تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۱۷۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یکی از نگرانی ها، افزایش ضریب پوشش اتفاقات کشور است

نیاز ۲ هزار میلیارد دلاری بیمه

می متالز - بیمه، صنعتی که در این نوسانات اقتصادی سرش در لاک خودش بوده و در انتظار ثبات برای آغاز برنامه هایش روزگار می گذراند، اما با برآوردی از اولویت بندی این بخش در زندگی مردم می‌بینیم که شرایط سخت معیشتی، داشتن حق اولیه یعنی بیمه را برای بسیاری از افراد جامعه سلب کرده یا خیلی از مردم به در اختیار داشتن سطوح مختلف بیمه اعتقادی ندارند و تنها به داشتن بیمه های اجباری اکتفا می‌کنند.
نیاز ۲ هزار میلیارد دلاری بیمه

نبود برنامه ای هدفمند برای تحقق آرمان ها

به گزارش می متالز، در این میان مشکلات این صنعت هم کم نیست و مدیران عامل سردرگم برای اجرای طرح های جدید با بودجه حداقلی شده اند، برخی معتقدند که این صنعت برنامه ای هدفمند برای تحقق آرمان ها نداشته و بر همین اساس رئیس کل  بیمه مرکزی تغییر کرد.  البته در این روند  گروهی  دیگر بر این باورند که اهداف مطابق با شرایط روز بوده و رکود اقتصادی مانعی برای رشد بیمه ها ست. همچنین شرایط نابسامان اقتصادی، نوسانات ارزی و اعتراضات مردم از عملکرد دولت تدبیر و امید همه مزیدی بر علت شد تا با سختگیری مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور تغییر رئیس کل های بیمه مرکزی و بانک مرکزی را مد نظر قرار دهد. به نظر می آید این اتفاقات بتواند تحولی بر فعالیت بخش بانک و بیمه شود . البته شاید هم  مدیران جدید منتصب شده راهی برای تبادلات در پیش بگیرند و قدم هایی  در راستای تحقق مطالبات رئیس جمهور و رفاه اولیه مردم بر دارند.

 

مطالبات رئیس جمهور

در راستای تغییر رئیس کل جدید بیمه مرکزی، رییس‌جمهور  گسترش چتر حمایتی بیمه و پوشش کامل آن در حوادث طبیعی و غیرمترقبه و نیز بهره گیری از نیروهای جوان و خلاق و تحول در این صنعت از طریق گسترش شفافیت و رقابت را توصیه کرد. همچنین رییس جمهور  بیمه قدرتمند و قوی را بیمه ‌ای با بیشترین پوشش در زندگی روزمره مردم و بنگاه های اقتصادی دانست و بر تلاش برای کاهش هزینه ‌های مردم از مسیر توسعه حضور بیمه و تکمیل پوشش آن تأکید کرد. از سوی دیگر ، روحانی تقویت آمادگی بیمه ‌ها برای مقابله با تحریم و لزوم ارتباطات منطقه ‌ای و بین ‌المللی بیمه‌ ها برای حمایت از فعالیت‌ های اقتصادی و جریان بهینه امور را،  از رییس کل جدید بیمه مرکزی  خواستار شد.

 

وعده های رئیس کل جدید بیمه مرکزی

غلامرضا سلیمانی امیری، رئیس کل بیمه مرکزی پس از معارفه در نشست خود با خبرنگاران گفت: سایز صنعت بیمه باید بزرگ شود، بنابراین قصد داریم پیشنهاد ادغام شرکت های بیمه‌ای را به شرکت ها بدهیم، همچنین بعد از خروج آمریکا از برجام، برخی از شرکت های بین المللی بیمه که با شرکت‌های آمریکایی مراوده داشتند، به ما اعلام کردند که نمی‌توانند ادامه همکاری با ایران داشته باشند، اما توان شرکت های ایرانی و بیمه مرکزی، در آن حدی هست که اگر خارج شدند، بتواند بیمه اتکایی را به داخل منتقل کند.

سلیمانی گفت: صنعت بیمه یک صنعت رو به رشد است ولی عقب ماندگی هایی را نیز در مقایسه با بورس دارد؛ این صنعت باید بهتر عمل کرده و رشد بالای سه درصد داشته باشد پس باید سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی را از ٢.٣ درصد به ٣.٢درصد برسانیم ضمن اینکه افزایش صد درصدی رشد سهم بیمه را داشته باشیم.

 

بازیگری در نقش ناظر وشریک

یکی از مدیران عامل شرکت بیمه ای که خواست نامش فاش نشود با انتقاد شدید از عملکرد صنعت بیمه گفت: رئیس  جمهور مطالبات مختلفی از صنعت ها دارند اما کدام یک از آنها به مرحله اجرا رسیده است؟ همچنین  ارتباطات بین المللی در صنعت بیمه به حدی ضعیف بوده که نتوانسته ایم راه به جایی ببریم، چون بیمه مرکزی خودش به تنهایی امور را هدایت ‌کرده و اجازه ورود بخش خصوصی به فعالیت ها را نداده است، یعنی بیمه مرکزی  نقش ناظر و شریک را باهم بازی می کند. وی افزود: اگر بخواهیم مانند کشورهای توسعه یافته عمل کنیم باید بگوییم چرا در سفرهای خارجی هیات دولت ، مسئول عالی رتبه یک صنعت و  مدیر بخش خصوصی حضور ندارد؟ ما هنوز از پتانسیل های داخلی هم استفاده نکردیم.

