تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۴۴۶
کد خبر: ۳۳۷۹۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد:

افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی با سرمایه‌گذاری "ومعادن"/ سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری "ومعادن"

‌می‌متالز - طرح دوم نیروگاه سیکل ترکیبی قدس (شهید باکری) سمنان، نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در دولت سیزدهم است که امروز شاهد افتتاح آن بودیم که در کمتر از یک سال نهایی شد. این مطلب را «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در نشست خبری به مناسبت افتتاح این طرح عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل «ومعادن» در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که تا چه اندازه طراحی و تجهیزات این نیروگاه داخلی و بومی بوده است، گفت: طراحی توربین‌های کلاس E در داخل کشور انجام گرفته همچنین برای توربین‌های گازی سوم و چهارم از تجهیزات داخلی استفاده شده است. در زمینه نیروگاه بخار برخی قطعات را وارد کردیم. در کل پیمانکاران کشور به سمت الگوبرداری و مهندسی معکوس برای ساخت تجهیزات داخلی در حال اقدام هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از زمانی که قرارداد این نیروگاه منعقد شد تا زمانی که به مدار شبکه سراسری متصل شد، یک خط ۱۸۳ مگاواتی ظرف ۷ ماه و خط دوم نیز طی ۵ ماه و در مجموع دو خط طی ۱۲ ماه به تولید رسیدند که این موضوع در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی با سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیون یورویی

مدیرعامل «ومعادن» ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح حدود ۹۰ میلیون یورو، معادل ۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

سعدمحمدی با اشاره به اتفاقات مهمی که در این طرح شکل گرفته، گفت: در این طرح ۳۶۶ مگاوات برق را به شبکه سراسری متصل کردیم و برای اینکه کیفیت، ظرفیت و بهره‌وری این مجموعه ارتقا یابد، تکمیل پست ۴۰۰ کیلوولت در دستور کار قرار گرفت که بهره‌برداری نهایی آن نیز در دستور کار است. نکته دوم در راستای بهره‌وری بیشتر برای دو نیروگاه جدید، سرمایه‌گذاری برای هوای ورودی با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده جدید بود که راندمان تولید برق را حدود ۱۵ درصد افزایش داد که سبب افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها شده است.

وی افزود: تمام ظرفیت تولیدی نیروگاه را برای صنایع اختصاص دادیم و صنایع مشتاقانه به‌دنبال تخصیص و خرید این برق هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به این موضوع که به فکر تکمیل این نیروگاه هستیم، افزود: امروز شاهد افتتاح دو نیروگاه سیکل گازی توسط رئیس‌جمهوری بودیم، قراردادی برای تکمیل این نیروگاه سیکلی گازی توسط مپنا صورت گرفته است. این دو نیروگاه جدید دو خط ۱۸۰ مگاواتی جدید و به صورت بخار است. سرمایه‌گذاری آن ۳۱۰ میلیون یورو در پایان سال گذشته منعقد شده است که این طرح ۳۶۰ مگاوات برق جدید به مجموعه اضافه خواهد کرد. ظرفیت تولیدی این نیروگاه با اجرای طرح سوم به ۱۱۰۰ مگاوات خواهد رسید. علاوه بر این طرح جدید، طراحی دیگری انجام و تجهیزات آن آماده است. امیدواریم به‌زودی شاهد عملیات اجرایی این طرح روبروی همین نیروگاه شهید باکری باشیم. این طرح جدید بخار علاوه بر اینکه میزان تولید برق را افزایش می‌دهد، میزان راندمان سیکل توربین‌های E گازی را نیز به میزان ۵۴ درصد ارتقا می‌دهد که سبب کاهش قیمت تمام‌شده می‌شود.

سعدمحمدی ادامه داد: نکته بعدی توجه به این موضوع است که ایران کنوانسیون سال ۲۰۱۵ را امضا کرده تا در بحث انرژی سبز پیشگام باشد. این طرح جدید می‌تواند در زمینه تولید سبز موثر باشد. نیروگاه سیکل گازی حدود ۶۶ صدم کیلوگرم به ازای هر کیلووات برقی که تولید می‌شود، تولید Co۲ می‌کند. نیروگاه بخار که احداث شود هم راندمان و هم سوددهی و بهره‌وری ما را افزایش می‌دهد و میزان Co۲ را به میزان ۳۹ صدم کیلوگرم به ازای هر کیلووات برق کاهش می‌دهد؛ از این‌رو سرمایه‌گذاری «ومعادن» در این راستای نگاه بین‌المللی است.

وی در ادامه با اشاره میزان مصرف انرژی در دنیا خاطرنشان کرد: امروز در دنیا ۳۹ درصد انرژی از نفت، ۲۱ درصد از برق، ۱۶ درصد از گاز، ۱۳ درصد از زغال سنگ و مابقی نیز از انرژی‌های نوین تامین می‌شود؛ این در حالی است که قرار است در سال ۲۰۵۰ در تامین انرژی تغییرات عمده ایجاد شود، برای نمونه میزان تامین انرژی نفت از ۳۹ درصد فعلی به ۴ درصد برسد و برق از ۲۱ درصد فعلی به ۵۱ درصد ارتقا پیدا کند، این موضوع نشان می‌دهد که سیستم‌های برقی، تامین انرژی آینده در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند. البته در حال حاضر آخرین فناوری‌ها برای استفاده از انرژی هیدروژنی است که دنیا به‌صورت جدی روی آن کار می‌کند، امیدواریم ما نیز در مجموعه بتوانیم بحث‌های دانش فنی این فناوری را به پیش ببریم.

