تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۵۳۳۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزارت صمت:

هدف وزارت صمت قیمت منصفانه و جداسازی صادرات است

می متالز - معاون وزیر صمت گفت: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و نظارت توسط بورس انجام شود وزارت صمت متعهد می‌شود قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود حداکثر با ۱۰ درصد افزون بر قیمتی که در بورس کالا عرضه شده را به دست مردم برساند. هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است.
هدف وزارت صمت قیمت منصفانه و جداسازی صادرات است

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی گفت: با نگاهی به فولاد خورستان به عنوان نماد بزرگ فولاد کشور، قیمت تمام شده فولاد را در ۳ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است بنابراین مبنا، قیمت کدال شرکت‌های بورسی است.

وی تصریح کرد: در کشور حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد و نزدیک به ۱۰ میلیون تن هم صادرات داریم و تولید فولاد در کشور نه تحت تأثیر تحریم هاست و نه ارزبری زیادی دارد. در این شرایط مردم انتظار قیمت پایین فولاد را دارند و در این راستا قیمت فولاد به خصوص از خرداد به بعد، قیمت‌های قابل قبولی نداشته است.

قیمت پایه میلگرد ۱۳ هزار تومان تعیین شد

معاون وزیر صمت گفت: ستاد اقتصادی دولت در ۷ مرداد ۹۹ یک مصوبه ۵ بندی را در ارتباط با کاهش قیمت محصولات فولادی صادر کرد و تمام این‌ها در راستای دسترسی مردم به محصولات فولادی با قیمت مناسب بوده است. هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است که موجب رقابت انجام شود تا فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قیمت پایه میلگرد با مصوبه ستاد اقتصادی دولت ۱۳ هزار تومان تعیین شده و نقش بورس کالا در گران‌تر شدن قیمت آن مؤثر بوده است.

اسماعیلی افزود: در تاریخ ۲۴ تیر ۹۹ قیمتی که در بورس کالا برای شمش معامله شد ۸ هزار و ۹۰ تومان بود و همان زمان قیمت جهانی ۳۶۵ دلار و قیمت ارز نیمایی ۱۷ هزار و ۲۹۴ تومان بود و اگر قیمت ۸ هزار و ۹۰ تومان را تبدیل کنیم حدود ۴۶۷ دلار می‌شود یعنی شمش ما در بورس کالا ۴۶۷ دلار به داخل کشور فروختیم و ۳۶۵ دلار صادر کردیم و ۱۰۳ دلار در بورس کالا قیمت گران‌تر فروخته شده است.

ابهامات شیوه نامه در حوزه تولید میلگرد

معاون وزیر صمت توضیح داد: یکی از بند‌های شیوه نامه قیمت گذاری در زنجیره فولاد این است که زمانی که شمش را تولیدکننده میلگرد دریافت می‌کند در هفته بعد میلگرد را تا ۹۳ درصد عرضه کند. در حال حاضر لوله پروفیل در بورس کالا عرضه نمی‌شود و یکی از ویژگی‌های مهم شیوه نامه قیمت گذاری فولاد، موضوع تنظیم بازار است که با قیمت متعادل به دست مردم برسد. بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ شیوه نامه، هر فردی که از بورس کالا خرید انجام می‌دهد بلافاصله باید در سامانه جامع صمت اعم از خریدار و فروشنده ثبت نام کند.

اسماعیلی ادامه داد: سود شرکت فولاد مبارکه در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲۹۰ درصد افزایش داشته است. امروز اختلاف قیمت سی. آی. اس با قیمت صادراتی ایران حدود ۱۲ درصد اختلاف دارد. در یک ماه و نیم گذشته بیشتر قیمت‌هایی که در بورس کالا انجام شده دقیق، همان قیمت‌هایی است که به دست مردم رسیده است.

وی ادامه داد: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و نظارت توسط بورس انجام شود وزارت صمت متعهد می‌شود قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود حداکثر با ۱۰ درصد افزون بر قیمتی که در بورس کالا عرضه شده است را به دست مردم برساند. امروز فولادسازان بزرگ کشور از قیمت پایه ۷۰ درصد حمایت کردند.

عناوین برگزیده