تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۰۷۳
کد خبر: ۱۰۶۱۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بی اچ پی بیلیتون از زمان تاسیس تاکنون/ معرفی یکی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان

می متالز - در نظر داریم شرکت های معدن و صنایع معدنی دنیا را به مخاطبان خود معرفی نماییم و از اینرو تلاش می شود چند شرکت مورد رصد و بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن جهت استفاده مخاطبان انتشار یابد.
بی اچ پی بیلیتون از زمان تاسیس تاکنون/ معرفی یکی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان

به گزارش می متالز، این بار به سراغ بی اچ پی بیلیتون (BHP) رفتیم. بی اچ پی بیلیتون یکی از شرکت های فعال در زمینه استخراج معادن با نماد BHP است که در 13 آگوست 1885 تاسیس شد و یک شرکت با منابع جهانی محسوب می شود. به عبارت دیگر تاسیس این شرکت به سال 1860 و راه‌اندازی شرکت هلندی بیلیتون بازمی‌گردد، شاخه دیگر این شرکت نیز در سال 1885 تحت عنوان بی‌اچ‌پی، در استرالیا تاسیس شد.

این شرکت بریتانیایی- استرالیایی بوده و به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت معادن و فلزات جهان شناخته می‌شود.

این شرکت تولیدکننده کامودیتی های مختلف از قبیل سنگ آهن، زغال سنگ متالورژیکی، مس و اورانیوم بوده و در زمینه استخراج سنگ‌‌آهن و زغال‌سنگ، تولید و فروش آلومینیوم، فولاد، منگنز و اورانیم، الماس، طلا و نقره، همچنین عرضه فرآورده‌های نفتی و اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز فعالیت می‌کند.

فرم کنونی آن، در پی ادغام این دو شرکت، در سال 2001 شکل گرفت. دفتر این شرکت در ملبورن استرالیا مستقر است و در بورس اوراق بهادار استرالیا به عنوان شرکت سهامی عام (BHP) با نماد بی اچ پی بیلیتون شناخته می شود و در بورس اوراق بهادار لندن و بورس اوراق بهادار ژوهانسبورگ به عنوان یک شرکت خصوصی و سهامی خاص (PLC) مطرح است. فعالیت های معدنی این شرکت عمدتا در استرالیا و آمریکا واقع شده است.

این شرکت در بخش موادمعدنی، نفت و گاز بیش از 72 هزار کارمند و پیمانکار در بیش از 90 نقطه در سراسر جهان دارد که در درجه اول در استرالیا و سپس در آمریکا مستقر هستند.

این شرکت از طریق دفاتر خود در سنگاپور، Houston و آمریکا محصولات خود را سراسر جهان به فروش می رساند.

بی اچ پی در سال مالی منتهی به 30 ژوئن 2019 درآمد سالانه ای معادل 44.3 میلیارد دلار داشت و بیشترین درآمد شرکت مذکور در سال 2008 به میزان 60 میلیارد دلار بوده است.

این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های معدنی در سراسر جهان، تا اواخر سپتامبر 2018 سرمایه گذاری بالغ بر 44.07 میلیارد دلار در بازار داشت که همین سرمایه گذاری عظیم، بی اچ پی را به یکی از بازیگران اصلی و پیشرو جهان در بخش معدن مبدل کرد.

براساس گزارش عملکرد منتشر شده برای سال مالی 2019، بی اچ پی در سال مذکور 238 میلیون تن سنگ آهن، یک میلیون و 689 هزار تن مس و 70 میلیون تن زغال سنگ تولید کرد که در تولید سنگ آهن تغییری نسبت به سال مالی قبل نداشت اما در بخش مس 4 درصد و در بخش زغال سنگ 3 درصد رشد تولید داشته است.

 براساس اعلام " Statista" فهرست و لیستی از ارزش های تجاری این شرکت برتر معدنی جهان در سال 2018 ارائه می شود:

فعالیت در حوزه آلومینیوم: بی اچ پی بیلیتون هفتمین تولیدکننده برتر آلومینیوم جهان است که فعالیت هایی از قبیل تولید بوکسیت، فرآوری بوکسیت برای تولید آلومینا و همچنین ذوب فلز آلومینیوم را انجام می دهد. شرکت های حوزه آلومینیوم بی اچ پی شامل پالایش و ذوب Alumar در برزیل با مالکیت 36 تا 40 درصد، معدن بوکسیت Boddington و واحد فرآوری Worsley در استرالیا با مالکیت 86 درصد، کارخانه ذوب Mozal در موزامبیک با مالکیت 47.1 درصد، کارخانه های ذوب Bayside و Hillside در آفریقای جنوبی با مالکیت 100 درصد و واحد Mineração Rio do Norte برزیل با مالکیت 14.8 درصد می باشد.

فعالیت حوزه فلزات پایه: تولید فلزات پایه بی اچ پی شامل مس، نقره، سرب و روی می باشد. معدن Escondida در شیلی بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است. شرکت های حوزه فلزات پایه شامل Antamina در پرو با مالکیت 33.75 درصد، Pinto Valley در آمریکا، Spence در شیلی، Cerro Colorado در شیلی و Cannington در استرالیا هر یک با مالکیت 100 درصد و نیز Escondida در شیلی با مالکیت 57.5 درصد می باشند.

فعالیت های حوزه نیکل: بی اچ پی بیلیتون چهارمین تولیدکننده برتر نیکل در جهان است که در زمینه تولید و فروش بریکت های نیکل، پودرها و گرانول و فرونیکل و نیز نیکل مات و کنسانتره نیکل فعال است. واحدهای نیکل این شرکت شامل Cerro Matoso در کلمبیا و Nickel West در استرالیا می باشند.

فعالیت های حوزه سنگ آهن: فعالیت های سنگ آهن بی اچ پی در غرب استرالیا و برزیل متمرکز است که سنگ آهن فاین و لامپ تولید می کند. معدن Whaleback در غرب استرالیابزرگترین معدن روباز جهان است و بیش از 5 کیلومتر طول و تقریبا 1.5 کیلومتر عرض دارد. بیش از هزار کیلومتر زیرساخت های زیلی و تاسیسات بندری این معدن را به شش معدن مجاور متعلق به بی اچ پی بیلیتون متصل می کند.

 فعالیت بی اچ پی در سامارکو برزیل نیز بیش از 21 میلیون تن گندله و یک میلیون تن کنسانتره تولید می کند.

 بی‌اچ‌پی بیلیتون، از ماه فوریه 2011 به‌عنوان سومین شرکت بزرگ جهان، از نظر میزان ارزش بازار سرمایه، شناخته می‌شود.

عناوین برگزیده