تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۱۱۲۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اجرایی شدن قوانین جدید وارداتی قراضه‌ها در چین، افزایش قیمت را به‌دنبال داشت

می متالز - صادرات قراضه‌های غیر آهنی از ایالات متحده در سال گذشته (2017 میلادی) به بیشترین مقدار خود از سال 2014 رسید. قسمت عمده این قراضه‌ها را آلومینیوم و مس تشکیل می‌دادند.
اجرایی شدن قوانین جدید وارداتی قراضه‌ها در چین، افزایش قیمت را به‌دنبال داشت

به گزارش می متالز، در همین حین، چین نیز به‌عنوان اصلی‌ترین مشتری قراضه‌های آمریکا در جهان، با وضع قوانین جدید وارداتی از ورود قراضه‌های کم‌عیار با ناخالصی بالا ممانعت می‌کند که این امر به افزایش قیمت قراضه‌ها دامن زده است.

از بین 7 گروه قراضه‌های مختلف غیر آهنی، برای 6 گروه مختلف فلزی، قراضه‌های غیر آهنی ایالات متحده در سال گذشته شاهد افزایش حجم صادرات بود که قراضه‌های آلومینیوم، مس، سرب، نیکل و روی از جمله این موارد بودند. همچنین قراضه‌های تولید شده ناشی از باتری‌های اسید- سرب و قوطی‌های نوشیدنی آلومینیومی استفاده شده نیز از جمله قراضه‌های صادراتی ایالات متحده بودند که شاهد افزایش تناژ در سال گذشته بودند. بنا به اطلاعات دپارتمان تجارت ایالات متحده و به‌نقل از امریکن متال مارکت (American Metal Market)، حجم صادراتی تمامی قراضه‌های عنوان شده در سال 2017، حدود 286 هزار تن بیشتر از مقدار مشابه در سال 2016 بود.

البته باید گفت در میان قراضه‌های صادراتی، قراضه‌های آلومینیومی نه‌تنها بیشترین حجم، بلکه بیشترین سهم را نیز در این رشد صادراتی داشتند. صادرات قراضه‌های آلومینیومی از آمریکا در سال 2017 حدود 225 هزار تن نسبت به سال 2016 افزایش داشت، در حالی که قراضه‌های مسی در همین دوره، تنها شاهد 58.5 هزار تن افزایش تناژ صادراتی بود. با وجود اینکه قسمت عمده این قراضه‌ها به مقصد چین صادر شد، ولی قوانین جدید وارداتی چین برای قراضه‌های غیر آهنی، می‌تواند بازار وارداتی این کشور را در سال جاری و سال‌ آتی تحت‌الشعاع قرار دهد. این قوانین که از اواسط سال گذشته وضع شد، از ابتدای سال 2018 به مرحله اجرا گذاشته شده است. در این قوانین، از ورود قراضه‌های غیر آهنی گروه 7 که عمدتا قراضه‌های ناپاک را که حاوی ناخالصی‌های فراوانی است، به داخل مرزهای چین جلوگیری می‌کند. در نموار 1، حجم واردات قراضه‌های آلومینیومی چین، با حجم صادرات این محصولات از ایالات متحده طی 5 سال گذشته مقایسه شده است.

در حال حاضر گزارش‌هایی حاکی از کاهش سهمیه وارداتی برخی از شرکت‌ها و در عین حال کاهش مجوزهای وارداتی قراضه‌های غیر آهنی به چین وجود دارد. این امر منجر شده به افزایش قیمت قراضه‌های پاک‌تری از فلزات که قابلیت دریافت مجوز وارداتی به بازار چین را دارا هستند؛ چرا که تقاضای این قبیل از قراضه‌ها افزایش خواهد یافت تا مصرف‌کنندگان بتوانند مازاد نیاز خود که با اجرایی شدن قوانین جدید ایجاد شده است را تأمین کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به قراضه‌های برنجی در بازار صادراتی ایالات متحده اشاره کرد که در هفته پایانی ژانویه 2018، به‌طور متوسط تا حدود 121 دلار به‌ازای هر تن نسبت به سال 2014 (که بازار صادراتی آمریکا، شاهد بیشترین تناژ صادراتی قراضه‌های فلزی غیر آهنی بود) افزایش یافت، همچنین رادیاتورهای استفاده شده نیز که عمدتا از جنس آلومینیوم و آلیاژهای آن هستند، به‌طور متوسط حدود 55 دلار به‌ازای هر تن نسبت به سال 2014 رشد داشتند.

افزایش قیمت قراضه‌ها، نه‌تنها هزینه‌های تولید در واحدهای مصرف‌کننده (از جمله تولیدکنندگان شمش‌های آلیاژی از منابع ثانویه) را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به مصرف بیشتر محصولات فلزی اولیه در جهان (همچون شمش‌های اولیه در صنعت آلومینیوم و کاتد مس تولید شده از منابع معدنی در صنعت مس) دامن زده و تاحدی از رشد قیمت این فلزات نیز حمایت کند.

عناوین برگزیده