تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۰۲۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت‌های معدنی کرمان درست معرفی نشده‌اند

می متالز - استان کرمان سال‌هاست که به بهشت معادن ایران معروف شده است اما آنگونه که باید ظرفیت‌های معدنی این استان در کشور و جهان معرفی نشده‌اند.
ظرفیت‌های معدنی کرمان درست معرفی نشده‌اند

به نظر من کمتر معدنی در دیگر استان‌های کشور می‌تواند با معادن این استان رقابت کند. اصفهان، یکی از استان‌های غنی در زمینه منابع معدنی به شمار می‌رود اما با این وجود، حجم قابل توجهی از مواد معدنی کرمان از سوی فعالان معدنی اصفهان خریداری می‌شود.
شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، خریداران اصلی سنگ آهن شرکت گل‌گهر هستند. با این حال این مژده را باید داد که زنجیره فولاد، در مجموعه شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر، گوهرزمین، جهان فولاد و میدکو در حال تکمیل است و فرآوری سنگ‌آهن از خردایش، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در استان وجود دارد. در استان کرمان، نخستین کارخانه تولید شمش فولادی، از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در بهمن امسال و همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به بهره‌برداری رسید. بنا داریم در فروردین سال آینده، شمش جهان فولاد در شهرستان سیرجان را بهره‌برداری کنیم. همچنین در بهمن امسال، مجموعه‌ای از جدیدترین فرآوری‌های روز مس در شهر بابک به بهره‌داری رسید اما موفقیت در بخش معدن و صنایع معدنی مستلزم این است که زمینه‌ها برای صنعتی شدن استان کرمان فراهم شود. باید تلاش کنیم که گردش مالی معادن کرمان در همین استان انجام شود. مدتی که رزم‌حسینی استاندار پرتلاش استان کرمان بودند، سرمایه پولی و بانکی استان ۲برابر افزایش پیدا کرد و از حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این آمار روزهای بهتری را برای معدنکاری در کشور نوید می‌دهد. این امکان وجود دارد که حساب‌های بانکی شرکت‌های اصلی استان یعنی مس سرچشمه، گل‌گهر و جهان فولاد به استان منتقل شود.

شهباز حسن‌پور / نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی

عناوین برگزیده