طرح‌های در دست اجرای «ومعادن»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه این نشست خبری به فعالیت‌ها و طرح‌های توسعه‌ای این شرکت پرداخت و عنوان کرد: شرکت «ومعادن» در مناطق محروم بسیار فعال است؛ یکی از طرح‌های این شرکت، مس جانجا در استان سیستان و بلوچستان و منطقه نهبندان است که یک منطقه محروم به معنی واقعی محسوب می‌شود. کنسرسیومی برای این معدن تشکیل شده که رهبری این کنسرسیوم با شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است، سایر شرکت‌هایی همچون چادرملو، گل‌گهر، گهرزمین و غدیر در این سرمایه‌گذاری حضور دارند. ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در این منطقه شکل می‌گیرد. طراحی و اکتشاف معدن انجام شده است و معدن باز شده و ۱۵ تراک جدید ۱۰۰ تنی در حال حمل به آنجاست که هفته آینده به منطقه می‌رسد. با توجه به اینکه پیمانکار آن مشخص شده، عملیات طراحی کارخانه انجام و قرارداد منعقد شده است. ضمنا تجهیز کارگاه هم شده که امیدواریم ظرف سه سال آینده، کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس با عیار ۲۶ درصد در منطقه راه‌اندازی شود که حدود ۳۰۰ میلیون یورو درآمد این کارخانه خواهد بود. نکته حائز اهمیت اینکه از خاک‌های اکسیدی نیز کارخانه لیچینگ در منطقه احداث می‌شود.

زنجیره فولاد کردستان

سعدمحمدی ادامه داد: فولاد کردستان مورد حمایت دولت است که در این راستا هم در قروه و هم بیجار سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم که آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در بیجار و ۱.۱ میلیون تن فولاد به صورت ورق در قروه در دست اقدام است.

وی افزود: در منطقه الشتر استان لرستان که یک منطقه محروم است، کارخانه تسمه نقاله احداث می‌شود که در مرحله عملیات طراحی کارخانه است.

همچنین در اردبیل طرح آهن اسفنجی ۱.۱ میلیون تنی را داریم که جزو طرح‌های پیشران اقتصادی است که با پیشرفت بیش از ۵۱ درصد همراه است. در اقلید استان فارس نیز کارخانه ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی در دست اقدام است که جزو طرح‌های پیشران اقتصادی است که در حال حاضر همراه با ۱۸ درصد پیشرفت است.

مدیرعامل «ومعادن» افزود: در منطقه غرب کشور ظرف ۲ سال گذشته به میزان ۲۲۰ میلیون تن سنگ آهن جدید اکتشاف کردیم. ارزش برجای این معدن ۷۵۰ میلیون دلار است. امیدواریم امسال حدود ۸۰ میلیون تن دیگر قابلیت اکتشاف برای ما فراهم شود. با توجه به کمبود سنگ آهن در کشور این اکتشافات جدید، اتفاق خوبی است. بدین منظور در شرکت صبانور دو پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره، ۲.۵ میلیون تن کنسانتره در منطقه گلالی و ۲.۵ میلیون تن در منطقه شهرک تعریف شده است. برای هر یک از این پروژه‌ها ۹ هزار میلیارد تومان، در کل ۱۸ هزار میلیارد تومان برای این دو طرح سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

همچنین یک کارخانه یک میلیون تنی گندله در قروه سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم که جزو طرح‌های پیشران اقتصادی است. این طرح هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم ظرف یک سال و نیم آینده آن را به سرانجام برسانیم.

افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی با سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری

سعدمحمدی تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در کل ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده که این عدد قابل توجهی است؛ این در حالی است که عرف سرمایه‌گذاری شرکت‌ها حدود ۵ برابر میزان سودی است که در سال می‌توانند داشته باشند.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، یک شرکت نهاد مالی است، بدین معنا که ما در حال حاضر تولید نداریم و کالایی برای عرضه در بورس نداریم و، چون سهامدار هستیم از محل سود سهام این سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که سود سهام هم یک بار در انتهای سال صورت می‌گیرد، البته اگر تقسیم سودی انجام بگیرد؛ بنابراین تامین سرمایه شرکت «ومعادن» کار سنگین‌تری است.

سعدمحمدی همچنین یادآور شد: شرکت پایا را نیز داریم که با سرمایه‌گذاری شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، فولاد مبارکه و ... روی ۱۳ پهنه معدنی سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم که ۴ پهنه به سرانجام رسیده‌اند. امیدواریم تا نیمه اول سال جاری ۴ کشف دیگر را نیز به سرانجام برسانیم.

هدف غایی «ومعادن»

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به هدف غایی شرکت عنوان کرد: سال مالی گذشته (۱۴۰۱) سود شرکت ۳۹۱ میلیون دلار بود و برنامه‌ریزی کردیم تا پایان سال ۱۴۰۶ سود سرمایه‌گذاری شرکت را به ۱.۱ میلیارد دلار ارتقا دهیم که میزان سهم هر یک از این طرح‌ها در این ارتقا مشخص است؛ بنابراین سهام این شرکت را باید در بلندمدت در نظر گرفت. امیدواریم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) جزو شرکت‌های خوب بورسی باشد. ما سال گذشته جزو صد شرکت برتر قرار گرفتیم. امیدواریم این مسیر صعودی طرح‌ها در مناطق محروم به توسعه ملی کشور کمک کند.

لازم به یادآوری است که روز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری به همراه هیات همراه در سفر یک روزه خود به سمنان با حضور در نیروگاه سیکل ترکیبی قدس (شهید باکری) سمنان، بلوک دوم این مجموعه را افتتاح کرد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده