تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۳:۴۰
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۳۲۰۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دولت چه باید و چه نباید انجام دهد؟

دلایل دشواری سال 98 برای اقتصاد ایران/اولویت‌های امسال سیاست‌گذار

می متالز - سال 98 برای اقتصاد ایران سخت پیش‌بینی شده‌ است. همزمان با تعیین اولویت‌ها، برای درک بهتر این دشواری باید نکاتی را در خصوص فضای کسب‌وکار در ایران جست‌وجو کرد و واکاوید.
دلایل دشواری سال 98 برای اقتصاد ایران/اولویت‌های امسال سیاست‌گذار

مسعود خوانساری؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

به گزارش می متالز، سال 98 برای اقتصاد ایران سخت پیش‌بینی شده‌ است. برای درک بهتر این دشواری به نتایج بدست آمده از نظرسنجی اتاق بازرگانی تهران از میان بیش از 3 هزار فعال اقتصادی توجه کنید:

  1.  40 درصد بنگاه‌ها برای فعالیت‌های رشد محور (توسعه) دنبال منابع هستند.
  2.  تنها 7.5 درصد از بنگاه‌ها انتظار دارند که در سال جاری با رشد تعداد نیروی کار مواجه باشند و 29.7 درصد هم انتظار دارند که تعدیل نیرو داشته باشند.
  3. 85 درصد از بنگاه‌ها به صورت جدی با مساله نرخ ارز و حواشی آن درگیر هستند.
  4. 78 درصد از بنگاه‌ها با مشکل تحریم‌های بین‌المللی درگیر هستند.
  5.  و این عدد از همه قابل‌ توجه‌تر است که 72درصد از بنگاه‌ها با گمرک و قوانین داخلی را مشکل اصلی‌شان قلمداد می‌کنند.

اما نکات جالب بدست آمده از این تحقیق چنین است:

  • صنایع مربوط به بخش‌ کشاورزی بشدت با موضوع قیمت‌گذاری دولتی و دستوری مساله دارند و همچنین در حوزه قضایی نیز دچار مشکلات زیادی هستند.
  • برخلاف تصور گروه صنعت و معدن دغدغه‌های قابل توجهی در زمینه آب دارند. همچنین این گروه در مورد تامین مالی و موضوع‌های تامین اجتماعی هم سخت درگیر است.
  • نکته قابل تامل این است که شرکت‌های با قدمت بیشتر از نه سال در مورد مسائل مالیات، نقدینگی شرکت، مدیریت سیستم تامین اجتماعی، قوانین کار و سیستم قضایی مشکلات بیشتری در قیاس با شرکت‌های جوان‌تر دارند.

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ تنها یک مشکل ما تحریم‌هاست. مدیریت‌های داخلی، صدور بخش‌نامه‌های متعدد و بی‌توجهی به تجربه‌های گذشته داخلی و خارجی دلیل اصلی‌ است که سال 98 را برای ما سخت‌تر از گذشته می‌کند. تدبیر و حکمرانی خوب نیاز است نه هیاهو.

در همین رابطه نیز بخوانید:

عناوین برگزیده