تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۱۴۲۰۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۱.۷ برابری ارزش صادرات غیر نفتی در مهرماه

می متالز - ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در مهرماه امسال نسبت به ماه قبل از آن ۱.۷ برابر رشد یافته که این رقم بالاترین رقم طی ۱۷ ماه گذشته بوده است.
افزایش ۱.۷ برابری ارزش صادرات غیر نفتی در مهرماه

به گزارش می متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند ماهانه تجارت کالایی ایران پرداخته و نوشته است: ارزش صادرات غیرنفتی ایران در مهرماه به 4 میلیارد و 700 ملیون دلار رسیده که نسبت به شهریورماه 1.7 برابر شده است.

ایران در شهریورماه تنها 2.7 میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر کرده بود.

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران طی هفت ماهه نخست امسال برابر با 18.2 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش را نشان می‌دهد. تراز تجاری کشور نیز طی این مدت 1.3 میلیارد دلار منفی و به نفع واردات بوده است.

عمده دلیل کاهش صادرات کالاهای ایرانی، شیوع ویروس کرونا، رکود در تجارت جهانی، بسته یا تعطیلی موقت برخی از پایانه‌های مرزی و گمرکات و همچنین موضوع رفع تعهد ارزی بوده است.

از سوی دیگر بررسی روند ماهانه واردات نیز حاکی از روند ملایم و صعودی ارزش واردات ماهانه از مردادماه امسال تا مهرماه است. ایران طی هفت ماهه نخست سال 99 رقمی حدود 20 میلیارد دلار کالا وارد کرده است.  

گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد در حالی که ارزش واردات در مردادماه کمتر از 2 میلیارد دلار بوده، این رقم در مهرماه به 3.3 میلیارد دلار افزایش یافته است. از سوی دیگر وزن کالاهای صادراتی ایران از 8.3 میلیون تن در شهریورماه به 19.3 میلیون تن در مهرماه افزایش یافته است.

وزن کالاهای وارداتی ایران با این حال در مدت زمان مورد اشاره، از 2.7 میلیون تن به 2.8 میلیون تن افزایش یافته است.

عناوین برگزیده