تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۳۷۶
کد خبر: ۱۸۳۵۳
سرویس خبر : انرژی
تجارت لوله‌های فولادی حفاری بدون‌ درز مورد استفاده در صنعت نفت و گاز (1)

تجارت لوله‌های حفاری زیر سایه قیمت نفت

می متالز - لوله‌های حفاری جزو مؤلفه‌های سیستم چرخشی دکل‌های حفاری است و کاربرد زیادی در صنعت نفت و گاز دارد، پیش‌بینی می‌شود فعالیت اکتشافی برای منابع جدید و نفت شیل در برخی مناطق مانند چین، ونزوئلا و کشورهای آمریکای لاتین و بازار رو به رشد در کشورهای آفریقایی، تقاضای لوله‌های حفاری را در آینده نزدیک افزایش دهد.
تجارت لوله‌های حفاری زیر سایه قیمت نفت

به گزارش می متالز، صنعت نفت و گاز در حال حاضر در دنیا در رکود به سر می‌برد که باعث کاهش سطوح فعالیت‌‌های اکتشاف و توسعه شده است و تجارت محصولات مرتبط با این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است. ارزش بازار جهانی لوله حفاری در دهه آینده با رشد مرکب سالانه 10 درصدی روبه‌رو خواهد شد تا در سال 2025 حدود 2.2 میلیارد دلار برسد.

جهت انجام حفاری، مته به انتهای لوله حفاری (Drill pipe) بسته شده و تحت فشار دوران می‌کند. همزمان با ادامه حفاری بر روی دیواره چاه، لوله‌های جداری (Casing) تعبیه می‌گردد. این عمل با توجه به موقعیت لایه در حین حفاری نیز صورت می‌گیرد و برای انجام آن لازم است که موقتا عمل حفاری قطع شده و پوشش مورد نظر کار گذاشته شده و سپس حفاری ادامه یابد. به هر حال حفاری تا عمق نهائی مورد نظر ادامه می‌یابد و با جایگذاری لوله مغزی (tubing) عمل حفاری رو به اتمام می‌رود.

لوله حفاری(Drill Pipe)  مهم‌ترین قسمت از ساق یا رشته حفاری است که عمل انتقال حرکت به مته را انجام می‌دهد. علاوه بر لوله‌های حفاری لوله‌های وزنه (Drill collar) نیز در انتهای ساق یا رشته حفاری قرار می‌گیرند که وزن و نیروی لازم روی مته را منتقل می‌کنند که این لوله‌ها نیز به‌عنوان لوله‌های حفاری شناخته می‌شوند. اصطلاحا وقتی از واژه لوله (PIPE) استفاده می‌شود در ذهن امکان عبور سیال از درون آن تداعی می‌شود که این اصطلاح در مورد لوله‌های وزنه صادق نیست؛ در این لوله‌ها علی‌رغم عبور سیال از درون آن به‌دلیل قطر کم فضای درونی از واژه میله (ROD) نیز استفاده می‌شود که منظور همان لوله حفاری است.

لوله‌های حفاری عموما به صورت بدون‌ درز تولید می‌شوند، حجم تجارت جهانی لوله‌های بدون درز حفاری در سال 2017 حدود 213 هزار تن بود. مهم‌ترین شاخص تأثیرگذار در حجم تجارت لوله‌های حفاری «قیمت نفت» است. در نمودار 1 حجم تجارت و میانگین جهانی قیمت نفت در 5 سال اخیر نشان داده شده است.

در نمودار 1 همبستگی قیمت نفت و تجارت لوله‌های حفاری ملاحظه می‌شود. در فاصله سال‌های 2014 تا 2015 به‌دلیل سقوط قیمت هر بشکه نفت از حدود 100 دلار به حدود 50 دلار، حجم تجارت جهانی این محصول نیز حدود 52 درصد کاهش داشت. بیشترین حجم تجارت بازه زمانی 2010 تا 2017 در سال 2014 و بعد از رشد حداکثری قیمت نفت (105 دلار بر بشکه) بود که حجم تجارت لوله حفاری در این سال حدود 437 هزار تن بود. حجم تجارت این محصول در سال ‌های 2014 تا 2017 به‌دلیل کاهش قیمت نفت در چند سال اخیر و رکود در اقتصاد کشورهای نفت‌خیز که وابسته به درآمد نفتی هستند، با روند کاهشی مواجه بود؛ به‌طوری که در 3 سال اخیر در هر سال کمی بیش از 200 هزار تن بود که کمترین حد در 10 سال اخیر به‌شمار می‌رود. دلیل کاهش قیمت نفت در سال‌های اخیر افزایش تولید و عرضه از سمت برخی کشورهای صادرکننده است. کاهش قیمت نفت باعث می‌شود که شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز با کاهش درآمد مواجه شوند که به‌طور مستقیم بر فعالیت‌های حفاری و بودجه‌های اکتشافی آن‌ها تأثیر دارد.

عناوین برگزیده