تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۱
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۱۰۶۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کل کانون کارگزاران بورس اعلام کرد:

تبعات کاهش کارمزد کارگزاران/ زمان احتمالی تخصیص سود به مانده حساب ها

می متالز - دبیر کل کانون کارگزاران بورس درباره زمزمه کاهش کارمزد کارگزاران، نتیجه درخواست حذف محدودیت واریز وجوه از درگاه بانکی کارگزاران و زمان احتمالی تخصیص سود به مانده حساب مشتریان توضیحاتی ارائه کرد.
تبعات کاهش کارمزد کارگزاران/ زمان احتمالی تخصیص سود به مانده حساب ها

به گزارش می متالز، روح الله میرصانعی در خصوص صحت زمزمه کاهش کارمزد کارگزاران حتی تا 50 درصد به بورس پرس گفت: تاکنون در این باره هیچ تصمیم اتخاذ نشده اما بحث هایی مبنی بر اصلاح کارمزدها یا تغییر رویه کارمزدها مطرح شده که در حال بررسی است.

وی در پاسخ به پرسش آیا کانون خواستار کاهش کارمزدها است؟ افزود: طرح را طی هفته جاری به سازمان ارائه می کنیم که اصلاح ساختار کارمزدها به چه ترتیبی انجام شود. اما در کلیت باتوجه به ورود تعداد زیادی از افراد به بازار سرمایه، اقبال به بورس، ورود سهام عدالت 49 میلیون سهامدار اکنون بار بزرگی بر دوش این بازار گذاشته شده که اجرای آن باید محقق شود.

این مقام مسوول ادامه داد: بنابراین بسیاری از افراد به سمت بازار سرمایه میآیند تا خدمات بگیرند. طبیعی است که ارکان بازار، سامانه های معاملاتی، پس از معاملات، سامانه های کارگزاران، back office ها، OMS ها و غیره طوری تجمیع شوند که پاسخگوی ورود این حجم از مردم به بورس باشد و تمام این موارد نیازمند سرمایه گذاری های کلان و بلند مدت است.

میرصانعی عنوان کرد: همه ارکان بازار در این برهه حساس نیازمند سرمایه گذاری های بسیاری در زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری، نیروی انسانی، توسعه فیزیکی، زیرساخت های مخابراتی و خدمات الکترونیکی هستند. اکنون بازار سرمایه در مقطعی نیست که کاهش جدی در کارمزدها داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً توسعه های آتی دچار ایرادهای اساسی می شود و بورس توان پاسخگویی به نیاز مردم را نخواهد داشت. اگر می خواهیم این اتفاق نیفتد که قطعاً خوشایند نیست باید اجازه سرمایه گذاری را به فعالین این بازار بدهیم که از محل منابع همین کارمزدها هزینه شود.

وی درباره وضعیت درخواست از رییس سازمان بورس مبنی بر حذف محدودیت واریز 50 میلیونی وجوه از درگاه بانکی کارگزاران به بورس پرس پاسخ داد: هنوز این درخواست در دست پیگیری است. تعامل با سیستم بانکی با بازار سرمایه باید بیشتر و بهتر باشد. برخی از درگاه های پرداخت الکترونیکی برای بعضی صنوف مشمول سقف نیست.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس گفت: فرض کنید یک سهامدار قصد دارد 500 میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کند درصورت استفاده از درگاه الکترونیکی مجبور است 10 روز این مبلغ را منتقل کند که اصلاً منطقی نیست ضمن اینکه وقتی وجوه به حساب کارگزار یا صندوق سرمایه گذاری منتقل می شود، مقصود مشخص است بنابراین با شفافیت این دست از سرمایه گذاری ها و تشویق همه ارکان دولتی به حضور مردم در بورس این محدودیت ها در راستای سیاست های کلی نیست و باید زودتر رفع شود.

میرصانعی درخصوص درخواست ها از رییس جدید سازمان بورس تصریح کرد: بیشتر درخواست ها مکتوب بوده و یا در دوره های گذشته اتفاق افتاده اند و بعضاً هم بصورت شفاهی در جلسات حضوری با رییس جدید سازمان به نوعی منعکس شده است. سازمان نقش حیاتی و اساسی در بازار سرمایه دارد و اکثر مقررات توسط این نهاد ناظر تصویب می شود.بنابراین این مقررات و تغییر، اصلاحات، حذف و اضافه و تسهیل امور برای فعالان بورسی در ید قدرت سازمان است و هرچقدر در این حوزه ها فعال تر باشد می تواند بازار را با سرعت بیشتری متحول کرده و با ارتقا موجبات توسعه را فراهم کند.

وی درباره زمان ابلاغ مصوبه تخصیص سود به مانده حساب مشتریان نیز توضیح داد: این مصوبه هنوز در کمیته فقهی سازمان بورس به امضا نرسیده تا به کانون کارگزاران ابلاغ شود. امید می رود این مورد با پیگیری های بسیار تا پایان خرداد ماه ابلاغ شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده