تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۸۶۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
واردات و تراز تجاری آتی ورق‌های آلومینیومی ترکیه

تراز همواره مثبت ورق‌های آلومینیومی ترکیه، به رشد خود ادامه می‌دهد

می متالز - افت مصرف ظاهری ورق‌های آلومینیومی ترکیه بین سال‌های 2015 تا 2017، در حالی بوده است که حجم واردات آن شتاب بیشتری نسبت به سال‌های پیشین گرفت؛ امری که در برهه‌های کاهش تقاضا کمتر دیده می‌شود. واردات به‌عنوان دیگر منبع تأمین‌کننده تقاضای ترکیه، به‌طور میانگین در طول دوره مورد بررسی، سهم حدود 36 درصدی از تأمین تقاضای داخلی ترکیه داشته است.
تراز همواره مثبت ورق‌های آلومینیومی ترکیه، به رشد خود ادامه می‌دهد

به گزارش می متالز، مهم‌ترین کشورهای تأمین‌کننده خارجی ورق آلومینیومی ترکیه، کشورهای آلمان، چین، فرانسه و آذربایجان بوده‌اند. نمودار 1، بازار وارداتی ورق‌های آلومینیومی ترکیه را بین سال‌های 2005 تا 2017 خلاصه می‌کند. در این میان، فروش آذربایجان در بازار ترکیه از سال 2015 آغاز شد و در سال‌های 2016 و 2017، در هر سال به بیش از 12 هزار تن رسید. این کشور تولید ورق های آلومینیوم را از سال 2014، با آغاز تولید ورق در شرکت Det Al آغاز کرد. این شرکت دارای 50 هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه است و بخشی از شمش تولیدی خود را برای بخش نورد و تولید ورق مصرف می‌کند. هم‌راستا با همین امر، صادرات ورق‌های آلومینیومی از آذربایجان از کمتر از 250 تن در سال 2013، به بیشتر از 26 هزار تن در سال 2017 رسید.

روند عرضه و تقاضای ورق‌های آلومینیومی در ترکیه به‌گونه‌ای بوده است که این کشور همواره در طول دوره مورد بررسی، عرضه بیشتری نسبت به تقاضای داخلی داشته و این امر سبب مثبت شدن تراز تجاری آن شده است. این تراز از سال 2009 که به تعداد تولیدکنندگان ورق آلومینیومی در ترکیه افزوده شد، شاهد صعود قابل توجهی بوده است؛ به‌طوری که خالص صادرات آن از حدود 7 هزار تن در سال 2008، به نزدیک سطح 70 هزار تن در سال 2010 رسید. هر چند که خالص صادرات آن در سال‌های اخیر کاهش یافته که تا حد زیادی تحت تأثیر تنش‌های سیاسی و حضور داعش در منطقه و مسدود شدن برخی از کانال‌های فروش ترکیه بوده است اما انتظار می‌رود که خالص صادرات آن در سال‌های آتی افزایش یابد.

هر چند که بخشی از تقاضای ترکیه طی سال‌های گذشته توسط واردات تأمین شده است اما باید اذعان کرد که بدون شک یکی از محرک‌های رشد و توسعه بازار عرضه در هر کشوری تقاضای داخلی آن بوده است. با توجه به چشم‌انداز رشد اقتصادی ترکیه تا سال 2025، انتظار می‌رود تقاضای داخلی ورق‌های آلومینیومی این کشور با نرخ متوسط سالانه، 4/0 درصد رشد کند. در عین حال، چون در این کشور ظرفیت‌های لازم برای افزایش دوباره تولید وجود دارد، انتظار می‌رود که تولید با نرخ بیشتری طی این دوره افزایش یابد. گفتنی است که جایگاه نسبتا خوب ترکیه در بازار کشورهای اروپایی برای صادرات ورق، عاملی حمایت‌کننده از سرعت بخشیدن به تولید در این کشور خواهد بود. در مجموع انتظار می‌رود که خالص صادرات ترکیه فارغ از روابط تجاری آن با کشورهای دیگر، رشد کند و در سال 2025 به بیش از 45 هزار تن برسد.

عناوین برگزیده