تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۴۷۸
کد خبر: ۹۹۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح فولاد نی‌ریز مطرح کرد:

رتبه اول ایران در تولید آهن اسفنجی دنیا / افزایش 22 درصدی تولید آهن اسفنجی کشور/ صادرات فولاد در 9 ماهه امسال از 6 میلیون تن گذشت

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات فولاد در 9 ماهه اول سال از 6 میلیون تن گذشته است و به هدف گذاری صادرات 8 میلیون تنی به راحتی تا پایان سال خواهیم رسید.
رتبه اول ایران در تولید آهن اسفنجی دنیا / افزایش 22 درصدی تولید آهن اسفنجی کشور/ صادرات فولاد در 9 ماهه امسال از 6 میلیون تن گذشت

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح فولاد نی ریز به عنوان سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی PERED، با بیان اینکه این طرح چهارمین افتتاحی است که در حوزه فعالیت‌های فولادی احیای مستقیم و آهن اسفنجی در مجموعه صنایع معدنی ایران در دولت دوازدهم با حضور معاون اول رییس جمهور انجام می شود، افزود: همت همکاران ما برای پیگیری به موقع اجرای این طرح‌ها همچنان ادامه دارد و پنجمین آن را قبل از پایان سال و اوایل اسفندماه در سبزوار افتتاح خواهیم کرد.

 

رتبه اول ایران در تولید آهن اسفنجی دنیا / افزایش 22 درصدی تولید آهن اسفنجی در 9 ماهه امسال



وی با اشاره به اینکه آهن اسفنجی ایران با ظرفیت تولید 24.5 میلیون تن در پایان سال 95 از لحاظ تولید رتبه اول دنیا را داشته است، تصریح کرد: در 9 ماهه امسال نیز با 22 درصد افزایش نسبت به سال گذشته این رتبه همچنان حفظ شده است. از سوی دیگر در زمینه فولاد در جهان رتبه چهاردهم را داریم و بر اساس آمارهای بین‌المللی در 8 ماهه سال 2017 با 15.7 درصد رشد در مقایسه با بسیاری کشورها پیشرفت خوبی داشتیم و مسیر توسعه فولاد در کشور با سرعت و دقت در حال انجام است.

شریعتمداری با تشریح روش مشارکتی که ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در حوزه معادن در پیش گرفته است، گفت: در این روش ایمیدرو برای انجام یک طرح وارد می شود، در یک نقطه ای طرح را با مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی به پایان می رساند و سپس به تدریج خارج می شود و کار جدیدی را آغاز می‌کند که این ویژگی مهم سازمان‌های توسعه ای است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح فولاد غدیر نی ریز با سرمایه گذاری 65 درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر و 35 درصدی ایمیدرو به بهره برداری رسیده است، ادامه داد: سازمان‌های توسعه‌ای برای ادامه فعالیت خود نیازمند منابع هستند، البته منابع هم داشته اند و دارند ولی بر اساس تصمیگیری در اولویت‌ها از دسترس آنها خارج شده است.

 

ضرورت بازگشت 70 درصد از فروش شرکت‌های متعلق به سازمان‌های توسعه‌ای به خود آن‌ها



شریعتمداری با تأکید بر اینکه بر اساس قانون باید 70 درصد از فروش شرکت‌های متعلق به سازمان‌های توسعه ای به خود آنها بازگردد، اضافه کرد: در لایحه بودجه سال 97 تا حدودی این موضوع مورد توجه قرار گرفته و با لطف معاون اول رییس جمهور تبصره ای به تصویب رسیده است که به امید خدا از تصویب مجلس نیزخواهد گذشت و ابلاغ خواهد شد که امیدواریم قدم‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه در 5 ماهه گذشته در دولت دوازدهم تلاش‌های جدیدی در حوزه صنایع معدنی و معدن شکل گرفته است، گفت: یکی از مهمترین‌های آن‌ها تشکیل شورای معادن استان‌ها است. این شوراها با تفویض اختیاری که از مرکز کردیم دارای اختیارات خوبی برای هدایت مسایل معدنی استانی هستند و فکر می کنیم روند توسعه معادن با این تصمیم روند رو به رشدی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل ستاد زنجیره فولاد را اقدام مهم دیگر دولت دانست و افزود: این ستاد علاوه بر پایش زنجیره فولاد در کشور و ایجاد توازن در عرصه تولید فولاد، مشکلات طرح‌ها و مشکلات جاری تولید و بازار را در زنجیره مورد بررسی قرار می دهد و هر ماه یکبار با حضور وزیر یا جانشین وی در ستاد پیگیری می کند.

 

صادرات فولاد در 9 ماهه اول سال از 6 میلیون تن گذشته است



شریعتمداری با اعلام اینکه در این دولت کارگروهای ویژه صادراتی در حوزه صنایع معدنی به وجود آمده است، تصریح کرد: وضعیت صادرات در صنایع فولاد کشور در این روزها روند رو به رشدی داشته است. به عنوان نمونه هم اکنون ظرفیت 200 هزار تن صادرات در همین واحدی که تازه شروع شده امکان پذیر است. صادرات فولاد در 9 ماهه اول سال از 6 میلیون تن گذشته است و به هدف 8 میلیون تنی به راحتی تا پایان سال خواهیم رسید.

 

افزایش 15 درصدی صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در 9 ماهه امسال



وی منابع حاصل از فعالیت‌های صادراتی در حوزه معدن را به صورت عام بسیار وسیع توصیف کرد و یادآور شد: مجموع صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی در 9 ماهه امسال به 42 میلیون تن رسیده و ارزش آن از 6.8 میلیارد دلار هم بالاتر رفته و افزایش 15 درصدی نسبت به پارسال داشته است. طبق برنامه حداکثر 8 درصد افزایش برای صادرات برای امسال پیش بینی شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جلوگیری از خام فروشی را قدم مهم دیگری دانست و گفت: هر چه جلوتر رفتیم صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر در زنجیره فولاد افزایش جدی تری پیدا کرده است.
شریعتمداری با تأکید بر اینکه به زغال سنگ باید توجه بیشتری شود، افزود: کمیته پشتیبانی زغال سنگ را خیلی مرتب تشکیل دادیم، تا کنون سه بار جلسه مستقیم گذاشتیم و میان ذوب آهنی‌ها و زغال سنگی‌ها توافق به وجود آوردیم. با تنظیم قیمت فروش زغال سنگ به فولادی‌ها و کک به زغال سنگی‌ها قدم مثبتی در حوزه عدالت در این موضوع معدنی برداشتیم و شرایطی فراهم کردیم تا معادن زغال سنگ دارای ایمنی بالاتری شوند. از سوی دیگر کمیته ایمنی زغال سنگ امروز فعال است و ما بسیار امیدواریم در آینده نزدیک شرایط بسیار ایمنی را در معادن زغال سنگ کشور به وجود آوریم.


چند ده نقطه امید بخش معدنی به زودی اعلام خواهد شد


وی با بیان اینکه شناسایی پهنه‌های معدنی کشور به صورت جدی تر در این دولت مورد پیگیری قرار گرفته است، تصریح کرد: شناسایی و اکتشاف پیشنیاز همه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی است. اکتشافات نوینی انجام گرفته که بر اساس آنها پهنه های جدیدی را در اختیار مردم قرار می دهیم. چند ده نقطه امید بخش به زودی اعلام خواهد شد و 15 پهنه را ایمیدرو آماده واگذاری کرده است.
شریعتمداری گفت: با یک تصمیمی در شورای عالی معادن داریم به این سمت حرکت می کنیم که به کسانی که در زمینه فولاد مجوزهای اولیه را گرفتند دو سال مهلت دهیم که اگر به نتیجه نرسند پهنه را برای دسترسی عام مردم آزاد کنیم و تلاش معدنی را در کشور شکل جدی تری بدهیم.

 

توسعه فولاد کشور به تدریج باید به سمت سواحل جنوبی ایران برود

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برای اولین بار در کشور مجتمع تولید فولاد ده میلیون تنی در کناره‌های دریای عمان در منطقه آزاد چابهار و منطقه مکران شکل خواهد گرفت، گفت: مقدمات کار انجام گرفته، پیگیری‌ها در حال انجام است و توسعه فولاد کشور به تدریج باید به سمت سواحل جنوبی ایران برود.
شریعتمداری با اشاره به اینکه ظرفیت 800 هزار تنی برای تولید شمش فولاد در فولاد نی ریز در نظر گرفته شده است، گفت: این موضوع به زودی انجام می شود و درهمه طرح‌های 8 گانه در حوزه ذوب باید قدم‌های خود را با سرعت بیشتری ادامه بدهیم.
وی با اشاره به اینکه در ده ماهه اخیر در حوزه‌های گوناگون معدن و صنایع معدنی پیشرفتهای ارزشمندی داشتیم، افزود: امیدواریم آلومینیوم جنوب در لامرد با 300 هزار تن تولید در نیمه دوم سال 97 افتاح شود که با افتتاح آن مجموعه ظرفیت آلومینیوم کشور دو برابر می شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در همین هفته با حضور رییس جمهور در استان کرمان چند طرح مهم به افتتاح خواهد رسید، گفت: طرح‌های 2.5 میلیون تن کنسانتره گل گهر و ظرفیت 1.6 میلیون تنی آهن اسفنجی و نیروگاه 500 مگاواتی آن منطقه افتتاح خواهد شد. از سوی دیگر در حوزه مس نیز در استان کرمان قدم‌های خوبی برداشته شده و به امید خدا شاهد افتتاح کارخانه پالایش خاتون آباد با ظرفیت تولید کاتد 200 هزار تن خواهیم بود.

وی با ابراز امیدواری که دولت دوازدهم بهار معادن و صنایع معدنی کشور باشد، گفت: 8 طرح عمده در کرمان در حوزه مس با حضور رییس جمهور به بهره برداری خواهد رسید و طرح توسعه ذوب سرچشمه با سرمایه گذاری 127 میلیون یورویی و 200 مییارد تومانی در همین روزها به بهره برداری می‌رسد.

منبع: شاتا
عناوین برگزیده