تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۲۳۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
قائم مقام هلدینگ صبانور:‏

نرخ تعرفه ها باید به صورت متفاوت اعمال شود‎ ‎

می متالز - در ماه گذشته در تصمیمی که اجرای آن به ‌صورت ناگهانی بود، تصمیم گرفت تعرفه واردات ورق‌های فولادی را از ۲۰ درصد کاهش دهد و این در حالی است که پیش از این نیز تصمیم دولت مبنی بر کاهش پلکانی تعرفه واردات مطرح شده اما به عمل نرسیده بود. در این میان اما این تصمیم به‌شدت مورد انتقاد فعالان حوزه فولاد قرار گرفت.
نرخ تعرفه ها باید به صورت متفاوت اعمال شود‎ ‎

به گزارش می متالز، به عقیده آنها مشکلات صنعت فولاد فقط در این نیست که تعرفه‌ها کاهش یابد و با این اقدام و کاهش تعرفه‌های فولاد، تنها شفافیت در این حوزه با اشکال روبه‌رو‌ می‌شود و نمی‌توان گفت کمکی به اقتصاد شده است.

در همین ارتباط مهدی کیوان آرا قائم مقام هلدینگ صبانورنیز با انتقاد از اعمال سیاست های تعرفه ای دولت اظهار داشت: در صورتی که نرخ تعرفه براساس عرضه و تقاضا تعیین شود مشکلی برای تولید کنندگان ایجاد نمی شود. اما در شرایط فعلی نرخ تعرفه های کنونی به تولید کنندگان واحدهای فولادی ضربه زده است.

وی، در ادامه با بیان این که کارخانه های  کوچک فولادی در زمینه واردات مواد اولیه سریع خسارت می بینند افزود: در حال حاضر بسیاری از واحدهای فولادی به دلیل گران بودن مواد اولیه توانایی تولید ندارند.

قائم مقام هلدینگ صبا نور، با تاکید بر لزوم حمایت دولت از واحدهای تولیدی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از ضرر و زیان واحدهای تولیدی دولت باید نرخ های تعرفه ای را به صورت متفاوت اعمال کند.

کیوان آرا در خصوص طیف محصولات تولیدی فولاد ایران اظهار داشت: ما در تولید کلیه محصولات فولادی توانا هستیم، ورق، میلگرد و سایر محصولات ما قابل صادر شدن است. چه بسا که در سالهای گذشته هم صادر می شد اما در دولت قبل معادلات بهم خورد و با توجه به اینکه اولویت اهداف در این دوره، از مولد اقتصادی بودن به کسب سود تغییر مسیر داد، مشکلات جدیدی ایجاد کرد، از دست دادن بازارهای همسایه از این دست مشکلات است ، برای نمونه ما بازار عراق را به راحتی از دست دادیم این امر با بی دقتی در کیفیت و قیمتهای غیر معقول به وجود آمد در حالی که بازار بسیار مناسبی برای ما بود. به همین دلیل بازار ما آسیب دید که این روزها در حال احیاست.

وی افزود: در دولت حاضر تولید کنندگان ما در تلاشند تا در بازارهای بین المللی حضور داشته باشند و محصولات خود را با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی به بازار عرضه می کنند در حالیکه محصولات ایران از نظرکیفیت درسطح بالایی است و نه تنها با محصولات چینی بلکه با محصولات فولادی کشورهای صنعتی و پیشرفته قابل مقایسه است.

عناوین برگزیده