تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۳۰۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دخالت‌های دولت عامل پسرفت بهره‌وری در ایران

می متالز - رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت باید مداخله در اقتصاد را کاهش دهد تا بهره وری رشد کند.
دخالت‌های دولت عامل پسرفت بهره‌وری در ایران

به گزارش می متالز، مسعود خوانساری در مراسم دهمین جشنواره ملی بهره‌وری که با حضور صدها فعال اقتصادی در محل همایش‌های بازار بزرگ ایران برگزار شد، در خصوص موانع رشد بهره‌وری اظهار کرد: از سال ۸۴ که رشد اقتصادی اتفاق افتاد هرگز بهره وری رشد قابل توجهی را تجربه نکرده بود و مشکلات قوانین ضد و نقیض نهادهای بالادستی مانند بانک مرکزی و دیگر نهادهای دولتی عامل این پسرفت بوده است. به عنوان مثال بودجه عمرانی هر سال در قانون بودجه تصویب می‌شود اما هرگز به بخش عمرانی کشور تخصیص داده نمی شود این مسأله خود نشان از عدم بهره وری دارد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از نمونه‌ها مساله بنزین، سوخت و انرژی است که به دلیل یارانه و مشکلات پیرامونی به یکی از دلایل اصلی عدم بهره‌وری تبدیل شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بحث دیگر ارز و تورم است گفت: دولت همواره با کسری بودجه مواجه است. بر همین اساس دولت با استقراض و انتشار اوراق سعی می کند تا اجازه ندهد تورم بروز کند اما بعد از مدتی وقفه، ناگهان قیمت ها جهش کرده و اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: این عوامل سبب می شود تا بنگاه ها به مسائل اصلی مانند بهره‌وری فکر نکنند و اگر تحریم‌ها را به این معضلات اضافه کنیم شرایط به مراتب بدتر می‌شود.

خوانساری با تاکید بر اینکه حذف یارانه‌های رانتی بهره وری را افزایش خواهد داد تصریح کرد: با توجه به مسائل فوق، دولت اجازه دهد که بازار رقابتی و اقتصاد آزاد شکل گیرد.

عناوین برگزیده