تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۱۱۵۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آسیب‌های نوسان نرخ ارز برای تولیدکنندگان

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با برشمردن آثار و آسیب‌های مرتبط با نوسانات ارزی بر بخش تولید کشور گفت: وقتی که نرخ ارز مدام در نوسان است، خریدار و فروشنده در بازار بلاتکلیف مانده و عملا، کار تولید قفل می‌شود.
آسیب‌های نوسان نرخ ارز برای تولیدکنندگان

به گزارش می متالز، مسعود خوانساری، با اشاره به نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته گفت: مهمترین موضوع مرتبط با نوسانات نرخ ارز که آسیب زیادی را به تولیدکنندگان وارد می‌آورد آن است که تولیدکننده یا صادرکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی های کوتاه‌مدت و حداقلی برای خود داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در صورت عدم ثبات در نرخ ارز، هم صادرکننده و هم واردکننده دچار سردرگمی شده و نمی دانند مشخصا باید با چه قیمتی کالای خود را خرید و فروش کنند و عملاً تولید مختل خواهد شد.
وی معتقد است که مهمترین بحثی که همیشه در تولید وجود داشته، ثبات شاخص‌ها از جمله نرخ ارز است؛ این در حالی است که عمده موانع پیش روی تامین ارز برای تولیدکنندگان، بروکراسی‌ها و گشایش اعتبار است؛ ضمن اینکه مراحل ثبت سفارش و تامین ارز مدت زیادی زمان می‌برد و همین امر باعث می‌شود که تولیدکنندگان اطلاع نداشته باشد که چه زمانی می‌تواند تأمین ارز کنند و چه زمانی کالای درخواستی به دستشان می‌رسد؛ پس برنامه‌ریزی برای تولید در کارخانجات آنها دچار اختلال می‌شود.
به گفته خوانساری، از آنجا که بسیاری از تولیدکنندگان، صادرکننده هم هستند، بانک مرکزی نیز با وقفه در تولید، در راستای تامین ارز ممکن است با وقفه مواجه شود.

منبع: نرخ باکس
عناوین برگزیده