تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۵۹
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۳۰۹۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
در راستای تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ صورت گرفت

تولید فولاد خام روی منحنی صعودی/تولید ۲۰ میلیون و ۶۷۹ هزار تنی طی ۱۰ ماه

می متالز - ایران باید بر اساس چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال برسد بر این اساس و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد افزایش تولید این آلیاژ هستیم و طی ۱۰ ماهه امسال به تولید ۲۰ میلیون و ۶۷۹ هزارتنر رسیده ایم.
تولید فولاد خام روی منحنی صعودی/تولید ۲۰ میلیون و ۶۷۹ هزار تنی طی ۱۰ ماه

به گزارش می متالز، صنایع مختلف برای تولید و ایجاد به زیرساخت هایی احتیاج دارند و فولاد یکی از زیرساخت های مهم در صنایع به شمار می رود و از این رو کشورهای دارنده و تولید کننده این آلیاژ دارای امتیاز خاصی نسبته به سایر کشورها هستند که می توانند علاوه بر توسعه و گسترش صنایع داخلی زمینه درآمدزایی نیز برای آن کشور داشته باشند از این رو ایران با در اختیار داشتن این آلیاژ به عنوان یکی از مهمترین کشورها از نگاه جهانی محسوب می شود.

مجموع تولید فولاد خام ایران بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سال 91 رقم 14 میلیون و 361 هزار تن بوده که در سال 1395 به 18 میلیون و 466 هزار تن افزایش یافته است. تولید فولاد خام درسال های 94- 1392 رکوردشکنی داشته و به ترتیب 15.6، 16.7 و 16.6 میلیون تن ثبت شده است. همچنین ظرفیت تولید فولاد خام کشور در پایان سال 1395 به حدود 29 میلیون تن رسید که بهره برداری حداکثری از ظرفیت ایجاد شده، نیازمند افزایش تقاضای داخلی یا صادراتی به میزان حدود 10 میلیون تن است.

در سال های اخیر نیز دولت با سیاست گذاری در این بخش باعث افزایش میزان تولید فولاد در کشور شده است. برنامه های افزایش ظرفیت تولید فولاد در دولت های یازدهم و دوازدهم چشمگیر بوده است تا جایی که در آمارها از این دو دولت به عنوان پرچمدار بیشترین میزان تولید فولاد یاد کرده اند و بنا به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت «بیشترین توسعه صنعت فولاد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است.»

«جعفر سرقینی» گفته است: «در سال ٩٢ ظرفیت زنجیره فولاد ١٢۰ میلیون تن بود اما امروز این ظرفیت به ٢۰٥ میلیون تن رسیده است. با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو، صنعت فولاد مورد حمایت بیشتری قرار می گیرد. از سال ٢۰١٢ تا به امروز تولید فولاد جهانی ٨ درصد و تولید فولاد ایران ٧٢ درصد رشد داشته است. تا سال ١٤۰۰ از تولید ٤۰ میلیون تن فولاد گذر خواهیم کرد درنتیجه، تحقق ٥٥ میلیون تن دور از دسترس نخواهد بود.»

این در حالی است که با وجود تحریم ها، ایران در سال 2017، 22 میلیون تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به سال قبل از آن، 22 درصد رشد داشته است، در حالی که مجموع آمار رشد فولاد در جهان 6 درصد بوده است. ایران بیشترین رشد را در تولید کنندگان عمده فولاد خام به خود اختصاص داده است؛ چنانکه در 8 ماهه امسال نیز 16 میلیون و 600 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که رشد 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد. ایران 62 درصد فولاد خاورمیانه را تولید می کند. بر اساس آمار در 6 سال گذشته کشورهای مطرحی مانند فرانسه و ایتالیا را پشت سرگذاشته و به جایگاه دهمین کشور تولید کننده فولاد خام رسیده است که نسبت به ابتدای دولت یازدهم 5 رتبه صعود داشته است.

حالا بر اساس آخرین آمارها میزان تولید فولاد خام کشور طی ۱۰ ماهه امسال ۱۳ درصد و صادرات محصولات فولادی نیز افزایش ۱۰۲ درصدی را تجربه کرده است. طبق آمار انجمن فولاد ایران شرکت‌های فولاد ساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان دی، ۲۰ میلیون و ۶۷۹ هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال ۹۶، اندکی بیش از ۱۸.۳ میلیون تن بود.

علاوه بر این طی ۱۰ ماهه امسال، ۱۷ میلیون و ۵۷۲ هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار و غیره) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۹۶ (۱۶ میلیون و ۳۹۸ هزار تن)، حاکی از رشد ۷ درصدی است. همچنین، طی ۱۰ ماه یاد شده، ۲۱ میلیون و ۹۶۴ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد که نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته (۱۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تن)، ۱۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، طی مدت یاد شده ۳ میلیون و ۹۷۲ هزار تن شمش و ۲ میلیون و ۳۹۶ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵ میلیون و ۳۶۷ هزار تن شمش و یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب ۲۶ درصد کاهش و ۱۰۲ درصد رشد داشته است. افزون بر این، طی این مدت ۵۰۳ هزار تن آهن اسفنجی صادر شد که نسبت به آمار سال گذشته (۵۶۷ هزار تن)، حاکی از کاهش ۱۱ درصدی صادرات این محصول است.

همچنین ۱۰ ماه امسال، ۲۷ هزار تن فولاد خام و ۸۸۱ هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شد که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته (۴۴ هزار تن فولاد خام و یک میلیون و ۸۶۲ هزار تن انواع محصولات فولادی) به ترتیب ۳۹ درصد و ۵۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

یادآور می شود: تولید زنجیره فولاد کشور در ابتدای انقلاب 2.4 میلیون تن، ابتدای دولت یازدهم نیز 123 میلیون تن بود که امروز به 205 میلیون تن رسیده که با افتتاح پروژه های جدید در ماه های پایانی امسال به 220 میلیون تن افزایش می یابد. بر اساس چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ ایران باید به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال برسد. بر این اساس پیش بینی می شود در صورت تحقق این چشم انداز ایران بتواند جایگاه هفتم جهان را از آن خود کند.

عناوین برگزیده