تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۳۱۹۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

سال ۹۷؛ رونق در تولیدات فولادی ایران

می متالز - برتری ایران در حوزه تولید صنایع معدنی باعث شده است کشورمان در سال ۹۷ در این حوزه به جایگاه بالاتری در عرصه جهانی دست پیدا کند. یکی از امتیازات ایران در این بخش تولید فولاد است که توانسته ایم در سال گذشته به تولید بیش از ۱۹ میلیون تنی برسیم.
سال ۹۷؛ رونق در تولیدات فولادی ایران

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری شبستان، فولاد نقش مهمی در پایداری جهان مدرن امروز دارد و در حوزه های ساخت و ساز، خودروسازی، راه‌ آهن و دیگر صنایع مرتبط با تولید و انتقال انرژی، کاربردهای اساسی دارد به همین دلیل، توسعه صنعت فولاد، اهمیت ویژه ‌ای در توسعه اقتصادی کشورها دارد. تقاضای فولاد در جهان نیز همواره، از روند افزاینده و رو به گسترش برخوردار است.

رسانه ملی در پژوهشی درباره صنعت فولاد ایران آورده است: «در سال 1356، یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان تولید فولاد در کشور، یک میلیون تن بود در حالی که در همین سال میزان مصرف به 4 میلیون تن می رسید که در واقع 3 میلیون تن باقیمانده از طریق واردات تامین می شد. تولید فولاد خام در سال 2017 در جهان به یک هزارو 689 میلیون تن رسید که نسبت به سال 2016 افزایش 256 میلیون تنی را تجربه کرد.

در سال 2017 تولید فولاد خام ایران به رقم 21،2 میلیون تن رسید این رقم در سال 2016 ، 17،9 میلیون تن بود. در رتبه­‌بندی سال 2017 تولید فولاد جهان، ایران با یک پله کاهش، نسبت به سال 2016 در رتبه 13 ایستاد. چین و ژاپن بیشترین صادرات فولاد جهان در سال 2017 را به خود اختصاص دادند. ایران در این سال بیستمین کشور صادرکننده فولاد در جهان بود.»

کشورمان با توجه به قابلیت هایی که در این عرصه دارد توانسته است در سال های اخیر با تولید بیشتر و در کنار آن صادرات بالاتر آن به جایگاه بالاتری در عرصه جهانی تبدیل شود. در میان دولت های پس از انقلاب که برنامه ریزی و اقداماتی را برای افزایش میزان تولید کشور در حوزه فولاد داشته اند بنا به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت «بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت های یازدهم و دوازدهم به دست آمده است.»

روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این زمینه به نقل از «جعفر سرقینی» نوشته است: «امروز صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران است. بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است. در سال ٩٢ ظرفیت زنجیره فولاد ١٢۰ میلیون تن بود اما امروز این ظرفیت به ٢۰٥ میلیون تن رسیده است. با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو، صنعت فولاد مورد حمایت بیشتری قرار می گیرد. از سال ٢۰١٢ تا به امروز تولید فولاد جهانی ٨ درصد و تولید فولاد ایران ٧٢ درصد رشد داشته است. تا سال ١٤۰۰ از تولید ٤۰ میلیون تن فولاد گذر خواهیم کرد درنتیجه، تحقق ٥٥ میلیون تن دور از دسترس نخواهد بود.»

در آخرین آمارها و اطلاعاتی که از میزان تولیدات کشور در پایان سال گذشته به دست آمده است از آغاز سال 97 تا پایان بهمن ماه 19 میلیون و 604 هزار تن انواع محصولات فولادی در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد نشان می دهد.

بر اساس آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رشد تولید فولاد میانی در این مدت 13 درصد بوده است؛ به طوری که 12 میلیون و 958 هزار تن بیلت و بلوم و 9 میلیون و 738 هزار تن اسلب توسط فولادسازان تولید شد. در بین محصولات فولادی، تولید ورق گرم به هفت میلیون و 277 هزار تن و میلگرد به هفت میلیون و 102 هزار تن رسید که به ترتیب رشد سه درصدی و 24 درصدی نسبت به 11 ماهه سال 96 داشتند.

برپایه این آمارها در 11 ماه امسال تولید ورق سرد با رشد 9 درصدی 2 میلیون و 340 هزار تن شد و ورق پوشش دار با افت 9 درصدی یک میلیون و 272 هزار تن را به ثبت رساند. تولید آهن اسفنجی ایران از آغاز امسال تا پایان بهمن ماه با رشد 19 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال از 20 میلیون و 484 هزار تن به 24 میلیون و 303 هزار تن رسید.

آمارهای منتشره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد در 10 ماهه 97 تولید کل محصولات فولادی با هفت درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به 17 میلیون و 572 هزار تن رسید.

یادآور می شود: دولت یازدهم برنامه ریزی خاصی برای آزادسازی صادرات فولاد داشت که این سیاست ها باعث رشد فعالیت ها در این بخش شده است تا جایی که با افزایش قیمت های جهانی این فلز در نیمه دوم سال 95، جهش صادراتی 436 درصدی نسبت به سال 1391 ثبت شده است. واقعیت اینکه سیاست آزاد سازی صادرات فولاد موجب آن شد در سه سال و نیم گذشته، صادرات این بخش نسبت به سال 1391 نزدیک به 4.5 برابر شود.

بررسی ها نشان می دهد میزان واردات فولاد در دولت یازدهم نسبت به عملکرد سال 1391 از رقم 6 میلیون و 300 هزار تن به سه میلیون و 100 هزارتن در سال 95 کاهش یافت که در واقع افت 50 درصدی را نشان می دهد. از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای رشد صنعت فولاد می توان به حمایت از تولید و اعمال تعرفه برای واردات فولاد یاد کرد. اصلاح تعرفه پس از 12 سال گامی موثر در راستای رونق و رشد صنعت فولاد کشور شده است. مروری بر عملکرد واردات فولاد در سالهای 95- 1391 نشان می دهد حجم ورود چندین میلیون تنی این فلز راهبردی، تبدیل به صادرات شده است، بگونه ای که سال 1391 مجموع واردات پنج میلیون و 157 هزار تن بود، 1392 به یک میلیون و 813 هزار تن رسید، سال 1393 برابر با یک میلیون و 503 هزار تن و در سال 1394 بالغ بر 376 هزار تن واردات صورت گرفت، اما در سال 1395 صدور دو میلیون و 211 هزار تن ثبت شد.

عناوین برگزیده