تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۴۲
بازدید: ۹۲۳
کد خبر: ۱۳۴۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
ابکاء خبر داد:

انتشار گزارش فولاد تکنیک درباره فولادهای آلیاژی تا اردیبهشت امسال

می متالز - صادرات محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر می‌تواند سود بیشتری به همراه داشته باشد اما در حال حاضر این اتفاق در صادرات فولاد ایران رخ نمی‌دهد. مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک معتقد است: این کار در بلندمدت اقدام درستی نخواهد بود.
انتشار گزارش فولاد تکنیک درباره فولادهای آلیاژی تا اردیبهشت امسال

به گزارش می متالز، در ادامه گفت‌وگو با محمد ابکاء مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک را می‌خوانید:


این نوع صادرات فولاد که ما در اختیار داریم شاید چندان ارزش نداشته باشد و باید به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر رفت. اعلام شده میزان صادرات فولاد در ۹۶ به حدود ۹ میلیون تن رسید. نظر شما در این باره چیست؟ برای آنکه بیشترین ارزش افزوده را به دست بیاوریم باید چه اقداماتی انجام شود؟


اگر با رفتارهای دنیا مقایسه کنیم خواهیم دید در دنیا به سمتی می‌روند که محصولات نهایی را بفروشند. به غیر از ارزش افزوده که قیمت بالاتری داشته و سود بیشتری دارند، محصول میانی و یا محصول خام نمی‌فروشند. حتی چین هم این کار را انجام می‌دهد. این کشور درصدی که در زنجیره فولاد، فولاد خام به جهان صادر می‌کنند از درصدی که محصول نهایی صادر می‌کنند خیلی کمتر است. اما امروز که صادرات ما افزایش یافته عکس این کار را انجام داهیم. یعنی فولاد خام، محصول نهایی، ورق و میلگرد کم بوده و شمش و اسلب بیشتر است. 

شاید در حال حاضر این کار درست باشد به دلیل آنکه مصرف داخلی در کشور کم است و صادرات محصول نهایی پیچیده‌تر است. اما با بازاری که برای فولاد خام پیدا کرده‌ایم، شاید الان درست باشد اما در بلندمدت و از نظر اقتصادی درست نیست. در بلندمدت باید در ابتدا بازارهای هدف را پیدا کرده و رقابت کنیم و سپس با مذاکرات محصول نهایی را صادر کنیم. فولاد خام یک پله از مواد اولیه دور شده است، کلی انرژی و منابع صرف شده و تبدیل به شمش می‌شود و آن را تقدیم کشورهای خارجی می‌کنیم در حالی که تمام مزیت‌ها در شمش است. همانطور که گفتم ممکن است در برهه‌ای از زمان به دلایلی این کار درست باشد اما در بلندمدت درست نخواهد بود.


در طرح جامع فولاد آیا سهمی برای فولاد‌های آلیاژی در ۵۵ میلیون تن مشخص شده است؟


فعلا در حال مطالعه روی فولادهای خاص هستیم. بازارهای داخلی و بین‌المللی این محصولات در دست مطالعه است تا یک گزارش جامعی تهیه شود. آن زمان که هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در نظر گرفته شد حساب بودن یا نبودن فولادهای آلیاژی انجام نگرفته است، یعنی فولاد آلیاژی که در ایران موجود است را در همین ۵۵ میلیون تن آورده‌ایم. رقم ۵۵ میلیون تن را تفکیک نکرده‌ایم، حال با پیش آمدن بحث فولاد آلیاژی و خیلی‌ها در این باره اظهارنظر کرده‌اند، در حال مطالعه بازار هستیم تا میزان پتانسیل ما مشخص شود و بداینم تا چه اندازه می‌توانیم صادرات داشته ‌باشیم. 

فولادهای خاص مصرف بالایی ندارند اما قیمت بالایی دارند به همین دلیل رقابت در این حوزه سخت‌تر است. چین نیز برنامه‌ریزی کرده تا تولید فولاد آلیاژی خود را گسترش دهد در نتیجه یافتن بازار کار سخت و پیچیده است. اگر بتوانیم بازار آن را پیدا کرده و فولاد آلیاژی صادر کنیم، بدون شک ارزش افزوده بالایی خواهد داشت. اما همین الان از ظرفیت کامل فولاد آلیاژی یزد استفاده نمی‌کنیم. هنوز مطالعه جامعی در این باره انجام نگرفته به همین دلیل ما این برنامه را در دستورکار خود قرار داده‌ایم تا هم مصرف داخلی مشخص شود و هم بازار بین‌المللی را مانیتور کرده تا فرصت‌ها مشخص شود.


