌های بزرگ بازار سرمایه ایران اضافه کند.

کسب این جایگاه از جهت حضور سمات در هیات رئیسه انجمن سپرده‌گذاری مرکزی جهان (WFC) به نمایندگی از گروه سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه که به صورت رسمی در اجلاس عمومی سال ۲۰۱۹ این انجمن در کشور مراکش برگزار شد، از اهمیت مضاعفی برخوردار بود.

سپرده‌گذاری مرکزی در این سال‌ها با حضور فعال در مجامع عمومی، کمیته‌ها، کارگروه‌ها و نشست‌های تخصصی برگزار شده از سوی این دو نهاد مهم بین‌المللی در صنعت CSD، ضمن مشارکت در ایجاد استاندارد‌ها و ابزار‌های توسعه کسب‌وکار سپرده‌گذاری مرکزی جهان به ویژه قاره آسیا و اقیانوسیه، با آشنایی از آخرین تحولات و دستاورد‌های شرکت‌های فعال در این حوزه، از دانش، تجربیات و نوآوری‌های اعضای این دو نهاد بین‌المللی تاثیرگذار در عرصه زیرساخت بازار‌های سرمایه دنیا، برای فراهم کردن بستر‌های به روز و مناسب جهت توسعه بازار سرمایه ایران بهره برده است.

لازم به ذکر است؛ ACG با هدف همفکری و تبادل تجربه در حوزه‌های تخصصی ثبت، سپرده‌گذاری و تسویه و پایاپای، با عضویت کنونی ۳۵ نهاد ثبتی و تسویه و پایاپای از کشور‌های موجود در قاره آسیا و اقیانوسیه از جمله ایران، چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، نیوزلند، اندونزی، مالزی، بنگلادش، هنگ‌کنگ، قزاقستان، مالدیو، مغولستان، سنگاپور، فیلیپین، سریلانکا، تایوان، تایلند، ازبکستان، و... ایجاد شده و از معتبرترین نهاد‌های بین‌المللی آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌رود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده