تاریخ: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۰۱۶۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مقدسی:

شاه‌ بیت رسیدن به جهش تولید حفظ وحدت ملی و تقویت تولیدکنندگان است

می متالز - عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: برای عملیاتی شدن «جهش تولید» باید اقدامات گذشته را با شتاب بیشتر دهیم.
شاه‌ بیت رسیدن به جهش تولید حفظ وحدت ملی و تقویت تولیدکنندگان است

به گزارش می متالز، سید مهدی مقدسی، با اشاره به نام گذاری امسال به نام «جهش تولید» اظهار کرد: موضوع اقتصاد برای همه کشور ها از جمله ایران بسیار اهمیت دارد، چرا که مردم درگیر آن هستند، اما در شرایط گذر از تحریم و فشار‌های ناشی از تحریم موضوع اقتصاد برای مردم برجسته می‌شود. 

عضو کمیسیون صنایع  و معادن  مجلس شورای اسلامی افزود: سال‌های گذشته پیرو نام‌گذاری‌ها، اقداماتی انجام گرفت، مثلا سال گذشته که رونق تولید نام‌گذاری شد حرکت هایی صورت گرفت، ولی واقعیت امر این است که در اثر تحریم به برخی از واحد‌های تولیدی کشورمان فشار‌هایی وارد شده، ولی این موضوع باعث شد که تولیدات داخلی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مقدسی با بیان اینکه برای تحقق در جهش تولید باید مسیر گذشته را ادامه دهیم، گفت: باید همان اقدامات گذشته را با شتاب بیشتر و منطق مناسب خود جلو ببریم. چند اقدام لازمه جهش در تولید است؛ اول اینکه از همه ظرفیت‌های داخل کشور استفاده بهینه کنیم و از منابعی که در اختیار بانک‌های کشور برای حمایت از تولید است استفاده مناسب صورت بگیرد.

نماینده مردم اراک در  مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دوم در جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان  هستند. این شرکت‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ انصافا در حوزه‌های تولید دارو نقش آفرینی کردند و به نظر می‌رسد می‌توانند در جهش تولید هم کمک کننده باشند. هنر ما برای عبور از این شرایط باید تبدیل تهدید‌های تحریمی به یک فرصت منطقی اقتصادی باشد.

مقدسی تصریح کرد: در سال گذشته به علت تحریم‌، دارو وارد کشور نشد، به همین خاطر بسیاری از واحد‌های تولید کننده در زمینه تولید دارو مشارکت کردند و از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بهره جستند و نسبت  به تقویت‌ بخش‌های خود اقدام کردند. در واقع این مسیر باید با قوت و قدرت ادامه پیدا کند تا ما جهش داشته باشیم.

فشارهای تحریمی موجب تمرین و ممارست ما  در زمینه اقتصاد بدون نفت شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ممنوعیت ورود لوزام خانگی به کشور یادآور شد: با توجه به اینکه در اثر فشار‌های تحریمی آمریکا واردات لوازم خانگی ممنوع شد، واحد‌های تولید لوازم خانگی هم اقدامات مثبتی انجام دادند، بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است که از توان دانشگاه‌ها باید استفاده بیشتری شود و شرکت‌های دانش بنیان بیش از گذشته مورد حمایت قرار بگیرند، همچنین موضوع اجرای قانون استفاده حداکثری از توان داخل که در سال ۹۸ اصلاح شد و ضروری هم بود که اصلاح شود، باید ادامه یابد چرا که استفاده از این قانون و سایر قوانین در تقویت تولید می‌تواند یک جهش منطقی را ایجاد کند.

نماینده مردم اراک در  مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جلوه های عملی بهبود فضای کسب و کار که در گذشته در دستور کار بوده است را باید در سال ۹۹ ببینیم، گفت: همکاری مشترک بخش خصوصی و دولت می‌تواند این موضوع را تسهیل کند، اقداماتی که در سال ۹۸ با تشکیل جلسات متعدد بود، باید موثر‌تر و واقعی‌تر استمرار پیدا کند.

مقدسی با بیان اینکه باید پذیرفت که در اثر تحریم‌ها به کشورمان  فشار آمده، توضیح داد: خوشبختانه موضوع اقتصاد بدون نفت که سال‌ها آرزوی ما بود و قصد داشتیم به صورت تدریجی عملیاتی اش کنیم، اکنون تحقق یافته و با فشار‌های تحریمی وادار شدیم که یک تمرین و ممارستی در این زمان داشته باشیم. خوشبختانه این تمرین در سال ۹۸ انجام شد، هر چند به مردم فشار زیادی آمد ، ولی یک دورره سخت گذر از بودجه وابسته به نفت بود که  برای داشتن استقلال  اقتصادی باید عملیاتی می شد.

نماینده مردم اراک در  مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم بودجه سال ۹۹ که درآمد‌های نفتی را کمرنگ تر کرده است، بتواند موثر واقع شود و ما اقتصاد بدون نفت را رفته رفته تجربه کنیم و اگر شرایطی هم برای فروش به وجود آمد آن را در زمینه تقویت تولید به کار بگیریم. در نهایت اگر در سال ۹۹ می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم، عمل منسجم تیم اقتصادی دولت، ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی در همه عرصه‌ها  و تقویت رکن های دانش بنیان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: برای جهش تولید بحث استفاده از ظرفیت دانش‌ها و فعال کردن دانشگاه بسیار مهم است، هماهنگی قوای سه گانه در تقویت واحد‌های تولیدی بسیار ضرورت دارد، پرهیز از اتخاذ تصمیمات متناقص در بدنه دولت، همکاری نزدیک مجلس و دولت برای اجرای سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد فضای مناسب در تصمیم گیری‌ها و پررنگ کردن نقش پارلمان‌ و رفع موانع تولید به صورت اساسی با حفظ انسجام تیم اقتصادی دولت لازم است.

 ایجاد فرصت‌های مناسب برای تحقق  شعار اهمیت ویژه ای دارد

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در نتیجه مواردی که بالا ذکر کردم ، باید سلسله اقداماتی صورت بگیرد که  کشورمان تنها شعار جهش تولید را در سال ۹۹ تکرار نکند، بلکه عمل کند، چرا که تکرار شعار ارزشی زیادی ندارد، بلکه عمل به آن شعار و ایجاد فرصت‌های مناسب برای تحقق  شعار اهمیت ویژه ای دارد.

مقدسی در پایان بیان کرد: شاه بیت همه پیشنهادات برای جهش تولید، حفظ وحدت و انسجام ملی، همکاری بین قوا و تقویت تولیدکنندگان است، بنابراین استفاده از ظرفیت همه بخش‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

عناوین برگزیده