نتایج مطالعه روی فولاد‌های آلیاژی چه زمان مشخص می‌شود؟


امیدواریم نتایج این مطالعه تا اردیبهشت امسال مشخص شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفتند کارشناسان ظرف مدت یک ماه نظر کارشناسی خود را درباره طرح جامع فولاد اعلام کنند. این کار به کجا رسید؟


این کار تمام شده است. یعنی کار نهایی شده و در جلسه اخیر ستاد فولاد نیز مطرح شده و تقریبا تصویب شده است اما هنوز اعلام رسمی در این باره صورت نگرفته است.


آیا احداث ۲ واحد آهن اسفنجی در سقز و بیجار در طرح جامع فولاد آمده است؟ آیا تصمیمات ستاد فولاد با طرح جامع تناقض ندارد؟


این ۲ واحد در طرح جامع فولاد دیده نشده است اما بحثی که در این میان وجود دارد آن است که در اقتصاد مقاومتی گفته می‌شود اگر در زمینه مواد اولیه و زیرساخت مشکلی وجود ندارد نگویید بازار اشباع است. این یک دستورالعمل در اقتصاد مقاومتی است که باید رعایت شود. ما این واحد را در طرح جامع فولاد ندیده‌ایم اما اگر این واحد جدید با رعایت ۵۵ میلیون تن بتوانند بازار داشته و مشکل اولیه و زیرساخت نداشته باشند فعالیت آنها اشکالی ندارد. اما ما پیشنهاد دیگری داریم، می‌گوییم در ۵۵ میلیون تن طرح‌هایی هستند که پیشرفت خوبی دارند و امکان اجرای آنها هم وجود دارد اما ممکن است ما طرح دیگری را شناسایی کنیم که مزیت بیشتری داشته و آن را جایگزین کنیم.


با این استدلال باید با طرح‌هایی که به میزان ۲۱۰ میلیون تن مجوز صادر شده چه کرد؟


وزارتخانه در ستاد فولاد تصمیم گرفت مازاد بر ۵۵ میلیون تن، با دریافت‌کنندگان مجوزها تماس گرفته و فرصتی به آنها بدهند تا این مجوزها باطل شود. یعنی بسیاری از این مجوزها باطل خواهد شد.


قانونی وجود دارد که بتوانند این مجوزها را باطل کنند؟


وزارتخانه قانونی دارد که می‌گوید اگر یک سال فعالیت روی این مجوز‌ها صورت نگیرد به صورت اتوماتیک باطل می‌شوند، اما تا به امروز باطل نکرده‌اند و قرار است فرصتی بدهند تا تعیین تکلیف انجام شود. دیگر بعید است با وجود فرصت این مجوزها پیشرفتی داشته باشند. اما پیشنهاد ما آن است که همین حالا مجوزها باطل شوند.


نظر شما درباره فناوری پرد چیست؟


این فناوری چون اولین برای است که اجرا می‌شود، طبیعی است در زمان اجرا با مشکلاتی مواجه شود که باید برطرف شود. در حال حاضر در ۳ طرح اجرا شده است. سومین طرح نی‌ریز بود که خوشبختانه مشکلی در راه‌اندازی نداشت. در ۲ طرح قبلی مشکلات بوجود آمد که برطرف شد. اما در واحد نی‌ریز برخی اصلاحات را انجام دادند. به‌هرحال پرد تکنولوژی خوبی است و شاید نکته مثبت این فناوری آن باشد که ایرانی است. زیرا فناوری میدرکس خارجی است و باید هزینه بهره‌برداری از آن را پرداخت کنیم، همچنین میدرکس لایسنس بوده و نمی‌‌توانیم در خارج از کشور استفاده کنیم زیرا کوبه استیل تنها اجازه استفاده در ایران را به ما داده است.


اخباری مبنی بر خرید پرد توسط کوبه استیل منتشر شده، نظر شما چیست؟


به شرکت‌های ایرانی می‌فروشند اما به کوبه استیل خیر.


گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده