تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۱۵۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار مرکزی تاکید کرد:

لزوم رفع مشکلات ایرالکو برای رفع مشکلات صنایع پائین‌دستی آلومینیوم

می متالز - استاندار مرکزی گفت: سرنوشت صنایع بسیاری به شرکت ایرالکو گره خورده است لذا با رفع مشکلات ایرالکو می‌توان مشکل صنایع پائین‌دستی را مرتفع ساخت.
لزوم رفع مشکلات ایرالکو برای رفع مشکلات صنایع پائین‌دستی آلومینیوم

به گزارش می متالز، سید علی آقازاده استاندار مرکزی در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی و فعالان صنعت آلومینیوم استان با بیان اینکه به دلیل وجود ایرالکو در استان مرکزی و شهر اراک طی ۴۰ سال، صنایع زیادی به وجود آمده که سرنوشت آنها به آلومینیوم گره خورده است، گفت: حدود ۱۵۰۰ نفر در حوزه صنعت آلومینیوم فعالیت دارند.

استاندار مرکزی درباره قیمت تمام شده شمش آلومینیوم عنوان کرد: شرکت ایرالکو تاکنون ارز نیمایی دریافت نکرده است. در این مورد نامه نگاری های زیادی انجام شد اما به ایرالکو ارز نیمایی ندادند و این شرکت هزینه های خود را از دارایی‌های پیشین خود یا از طریق ارز آزاد تامین کرده است.

وی گفت: با تصمیمات مناسب توانستیم بحرانی را پشت سر بگذاریم. اما مشکلات همچنان باقی است و باید برای آینده تصمیمات بهتری بگیریم.

آقازاده درباره تامین مواد اولیه برای تولیدات گفت: براساس دستورالعمل های سال جاری ایرالکو به غیر از بورس، امکان عرضه تولیدات ایرالکو به غیر از بازار بورس وجود ندارد و همین مسئله برای تولیدکنندگانی که کمتر از سقف تعیین شده بورس به شمش آلومینیوم و تولیدات این شرکت به عنوان مواد اولیه تولید نیاز دارند، ایجاد مشکلات کرده است از این‌رو بایستی کارگروهی تشکیل و با هماهنگی وزارت صنعت و معدن و با شرکت ایرالکو مشکل را رفع کنند.

استاندار مرکزی درباره سهمیه بندی مواد اولیه و مشکلات تولیدکنندگان در این خصوص تصریح کرد: این موضوع که شرکت هایی برای تهیه مواد اولیه از بورس مشکل دارند، یا با واسطه مواد اولیه را با قیمتی بالاتر تهیه می‌کنند باید در کارگروهی در استانداری مورد بررسی قرار گیرد. همچنین طرح این مشکلات و چالش‌ها در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی می تواند راهگشا باشد.

آقازاده افزود: وقتی می توانیم خودمان با تصمیم گیری عاقلانه مسائل استان را حل کنیم، نباید سرنوشتمان را به یک گروه کارشناس با نظرات غیر کارشناسی بدهیم.

وی با بیان اینکه مساله ارزش افزوده، اجحاف در حق تولید کننده است، افزود: اتاق بازرگانی باید با توجه به نظرات نمایندگان تولیدکنندگان آلومینیوم، در این حوزه کار کارشناسی انجام بدهد؛ استانداری جلوی بی عدالتی را می گیرد، اما اجازه بدهید قانون درست اجرا شود.

استاندار مرکزی در خصوص مطالبه دیگر تولیدکنندگان درباره سرمایه در گردش، گفت: موضوع سرمایه در گردش باید در کارگروه رونق مطرح شود اما در مجموع بانک ها تسهیلات خوبی در نظر گرفته اند که تولیدکنندگان در صورت نیاز می توانند آن را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات ایرالکو، مشکل استان نیز هست. به طور حتم در جلسه‌ای که در آینده با وزیر جدید وزارت صمت برگزار می‌کنیم مشکلات را مطرح و پیگیر رفع آن خواهیم بود. حل کردن مشکل ایرالکو می تواند منجر به حل مشکلات تولید کنندگان دیگر آلومینیوم شود.

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!