تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۵۱۲
کد خبر: ۱۱۸۷۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نشست خبری رییس نظام مهندسی معدن ایران مطرح شد:

نظام مهندسی معدن، اتاق فکر نقشه راه معدن و صنایع معدنی است

می متالز - نشست خبری رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اصحاب رسانه در محل این سازمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
نظام مهندسی معدن، اتاق فکر نقشه راه معدن و صنایع معدنی است

نشست خبری نظام مهندسی معدن ایران

به گزارش می متالز، تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پاسخ به سوال درخصوص اینکه نظام مهندسی معدن تا چه اندازه در اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی نقش دارد اظهار کرد: در قانون معادن، متولی برنامه های اجرایی و امور فنی بخش معدن نظام مهندسی معدن است. بنابراین در این نقشه راه نیز هر بخش  که نیاز به کارشناسی فنی وجود دارد نظام مهندسی معدن به نوعی با آن موضوع در ارتباط است. در نقشه راه معدن نیز که بخشی از آن در شورای عالی معادن و  بخشی دیگر که در کارگروه معدنی وزارت صمت تشکیل و پیگیری می‌شود، نماینده نظام مهندسی معدن حاضر است.

به گفته وی، مشاوره فکری و اتاق فکر مباحث فنی مرتبط با بخش معدن در این نقشه، نظام مهندسی معدن است.

نبئی ادامه داد: در برخی از بندهای نقشه راه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن متولی اجرای آن است. برای مثال قطع ارتباط مالی مسوولان فنی با بهره برداران یکی از مواردی است که در نقشه راه معدن آمده است.  البته به نظر می رسد در این موضوع بیشتر بحث نظارتی مطرح بوده تا اجرا. زیرا طبق قانون معادن در صورتی که بهره‌بردار صلاحیت لازم را داشته باشد، می‌تواند مسوول فنی معدن شود بنابراین مسوول فنی بیشتر مبحث نظارتی بودن آن مطرح است تا فعالیت‌های اجرایی.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران به ماده ۶۹ قانون معادن اشاره کرد و گفت: نظارت بر امور معادن می‌تواند از طریق ناظر فنی دارای صلاحیت و اهلیت انجام شود. با توجه به اینکه نقشه راه معدن و صنایع معدنی که بین این سازمان و وزارتخانه در دست پیگیری است، در نهایت در اواخر سال گذشته این نتیجه حاصل شد که به جای مسوول فنی، ناظر فنی برای معادن تعریف کنیم. زیرا تاکنون ناظر فنی تعریف نشده و کار خود را شروع نکرده است. کما اینکه این مسوول فنی است که گزارش نظارتی را به وزارتخانه یا سازمان صمت استان‌ها ارائه می دهد.

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفته شد مسوول فنی مجری کار خود باشد و امور اجرایی را پیگیری کند و اگر قرار است گزارشی ارائه دهد به بهره‌بردار ارائه کند. ما اکنون در حال شرح شغل برای ناظر فنی هستیم که اگر نهایی و ابلاغ شود بر اساس آن هزینه های مربوط به ناظر فنی از محل دیگری غیر از بهره بردار تامین خواهد شد، تا اینگونه ارتباط مالی بین بهره‌بردار و ناظر فنی قطع شود.

نبئی افزود: در بقیه موارد نقشه راه معدن و صنایع معدنی نیز که مسائل فنی مطرح شده همچون بخش آموزش، پژوهش و تدوین دستورالعمل های جدید، مباحث ایمنی معادن و افزایش بهره‌وری و ... تعریف شده، نظام مهندسی معدن در آن نقش آفرین است.

وی در خصوص سوال بعدی درمورد ایمنی معادن زیرزمینی و اقداماتی که در نظام مهندسی معدن در این رابطه انجام دادند نیز گفت: ما سال گذشته در نظام مهندسی معدن، کمیته فنی زغال‌سنگ تشکیل دادیم. زیرا همانگونه که می‌دانید بیشترین مشکلات ایمنی مربوط به معادن زغال‌سنگ بوده و خطرات و حوادث بیشتر در این معادن رخ میدهد. از اینرو در این کمیته از فعالان و کارشناسان زغال‌سنگ دعوت به عمل آورده و دستورالعمل هایی را تعریف و تدوین کردیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های وزارت صمت برای بازدید و بررسی معادن و مشکلات آنها ارزیابی ریسک است که در این مورد نیز معادن زیرزمینی زغال سنگ مورد پایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست قرار می‌گیرند. سال گذشته این ارزیابی جدی تر انجام شد و امسال نیز با اولویت معادن زغالسنگ در دستور کار است. به این صورت که بازرسان ما به شکل موردی از معادن بازدید کرده و با هزینه وزارتخانه معادن را ارزیابی کرده و گزارش را به صورت هوشمند در اختیار وزارت صمت قرار می دهند تا از حوادث احتمالی آنها جلوگیری شود. به گفته نبئی، بیش از ۲۰۰ معدن در این طرح مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه درخصوص تفاهم نامه های این سازمان نیز گفت: تفاهمنامه های سازمان نظام مهندسی معدن ایران دارای چندین بند است و برای اینکه به مرحله اجرایی برسند، کار گروه تشکیل دادیم.

وی افزود: طی یکی از تفاهمنامه های سازمان نظام مهندسی معدن ایران با ایمیدرو، قرار به برگزاری 600دوره آموزشی بود که بخش قابل توجهی از آن نهایی شده اما با آمدن فصل زمستان و شیوع کرونا سبب شد تا 110 مورد از این دوره ها برگزار نشود.

نبئی ادامه داد: یکی دیگر از قراردادهای ما، بررسی فرصت های سرمایه گذاری استان های محروم است که در این زمینه قرارداد مربوط به استان سیستان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای پژوهشی نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد از تفاهم‌نامه با وزارت نفت نیز خبر داد و گفت: بدلیل تغییرات مدیریتی در سازمان جلسات مربوط به این تفاهم‌نامه برگزار نشد و در نتیجه تاکنون منجر به قرارداد نشده، اما امیدواریم در اشتراکات یکدیگر به نتیجه برسیم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن افزود: در چند حوزه اصلی، سند استراتژی تدوین و پیشرفت های خوبی در برخی حوزه ها حاصل شده و نتایج هوشمند سازی بسیار خوب بوده است. به این شکل که تمامی فرآیندها به ارباب رجوع و اعضا هوشمند شده است و می توان گفت به مرحله ای رسیدیم که میز خدمت دیجیتالی خواهیم داشت تا کلیه اعضا از طریق سامانه های هوشمند ارتباط داشته باشند و کارهای خود را پیش ببرند.

به گفته وی، پلتفرم جدید سازمان که شامل صدور پروانه، حق عضویت و ... است نیز تا چند هفته آینده بهره برداری خواهد شد.

وی درباره مشارکت این سازمان با شرکت ایمپاسکو در زمینه احیای معادن نیز گفت: در طرح احیای معادن غیر فعال با تهیه و تولید مشارکت خواهیم داشت و قرارداد آن در حال نهایی شدن است. در واقع سازمان نظام مهندسی معدن ایران در فعال سازی 1200 معدن از 4700 معدن غیر فعال کشور نقش خواهد داشت. همچنین نمایشگاه ها و کارگاه‌های آموزشی، اطلس معادن کشور، تهیه نقشه های زمین شناسی و ... از دیگر برنامه های این سازمان است.

به گفته نبئی، برای بهبود جایگاه سازمان رایزنی های بسیاری با دستگاه های مختلف انجام شده و هیچ وزارتخانه ای نیست که با این سازمان آشنایی نداشته باشد. بنابراین می توان گفت که در بهبود جایگاه سازمان حدود 50 درصد پیشرفت حاصل شده است.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده بررسی طرح های اکتشافی به سازمان تفویض شده تا با حداقل هزینه حداکثر بهره وری را برای سازمان داشته باشیم. از این پس نگاه فنی و کارشناسی در بحث صیانت از ذخایر معدنی را خواهیم داشت.

وی درخصوص تعامل با بخش خصوصی نیز گفت: بعد از موضوع کرونا، پروتکل های بهداشتی برای حوزه معدن تدوین شد و تعطیلی محسوسی بجز در معادن زیرزمینی کشور نداشته ایم و معادن در دو ماه اخیر جبران عقب ماندگی‌های پایان سال را داشته اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای ورود به کانون کارشناسان دارا بودن پروانه الزامی است ادامه داد: به اعضای کارورز کار ارجاع می شود. همچنین اگر برگزاری آزمون را بهبود ببخشیم قطعا فاصله افراد فاقد پروانه با کسانی که پروانه فعالیت دارند، کاهش خواهد یافت.

نبئی با اشاره به اینکه برای تمامی معادن که به سازمان معرفی می شوند، مسوول فنی معرفی می شود در ادامه گفت: در برنامه بازرسی و مدیریت ریسک اولویت با معادن زغال سنگ است و کارشناسان متناسب با درجه معادن به بهره برداران معرفی شده و پرسش نامه ای که تمامی جوانب ایمنی و فنی را در نظر گرفته، تکمیل کرده و ارائه میکنند. در واقع تمامی این موارد با هدف جلوگیری از حوادثی نظیر زمستان یورت است

وی گفت: اعتقاد نظام مهندسی معدن بر این است که معادن باید ناظر فنی داشته باشند تا در کنار مسوولین فنی و با حمایت مالی وزارت صمت در معادن حضور یابند.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، طبق قانون و آیین نامه اجرایی معدن، سازمان در بخش هایی بازوی اجرایی بوده و در برخی دیگر در بخش های نظارتی که حاکمیتی است همکاری داشته اند. در قانون جدید معادن، به تفاهم  و همکاری وزارت صمت با سازمان نظام مهندسی معدن تاکید شده است.

در ادامه این نشست دکتر کشاورزی، معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز گفت: سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان یکی از بازوهای اجرایی وزارت صمت تفاهم‌نامه هایی را در سال گذشته با سازمان ها و ارگان های مختلف داشته است.

به گفته وی، در دوره ریاست قبلی سازمان؛ 13 تفاهم نامه با ایمیدرو، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صندوق بیمه فعالیت های معدنی، شرکت کوثر و وزارت نفت و .. بسته شد و 9 تفاهم نامه منجر به عقد قرارداد شد که می‌توان به صندوق بیمه، تهیه و تولید و ایمیدرو اشاره کرد که در حال اجراست.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه با وزارت نفت در مرحله نهایی است و کارهای کارشناسی آن در حال انجام است تا به عقد قرارداد بیانجامد. در واقع ما در تلاشیم تا ظرف یک ماه آینده این مورد انجام شود.

به گفته وی، تفاهم نامه در حوزه ایمنی با ایمیدرو و احیا معادن با تهیه و تولید قطعا در تحقق نقشه راه معدن مثمر ثمر خواهد بود

عناوین برگزیده