تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۳۷۹۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۹ پرده از نمایش قیمت دستوری فولاد/ مسکوت ماندن به صلاح نیست

می متالز - هر گونه تعیین تکلیف صریح زنجیره فولاد سودهای هنگفت دلالان را حذف خواهد کرد.
۹ پرده از نمایش قیمت دستوری فولاد/ مسکوت ماندن به صلاح نیست

به گزارش می متالز، یکی از اساسی ترین محصولاتی که در بورس کالای ایران عرضه می شود، فولاد است. فولادی ها در طول چند دهه گذشته از قدرت چانه زنی بسیاری در تصمیمات مربوط به این حوزه برخوردارند. فولادسازانی همچون فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان،‌ ذوب آهن اصفهان  از جمله قدرتمندانی هستند که در رسانه ها نیز نفوذ بسیاری دارند.

 

داستان فولاد از کجا شروع شد؟


وزارت صمت، بورس کالای ایران، مجلس  از جمله مراکز تصمیم گیری فولاد هستند. فولاد به شکل کلی و بر اساس تصمیمات کلان باید در بورس کالا عرضه شود. مدل عرضه، میزان و نحوه قمیت گذاری مهمترین موضوعات مورد بحث بین زنجیره فولاد، وزارت صمت است. دیروز سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹ موضوع فولاد و قیمت گذاری آن بار دیگر به شکل عجیب و غریبی  رسانه ای شد و در اند ک زمانی  دستوری بودن و دخالت وزارت صمت در قمیت فولاد نیز تیتر یک برخی رسانه های زاویه دار با معاونت معدنی وزارت صمت شد.

 

مخالفان اسماعیلی چه می گویند؟


یکی از خبرنگاران بورسی عکس داریوش اسماعیلی، معاون وزیر صمت را با جمله « معرفی می کنم کارلو آنجلوتی مسئول پروژه مداخله دستوری در معاملات فولاد» در صفحه خود توئیت کرد. مصاحبه های مداخله دستوری در قیمت گذاری فولاد و تعیین قیمت فولاد خارج از بورس یکی پس از دیگری  منتشر شد و کار تا جایی پیش رفت که کار به انتشار  تکذیبیه ای از سوی وزارت صمت رسید.


وزارت صمت تکذیبیه صادر کرد


وزارت صمت در ارتباط با این موضوع مجبور به اتخاذ موضع گیری شد. مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغیه قیمت گذاری دستوری فولاد تکذیب کرد. 

 

معاون معدنی وزارت صمت چه می گوید؟


داریوش اسماعیلی، معاون معدنی وزیر صمت  گفت: در ارتباط با موضوعات مربوط به فولاد و بورس کالا در حال مذاکره و بررسی با تیم کارشناسی هستیم. نتیجه نهایی این مذاکرات به زودی اعلام می شود. انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن نورد کاران این موضوع را تکذیب کرد.

 

بازی رانت خواران و دلالان


شنیده های صدای بورس از بازار فولاد و بورس کالای ایران حاکی از این است که زد و بندهای دلالان و رانت خواران بازار بورس نیز برای در جمع به اعتراض پرداخته اند و در حقیقت ماندن شرایط فولاد در همین حال بیشترین سود را برای این گروه دارد چرا که ادامه رانت و سود را برایشان به دنبال دارد. هر گونه تعیین تکلیف صریح زنجیره فولاد سودهای هنگفت این گروه را حذف خواهد کرد.

 

وزارت صمت از خود دفاع می کند


برخی از فولادی های بزرگ معتقدند معاونت جدید معدنی وزارت صمتدر ارتباط با نوردکاران نرمش بیشتری از خود نشان می دهد و حافظ منافع آن هاست. این گروه بیان می کنند، دارویوش اسماعیلی به عنوان معاون معدن و صنایع معدنی  وزارت صمت چندان موافق عرضه فولاد در بورس کالا نیست و برای  فولاد به دنبال قیمت دستوری است. در مقابل وزارت صمت این سخن را رد می کند و عرضه فولاد در بورس کالا و سامان دادن شرایط فولاد سازان را هدف اصلی خود می داند.
 

وزیر صمت در مجلس از فولاد بورسی حمایت کرد


امروز  چهارشنبه ۳۰ مهر۹۹ وزیر صمت برای موضوع فولاد به صحن علنی مجلس رفت. این جلسه برای بررسی وضعیت تنظیم بازار برگزار شد و در نهایت رد هرگونه قیمت گذاری دستوری و مداخله در مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شد. مقرر شد در یک دوره زمانبندی مشخص زنجیره مواد اولیه تا محصولات نهایی مانند فولاد در بورس کالا عرضه شود و با تنظیم گری حرفه‌ای بازار از رانت و فساد جلوگیری شود.

 

موضوع تعیین قیمت دستوری قیمت فولاد بحت انحرافی است

 

احمد خوروش، عضو هیئت مدیره نوردکاران اظهار کرد: موضوع تعیین دستوری قیمت فولاد بحثی انحرافی است. اصل موضوع این است که وزارت صمت  به دنبال این است که از کل زنجیره فولاد از رانت و دلال بازی خارج شود. هدف این برنامه نه دخالت در بازار است و نه اجرای قیمت گذاری دستوری.

 

بر کل زنجیره باید نظارت باشد


محمد کشانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد نیز در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: انجمن فولاد به دنبال حذف رانت از مجموعه فولاداست. عرضه فولاد در بورس کالا بهترین روش فروش فولاد است اما باید بر کل زنجیره نظارت کامل وجود داشته باشد تا محصولاتی که از بورس تحویل گرفته می شود با چند برابر قیمت در بازار آزاد فروخته نشود.

عناوین برگزیده