تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۱۷۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
علیخانی، مشاور عالی شرکت صبانور

توسعه اقتصادی متوازن زمینه‌ساز رشد اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی است

می متالز - ایران، از ذخایر معدنی و محدوده‌های اکتشافی غنی برخوردار است. طی سال‌های اخیر بیشتر تمرکز حوزه اکتشافات کشور در مناطق شاخص مطرح بوده اما با تغییر رویکرد و اختصاص دادن پهنه‌های اکتشافی مختلف توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به فعالان معدنی و صنعتی، زمینه شکوفایی و توسعه تمامی استان‌ها و محدوده‌های معدنی در کشور فراهم شد.
توسعه اقتصادی متوازن زمینه‌ساز رشد اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی است

به گزارش می متالز، در این راستا، گفت‌و‌گویی را با دکترعلیخانی، مشاور عالی شرکت صبانور انجام داده ایم. وی اعتقاد دارد که راه‌اندازی و بهره‌برداری از پهنه‌های اکتشافی متعدد در کشور، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی مثبت در مناطق مختلف ایران خواهد شد که به تبع آن توسعه اجتماعی نیز رخ خواهد داد. در ادامه متن کامل این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

 

توضیحاتی را درخصوص نحوه فعالیت شرکت صبا نور در حوزه اکتشافات ارائه بفرمایید.

شرکت صبانور بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن، کنسانتره و گندله در غرب کشور است. در حال حاضر ظرفیت تولید کنسانتره این واحد، یک میلیون و 600 هزار تن و ظرفیت تولید گندله آن، 550 هزار تن در سال برآورد می‌شود. طرح توسعه تولید گندله به ظرفیت یک میلیون تن در استان کردستان نیز در دست احداث و راه‌اندازی است. سیاست شرکت صبانور در راستای اقتصاد مقاومتی متنوع نمودن سبد معدنی و خارج شدن از وابستگی صد درصدی به سنگ آهن را به دلیل مقاومت در برابر پرش‌های قیمتی سنگ آهن، توسعه فعالیت‌های معدنی و سرمایه‌گذاری­‌های معدنی را دستور کار خود قرار داده است. اولویت شرکت بر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فلزی مانند سرب، روی و طلا است و در راستای نیل به این هدف، یک پهنه اکتشافی را به مساحت 1300 کیلومتر مربع با پتانسیل سرب و روی در اختیار گرفته است.

در پهنه مذکور قبل از دوره ساسانیان ذخیره سرب و روی کشف شده و براساس تحقیقات «لوفر» توتیا از صادرات ایران در زمان ساسانیان «یعنی حداقل هزار سال قبل از کشف عنصر روی» بوده است و در کتاب جهانگرد معروف "مارکوپولو" نیز به اسم توتیا اشاره شده است. منظور از توتیا، اکسید روی(ZnO)  است که به کشورهای اروپایی صادر می‌شد. شرکت صبا نور برای اولین بار اکتشافات سیستماتیک در این محدوده را انجام داده است اکتشافات در مراحل پایانی می‌باشد و نتایج خوبی تاکنون اخذ شده است.

 درخصوص طلا، فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در حال بررسی هستند و مدیرعامل شرکت صبانور و خصوصا مدیران شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌عنوان سهامدار عمده از توسعه سرمایه‌گذاری‌های معدنی شرکت صبانور با جدیت حمایت و پیگیری می نمایند

 

صبانور چه برنامه‌هایی پس از اکتشاف و به ویژه در خصوص موضوع فرآوری در نظر دارد؟

قاعدتا در اولین گام باید محدوده با پتانسیل اکتشافی بالا شناسایی و درخواست ثبت محدوده به سازمان صمت استان کرمان ارائه و پس از طی مراحل اداری پروانه اکتشاف برای محدوده های مورد نظر صادر و سپس فعالیتهای اکتشافی  و معدنی ادامه می‌یابد. 

شرکت صبانور در صورت دستیابی به حداقل 50 درصد خوراک کارخانه ظرفیت کارخانه اقتصادی بدون شک، احداث واحدهای فرآوری را در دستور کار قرار خواهد داد و با احداث چنین کارخانه‌ای، زمینه برای فعال‌شدن سایر معادن متروکه و معادن کم عیار  اقتصادی شده و مجددا مانند سال‌های بسیار دور منطقه کوهبنان و راور شاهد توسعه اقتصادی خواهد بود.

موسسه بولمبرگ در سال 2015 پیش‌بینی کرده بود که در سال 2040 تولید ماشین‌های هیبریدی به 46 میلیون دستگاه خواهد رسید اما با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و کمبود منابع فسیلی در سال 2016 مطالعات خود را اصلاح و پیش بینی تولید 266 میلیون خودرو هیبریدی را کرده است و باید خاطرنشان ساخت، 80 درصد کاربرد سرب در باطری است  و همچنین مطالعات نشان می دهد که در سال 2025 تقاضا با تولید یک فاصله 8 مبلیون تن  مواجه خواهد شد که این دو تحلیل نشان دهنده افزایش  تقاضا نسبت به عرضه و چشم انداز بسیار خوب جهت سرمایه گذاری در این حوزه معدنی می‌باشد.

 

با توجه به اینکه شرکت صبانور در غرب کشور واقع شده، این فعالیت‌ چه تاثیر اجتماعی در منطقه مذکور به دنبال داشته است؟

بدون شک در هر منطقه‌ای، توسعه اقتصادی موجبات توسعه اجتماعی را فراهم خواهد کرد و برعکس. این بدان معنی است در جایی که سرمایه گذاری اقتصادی در منطقه‌ای به فراموشی سپرده شود و توسعه متوازن از دستور کار دولتمردان ما خارج شود، معضلات و آسیب‌های اجتماعی شدیدی ایجاد خواهد شد و نیروی فکری و کاری راهی جز مهاجرت از آن منطقه نخواهد داشت  منشا آسیب‌های اجتماعی و فقر نیز بیکاری است.

غرب کشور خصوصا استان‌های کردستان و ایلام متاسفانه به دلایل مختلف خصوصا جنگ تحمیلی و اثرات بعدی آن توسعه اقتصادی لازم را پیدا نکرده بود و شرکت صبانور در جهت توسعه اقتصادی غرب کشور خصوصا استان‌های کردستان و همدان پیشقدم بوده و این  موجب جذب شرکت‌های دیگر و ایجاد زیرساخت لازم در این منطقه شده است.

عناوین برگزیده