 

برنامه مقابله ای نداریم

او گفت: در دوره ریاست قبلی بیمه مرکزی هیچ برنامه ای برای مقابله با تحریم نداشتیم تنها یک صندوق ظرفیت مشترک و تحریم بود که هر کدام از آنها حد برداشتی دارند اگر یک خسارت سنگین رخ دهد بیمه ها توانایی پرداخت ندارند. به طور مثال اگر همه سرمایه بیمه ها که 7 هزار میلیارد تومان است در نظر بگیریم باز هم کفاف خسارت های بزرگ را نمی‌دهد.این منبع آگاه بیان داشت :باید به این نکته  اشاره کرد که همه بخش ها باید تابع قوانین سختگیرانه باشند تا اقتصاد شکوفا شود چرا که همه مانند چرخ دنده های متصل به هم هستند اگر یک بخش با رکود ربرو باشد دیگر صنایع هم با مشکل مواجه می شوند.

 

مطالبات محقق می شوند

رسول تاجدار، مدیر عامل بیمه البرز هم  با اشاره به مطالبات رئیس جمهور از رئیس جدید بیمه مرکزی گفت: به عقیده بنده همه بند های عنوان شده قابل اجراست، اولویت اول هم برنامه ریزی برای عبور از شرایط جدید تحریم است.تاجدار افزود :دوره ای که تحریم های سازمان ملل و تبعیت اکثر کشورهای توسعه یافته از آن بر کشور اعمال بود را طی کرده‌ایم،  اما در حال حاضر این تحریم ها تنها از سوی آمریکاست یعنی شرایطی بهتر از گذشته است .  مدیریت این شرایط از طریق ظرفیت مشترک، صندوق ویژه تحریم، افزایش ظرفیت اتکایی شرکت های بیمه، رو آوردن به صدور اوراق بهادار بیمه ای (INS)، رفتن به سوی بازارهای نوظهور آسیایی (مانند هندوستان، کره و ...) وغیره امکان پذیر است .

 

دارایی های ملی پوشش بیمه ای  ندارند

وی افزود: یکی از نگرانی های صنعت بیمه افزایش ضریب پوشش اتفاقات کشور است، کل پوشش دارایی های ملی در کشور نزدیک به هزار میلیارد دلار است در صورتی که مبلغ پوششی باید 3 هزار میلیارد دلار باشد، هنوز دارایی های ملی پوشش بیمه ای  ندارند از طرفی حوادث آتش سوزی، زلزله، سیل و... تحت پوشش بیمه  نیستند. تاجدار با اشاره به افزایش دامنه پوشش گفت: به عقیده بنده افزایش دامنه پوشش و ضریب نفوذ از طریق تامین 2 هزار میلیارد دلار اعتبار قابل اجراست.

 

فضای مناسب کسب و کار نداریم

مدیر عامل بیمه البرز با تاکید بر مشکل اصلی بیمه ها عنوان کرد: صنعت بیمه ذی نفعانی شامل سهامداران، بیمه گران و هر کسی که سرمایه وارد این صنعت کنند هستند اما در شرایط فعلی مشکل اصلی این صنعت عدم وجود فضای کسب و کار مناسب است، به طوری که هیچ انگیزه ای برای افزایش سرمایه و طرح های جدید بیمه ای وجود ندارد چون حاشیه سود به شدت کم است.وی اضافه کرد: تا زمانی که این مشکلات از ریشه حل نشود هیچ گرایشی برای آورده های جدید مالی و سرمایه گذاری یا طراحی محصولات جدید نخواهیم داشت.

 

نبود عملکرد 100 درصد مثبت

حسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود و میامی هم  در این باره گفت: طبیعتا با اجرای تحریم، صنعت بیمه هم تحت الشعاع قرار میگیرد و می تواند نقش آفرین باشد، در کم اثر کردن بیمه ها، همان گونه که در سال 91 هم شاهد بودیم آنها به مراودات بین المللی رو آوردند و کاستی های این بخش را پر کردند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اینکه عملکرد 100 درصد مثبت نداشتیم به علت گشایش های نسبی برجام بود که تلاش آنها را به حداقل رساند. طبیعتا باید وارد جوامع بین المللی شویم و با سایر بیمه های خارجی رقابت کنیم.

 

ضرورت به روز شدن صنعت بیمه

وی با انتقاد از به روز نبودن صنعت بیمه گفت: صنعت بیمه مجموعه در هم تنیده ای دارد که مانع از بکار گیری ابزارهای به روز دنیا شده و خدمات جدیدی در عرصه داخلی و بین المللی عرضه نکرده و همچنین هم راستا با بیمه های جهانی رشد نداشت.شاهرودی خاطر نشان کرد: کلمه تحریم به معنای یک تهدید است اما در اصل می توانیم با بهره گیری از تمام اهرم ها برای پیشرفت آن را تبدیل به فرصت کنیم، از طرفی هم این صنعت برای پاسخگویی به نیاز حداقلی کشور مجبور به بروز شدن است.

عناوین برگزیده