تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۳۹۰
کد خبر: ۳۲۴۴۱۵
سرویس خبر : متالورژی و مواد
نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» سوم آذر افتتاح می‌شود

استقبال چشمگیر اعضای تشکل‌های مختلف صنعت متالورژی از نمایشگاه «ایران متافو ۱۴۰۲»/ حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه متافو

‌می‌متالز - «عبدالکریم جلالی» مدیر نمایشگاه «ایران متافو» در نشستی خبری در راستای برگزاری نمایشگاه «متافو» عنوان کرد: بیستمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» در حوزه‌هایی همانند فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیرآهنی از جمله مس، آلومینیوم و روی، لوله پروفیل، ریخته‌گری، قالب‌سازی، ماشین‌کاری، آهنگری، نسوزها، دایکست، کوره‌های صنعتی و عملیات حرارتی با حضور فعالان داخلی و خارجی این بخش‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جلالی در ادامه یادآور شد: نمایشگاه متافو، در واقع بزرگ‌ترین نمایشگاه در حوزه متالورژی در خاورمیانه و شمال آفریقا به‌شمار می‌رود. دوران طلایی نمایشگاه متافو دورانی بود که فضای کشور به سمت فضای بین‌المللی سوق پیدا کرده بود که در آن زمان بیش از ۴۰ درصد از مشارکت‌کنندگان خارجی بودند. از این‌رو نمایشگاه قادر شده بود که خود را در سطح بین‌المللی معرفی کند. نگاه ما به نمایشگاه به نوعی نگاه انتقال فناوری به داخل کشور است. هرچند در دنیا نمایشگاه‌های مشابه دو ساله یا حتی چهار ساله برگزار می‌شوند، اما با توجه به این موضوع که ما یک کشور در حال رشد هستیم، از همین‌رو این نمایشگاه به صورت سالانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیستمین سال برگزاری نمایشگاه است، گفت: نمایشگاه بیش از ۴۳ هزار مترمربع فضا دارد که از این فضا بیش از ۲۳ هزار مترمربع فضای مفید در اختیار داریم و نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش فضا و از نظر تعداد شرکت‌کنندگان ۳۰ درصد افزایش داشته‌ایم. ۱۴ سالن در اختیار داریم و در این فضا حدود ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی درخواست داده و ثبت شده‌اند. برای شرکت‌های داخلی در اختصاص فضا دچار بحران بودیم و حدود ۴۰۰ شرکت قادر به حضور در نمایشگاه نشدند. ضمن اینکه ۱۵۰ برند خارجی از کشور‌های افعانستان، پاکستان، تاجیکستان، ارمنستان، عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، هند، آلمان، اسپانیا، دانمارک، چین، روسیه و کره‌جنوبی و... در این رویداد حضور دارند.

وی همچنین درباره تبلیغات نمایشگاه عنوان کرد: برای نمایشگاه تبلیغات گسترده انجام داده‌ایم و از طریق دعوت‌نامه رسمی، تبلیغات رسانه‌ای، فضای مجازی و بیلبورد شهری تبلیغات انجام داده‌ایم.

استقبال چشمگیر اعضای تشکل‌های مختلف صنعت متالورژی از نمایشگاه «ایران متافو ۱۴۰۲»/ حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه متافو

وی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» در خصوص حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه حضور چشمگیر دارند. در حاشیه نمایشگاه نیز همایش‌ها، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود. خوشبختانه یکی از صنایعی که حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در آن گسترده است، صنعت متالورژی است و ما هم یک سالن را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌ایم، ضمن اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر هم به صورت مستقل و فعال در بقیه سالن‌ها حضور دارند. در نمایشگاه متافو به دنبال این موضوع بوده‌ایم که کل زنجیره از معدن تا قطعه‌سازان را در کنار همدیگر داشته باشیم. سازمان ایمیدرو نیز در این رویداد حضور دارد.

جلالی درباره کارکرد نمایشگاه عنوان کرد: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها کمک به صنایع متالورژی است. ما کشور در حال توسعه هستیم و باید نمایشگاه‌های باکیفیت برگزار کنیم تا نتایج مثبتی برای صنایع برای ما به همراه داشته باشد.

وی همچنین افزود: برای روز افتتاحیه نمایشگاه از بالاترین مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونان آن و رئیس کمیسیون مجلس شورای و تعدادی از نمایندگان مجلس دعوت به عمل آمده است.

جلالی بیان داشت: سال آینده امیدواریم نمایشگاه‌های عمومی‌تر در شهر آفتاب و ایران‌مال برگزار شود و فضا برای متافو بیشتر شود. همچنین امیدواریم با آمدن مترو مشکل ترافیک منطقه نیز تا حدی قابل قبولی حل شود.

درخواست فضای بیشتر برای نمایشگاه

همچنین در این نشست «عبدالحمید قدیمی» دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران در این نشست عنوان کرد: ما منابع معدنی بسیاری در کشور داریم که اگر به صورت خام فروخته شود، ارزش‌افزوده چندانی برای ما ایجاد نخواهد کرد. ضروری است این مواد خام را تبدیل به محصول کنیم. اگر سنگ آهن تبدیل به شمش و میلگرد فولادی شود، ایجاد ارزش‌افزوده خواهد کرد. باید با استفاده از دانش فنی و با کمک متخصصان بتوانیم محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا تولید کنیم و نمایشگاه متافو در راستای ایجاد این ارزش‌افزوده است و این نمایشگاه به تمام معنا یک نمایشگاه متالورژی است و همواره شاهد حضور شرکت‌های متالورژی در نمایشگاه هستیم که حرفی برای گفتن دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کار مهمی که طی سال‌ها در این نمایشگاه انجام شده، این است که مدیر نمایشگاه طی سال‌های گذشته روابط گسترده‌ای با تشکل‌ها ایجاد کرده‌ و تقریباً تمام تشکل‌هایی که در این صنایع معدنی هستند در کنار متافو قرار دارند بنابراین تبلیغات برای نمایشگاه را خود این تشکل‌ها و انجمن‌ها انجام می‌دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: این نمایشگاه یک نمایشگاه تخصصی است و مخاطب خاص دارد و مخاطب آن کسانی هستند که کسب و کارشان مرتبط با صنایع معدنی است. متالورژی کشور نیازمند فضای بیشتری است و ما از مسوولان به صورت جدی درخواست داریم فضای بیشتری به این نمایشگاه اختصاص بدهند، چراکه متافو یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در این صنعت به شمار می‌رود. این نمایشگاه از هر بعد خود اثر توسعه‌ای به همراه دارد. این نمایشگاه زمینه یادگیری بسیار بالایی برای کسانی که خواهان آن هستند دارد، از این‌رو باید کمک کرد که به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

قدیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار «می‌متالز» که انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران چه تعداد عضو دارد، گفت: ما به عنوان سندیکا، شرکت‌های بزرگی عضو ما هستند. ۷۰ درصد تولیدات کشور عضو سندیکای ما هستند. ۵۵ عضو بزرگ داریم که همه ریخته‌گر هستند و برخی تولیدکنندگان مواد اولیه فروآلیاژ و برخی نیز تولیدکننده مواد کمکی هستند. در گذشته شرکت‌های سازنده تجهیزات نیز داشتیم، اما هم‌اکنون عضو اتحادیه ما نیستند و وارد حوزه معدن شدند. برخی کوره‌ساز نیز داریم. برخی از مجموعه‌های کوچ و متوسط صنعت ریخته‌گری نیز عضو اتحادیه‌ها و صنوف می‌باشند.

وی در ادامه یادآور شد: دولت باید به وضعیت بازار توجه داشته و برای ساماندهی آن کمک کند، چراکه بورس کالا کارکرد لازم را ندارد. در بورس کالا سقف خرید تعیین شده که شرکت‌های کوچک توان اقتصادی خرید ندارد بنابراین مجبور می‌شوند از دلال دوبرابر قیمت خرید کنند؛ در چنین شرایطی نه کارخانه سازنده از آن سود می‌برد و نه مصرف‌کننده واقعی. این مشکلات سبب می‌شود که قیمت تمام‌شده افزایش پیدا کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک تشکل‌ها باید این مشکلات را حل کند.

استقبال چشمگیر اعضای تشکل‌های مختلف صنعت متالورژی از نمایشگاه «ایران متافو ۱۴۰۲»/ حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه متافو

حضور زنجیره فولاد، سهم عمده متافو

همچنین در این نشست خبری، «وحید یعقوبی» معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: ما به عنوان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ۱۵ سال پیش در کنار متافو قرار گرفته‌ایم. در سال‌های ابتدایی متافو با دو سالن آغاز شد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین نمایشگاه متالورژی خاورمیانه است. سهم عمده نمایشگاه متافو به صنعت آهن و فولاد برمی‌گردد. به لحاظ آماری سال گذشته ۹۳ شرکت آهن و فولاد را در نمایشگاه داشتیم و امسال با رشد ۲۰ درصدی به ۱۱۲ شرکت تولیدی در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی و شرکت‌های بازرگانی و تهیه مواد اولیه و توسعه صادرات رسیده است.

یعقوبی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ صنعت فولاد بالای ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری به همراه داشته است؛ این صنعتی که در کنار صنایعی، چون نفت، گاز و پتروشیمی نیاز کشور به ارز را تامین می‌کند، باید فضا‌های مختلف برای توسعه آن در نظر گرفته شود و نمایشگاه متافو یکی از همین فضاهاست که بسیار به این صنعت کمک کرده است. متافو بزرگ‌ترین کارکردی که برای صنعت فولاد داشته در راستای توسعه صادرات و تامین مواد اولیه بوده است. در دنیا نمایشگاه‌ها بیشتر رویکرد تکنولوژیکی دارند، از این‌رو دو سال یک بار برگزار می‌شود، چراکه تکنولوژی سال به سال تغییر نمی‌کند در صنعت فولاد معمولاً چهار سال یک‌بار تکنولوژی دستخوش تغییر می‌شود، اما کارکرد متافو علاوه بر بحث تکنولوژی کارکرد آن بیشتر به تامین مواد اولیه و توسعه صادرات برمی‌گردد. یک زمانی که هیات‌های خارجی به ایران می‌آمدند در آن زمان توسعه صادرات بسیار اتفاق افتاد. این دو کارکرد در حقیقت کارکرد‌های اصلی برای صنعت فولاد بوده است.

وی با اشاره به تمایز نمایشگاه متافو نسبت به سایر نمایشگاه‌های مشابه بیان کرد: نقطه تمایز متافو نسبت به سایر نمایشگاه‌های مشابه آن است که در این نمایشگاه معمولاً تمام تشکل‌های مربوط به صنعت فولاد حضور دارند؛ بنابراین متافو بدون اینکه تبلیغ مستقیمی برای آن صورت بگیرد در بین صنعتگران فولاد جا افتاده است؛ نقطه دوم حضور فعال بخش خصوصی صنعت فولاد در متافو است. سایر نمایشگاه‌ها بیشتر شرکت‌های خصولتی حضور دارند؛ هرچند به لحاظ قانونی همه شرکت‌ها خصوصی هستند، اما در اصطلاح در نمایشگاه‌ها بیشتر شرکت‌های خصولتی‌ها حضور دارند، اما در متافو بخش خصوصی واقعی نیز از آن استقبال می‌کند. بدون شک وقتی یک نمایشگاهی به این وسعت در پایتخت برگزار می‌شود و شرکت‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند و تاثیرگذاری آن در اقتصاد و صنعت کشور مبرهن است بنابراین انتظار می‌رود که مسوولان تصمیم‌گیر نیز نسبت به نمایشگاه با مسوولیت بیشتری برخورد کنند. حدود دو تا سه سال است که ما به سازمان توسعه تجارت و نمایشگاه بین‌المللی و وزارت صنعت، معدن تجارت درخواست داده‌ایم که ترتیبی اتخاذ دهند که کل سالن نمایشگاه‌ها در اختیار متافو قرار گیرد. سال گذشته این قول داده شد، اما امسال شاهد هستیم که یک نمایشگاه غیرمرتبط با متالورژی در کنار متافو قرار گرفته است و حدود ۴۰۰ شرکت و بعضاً شرکت‌های بزرگ بیرون مانده‌اند که کوچک‌ترین آن‌ها ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد. این شرکت‌ها با حضور در نمایشگاه می‌توانند به اقتصاد کشور رونق دهند. باید در مسیر این مطالبه یک رویکرد رسانه‌ای شکل بگیرد. باید به این چالش پرداخته شود که سال آینده شاهد بیرون ماندن این ۴۰۰ شرکت از نمایشگاه نباشیم. در انجمن ۲۸۶ عضو داریم حدود ۱۲ شرکت نتوانستند فضا بگیرند.

وی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که برنامه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نمایشگاه متافو چیست گفت: در غرفه انجمن تبادل‌نظر انجام می‌گیرد و مباحثات روز در زمینه صنعت فولاد بین تولیدکنندگان فولاد با خود انجمن مطرح می‌شود و تولیدکنندگان مشکلات خود را در این راستا بیان می‌کنند. همچنین شاهد حضور مقامات و مسوولان در غرفه انجمن برای شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات فولادساز‌ها هستیم که این همفکری‌ها پیامد‌های مثبتی به همراه دارد.

لازم به یادآوری است که بیستمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران متافو» سوم تا ششم آذرماه ۱۴۰۲در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد - پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

استقبال چشمگیر اعضای تشکل‌های مختلف صنعت متالورژی از نمایشگاه «ایران متافو ۱۴۰۲»/ حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه متافو

عناوین برگزیده