تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۰۳۱۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
گرمابی مطرح کرد:

بی توجهی خودروسازان به افزایش تولید؛ ریشه اصلی گرانی خودرو

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است در صورتی که خودروسازان تیراژ تولید را افزایش داده و نیاز بازار را تامین کنند، سوداگران نمی توانند با قیمت سازی در فضای مجازی چارچرخ ها را گران کنند.
بی توجهی خودروسازان به افزایش تولید؛ ریشه اصلی گرانی خودرو

به گزارش می متالز، حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت خودرو، گفت: بار روانی توقف خط تولید پراید منجر به گرانی این خودرو شد، زیرا با توقف تولید و نبود خودروی جایگزین با قیمت مشابه، مردم توانایی خرید خودروی ارزان قیمت را نخواهند داشت.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر خودروسازان برنامه‌های موردنیاز تولید خودروی جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ را معرفی کنند از بار روانی موجود در بازار کاسته شده و قیمت ها منطقی می شود.

 

خودرو باید به دست مصرف کننده واقعی برسد

وی نوسانات اقتصادی و تغییر نرخ ارز را یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو برشمرد و اظهار کرد: مادامی که مردم مطمئن باشند، خودروسازان نمی‌تواند نیاز به بازار را تأمین کند، نمی توان از التهابات بازار کاست.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودرو باید به دست مصرف کننده واقعی برسد، اضافه کرد: در حال حاضر حتی افرادی که برای مصرف شخصی در طرح‌های پیش‌فروش ثبت‌نام می‌کنند به دلیل تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و نمایندگی‌ها وسوسه شده و خودروی تحویل گرفته را در بازار به فروش می‌رساند تا از سود آن بهره‌مند ‌شوند.

 

با شیوع کرونا تولید خودروسازان کاهش پیدا کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با شیوع کرونا تولید خودروسازان کاهش پیدا کرد، ادامه داد: همواره در اواخر سال به دلیل افزایش تقاضا، سوداگران زمینه را برای گران کردن خودرو مناسب می بینند، اما در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تقاضا در بازار به شدت کاهش یافت و می توان ادعا کرد، معاملات این حوزه به صفر رسید بنابراین سوداگران این فرصت را از دست دادند، حال دلالان با قیمت سازی در فضای مجازی به دنبال جبران این زیان و خسارت هستند.

گرمابی تصریح کرد: اگرچه قیمت سازی در فضای مجازی به التهاب بازار خودرو دامن می‌زند اما نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که اگر خودروسازان با افزایش تیراژ تولید عرضه به بازار را افزایش می دادند، فضا برای جولان سوداگران از بین می رفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید با نظارت دقیق بر فضای مجازی، از قیمت سازی‌ها جلوگیری شود، ادامه داد: از آنجایی که تورم موجود، موجب کاهش ارزش پول ملی شده است، مردم به دنبال سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش نقدینگی خود هستند در نتیجه به سراغ خودرو و بورس می‌روند. در واقع خرید خودرو به نوعی سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

 

ریشه‌ی اصلی مشکلات صنعت خودروسازی تیراژ تولید است

وی تصریح کرد: اگر ریشه های اصلی مشکلات صنعت خودروسازی برطرف شود، دست سودگران از بازار کوتاه می‌شود. سوداگران همواره به دنبال سوء استفاده هستند اما دولت و خودروسازان باید با برنامه‌ریزی از تحقق اهداف آنها جلوگیری کنند.

عناوین برگزیده