تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۱۷۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
برترین کشورهای تولیدکننده گرافیت در دنیا کدامند؟

نگاهی به 10 کشور برتر تولیدکننده گرافیت در سال گذشته

می متالز - در سال 2017، چین بزرگ‌ترین معدنکار گرافیت در دنیا بود. پس از آن هند و برزیل در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در این گزارش نگاهی به برترین تولیدکنندگان این محصولات مهم در دنیا انداخته می‌شود.
نگاهی به 10 کشور برتر تولیدکننده گرافیت در سال گذشته

به گزارش می متالز، گرافیت به‌دلیل خواص بسیار مطلوبی که از خود نشان می‌دهد، نظیر هدایت حرارتی و الکتریکی مناسب و نیز استحکام بسیار بالا کاربردهای زیادی در صنایع پیدا کرده است. تمایل به معدنکاری گرافیت با توجه به کاربردهای روزافزون آن در صنایع باتری‌های لیتیوم – یون به صورت پیوسته در حال افزایش است. تولید این باتری‌ها که می‌توان گفت در تمامی لوازم الکتریکی اطراف ما مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیازمند عنصر با ارزشی چون گرافیت برای تولید آند در آن‌ها است.

باید خاطرنشان ساخت که آمارها نشان می‌دهند کشورهای اصلی تولیدکننده گرافیت در حال افزایش حجم تولیدات خود هستند. چین، هند و برزیل 3 کشور برتر در تولید این محصول هستند. در ادامه پایگاه خبری – تحلیلی «فلزات آنلاین» بر اساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا نگاهی به 10 کشور برتر تولیدکننده گرافیت طبیعی انداخته است.

 

1 – چین

چنانکه اشاره شد، چین بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده گرافیت در سال 2017 بود. حجم تولید چین در این سال به بیش از 780 هزار تن رسید که نسبت به 2 سال قبل از آن تغییر چندانی نداشت. طبق اطلاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، چین در سال میلادی گذشته بیش از 65 درصد گرافیت مورد نیاز دنیا را تامین کرد و در این سال 35 درصد از کل گرافیت را به مصرف رساند. با توجه به محدودیت‌های چین در بازار گرافیت انتظار نمی‌رود که چین برای همیشه برترین تولیدکننده بازار گرافیت باقی بماند؛ چرا که در سال‌های اخیر با مسائل زیست‌محیطی دست به گریبان بوده است که در نتیجه منجر به کاهش ظرفیت و بسته شدن برخی واحدهای آلاینده شد که اثرات آن در سال 2018 و پس از آن قابل درک خواهد بود.

 

2 – هند

در سال 2017 حجم تولید گرافیت هند نسبت به سال قبل از آن کاهش محسوسی داشت. حجم تولید در سال 2016 بیش از 170 هزار تن بود، اما در سال 2017 به 150 هزار تن رسید. با این حال این کشور هنوز جایگاه دوم در جهان را برای خود حفظ کرد. حجم ذخایر گرافیتی در هند بسیار وسیع است. ایالت آروناچال پرادش (Arunachal Pradesh)، در شرقی‌ترین بخش هندوستان، 43 درصد از ذخایر این کشور را در بر دارد. تولید گرافیت در هند توسط 8 شرکت بزرگ انجام می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: Tirupati Carbon & Graphite، Chotanagpur Graphite Industries و Carbon & Graphite Products. شرکت HEG یکی از تولیدکنندگان الکترود گرافیتی در هند یکی از مصرف‌کنندگان گرافیت است.

 

3 – برزیل

برزیل سومین تولیدکننده بزرگ گرافیت در جهان است. این کشور با تولید 95 هزار تن گرافیت در سال 2017، جایگاه خود را تثبیت کرد. حجم تولید برزیل در این سال، نسبت به سال قبل از آن تغییری نکرد. اطلاعات خیلی زیادی از تولیدکنندگان گرافیت در بزریل منتشر نشده است اما شواهد نشان می‌دهد که 2 تولیدکننده بزرگ این کشور عبارتند از: Extrativa Metalquimica و Nacional de Grafite.

 

4 – کانادا

 میزان تولیدات گرافیت کانادا در سال 2017 مشابه با سال 2016 در حدود 30 هزار تن بود. کانادا نیز به‌دلیل برخورداری از منابع مناسب گرافیت امکان دارد حجم تولیدات خود را در آینده نزدیک افزایش دهد. مخصوصا که شرکت تسلا اعلام  داشته است که برنامه‌‌های مشخصی برای تأمین نیاز لیتیوم، گرافیت و کبالت از طریق آمریکای شمالی دارد. بسیاری از تولیدکنندگان گرافیت در کانادا مشغول تولید هستند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: Berkwood Resource،  Canada Carbon، Canada Strategic Metals،  Eagle Graphite،  Focus Graphite،  Lomiko Metals، Noram Ventures، Northern Graphite و Zenyatta Ventures.

 

5 -  موزامبیک

این کشور در سال 2017 به جمع کشورهای تولیدکننده گرافیت پیوست. حجم تولیدات این کشور در سال 2017 بیش از 23 هزار تن بود. در این کشور 2 تولیدکننده اصلی مشغول فعالیت  هستند: Syrah Resources و Triton Minerals. شرکت Syrah Resources از سال 2017 به فعالیت پرداخت و نیز شرکت Triton Minerals نیز تولید خود را در نیمه اول سال 2018 آغاز خواهد کرد.

 

6 – روسیه

در سال 2017 روسیه 19 هزار تن گرافیت تولید کرد که مشابه با سال قبل از آن بود. با این حال این کشور قصد دارد تا طی سال‌های آتی طرح‌های توسعه خود را افزایش دهد. دو پروژه Dalgrafit و Uralgraphite از جمله آن‌ها هستند.

 

7 -اوکراین

کشور اوکراین با تولید 15 هزار تن گرافیت در سال 2017 مقام هفتمین تولیدکننده گرافیت دنیا را به‌خود اختصاص داد. شرکت Zavalyevskiy Graphite یکی از تولیدکنندگان بزرگ گرافیت در جهان است. طبق اطلاعات وبسایت این شرکت، عملیات تولید از سال 1930 در این شرکت به‌وقوع پیوسته است و امروزه شرکت 30 هزار تن گرافیت پرک در سال تولید می‌کند.

 

8 - پاکستان

این کشور در سال 2017 بیش از 14 هزار تن گرافیت تولید کرد که مشابه با حجم تولید در سال قبل از آن بود.

 

9 – نروژ

 حجم تولیدات این کشور طی سال های 2015 تا 2017 ثابت و به‌میزان 8 هزار تن بوده است.

 

10 – ماداگاسکار

در سال 2017 حجم تولید گرافیت ماداگاسکار 7 هزار تن بود که حدود یک هزار تن کمتر از سال 2016 بود. برخی از شرکت‌های فعال در حوزه گرافیت در این کشور عبارت‌اند از: Bass Metals،  BlackEarth Minerals، NextSource Materials.

نمودار 1 میزان تولید گرفیت 10 کشور برتر تولیدکننده گرافیت را طی سال 2017 نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده