تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۵۶۵
کد خبر: ۹۹۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

آغاز تولید آهن اسفنجی در نی ریز فارس گامی دیگر در مسیر جلوگیری از خام فروشی است

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بهره برداری از طرح فولاد نی ریز و ارتقای ایران به رتبه نخست تولید آهن اسفنجی در جهان، گامی دیگر در جهت جلوگیری از خام فروشی است.
آغاز تولید آهن اسفنجی در نی ریز فارس گامی دیگر در مسیر جلوگیری از خام فروشی است

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان روز شنبه درباره بهره برداری از تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز که امروز در آیینی با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت می گیرد، افزود: این واحد تولیدی به عنوان سومین واحد احیای مستقیم کشور محصولات خود را به روش ایرانی 'پرد' تولید می کند. 
وی اظهار کرد: بهره برداری از بخش آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز با ظرفیت سالیانه 800 هزار تن، یکی از هفت طرح فولادی کشور بود که امروز به بهره برداری می رسد. 
به گفته این مقام مسئول، پیش از این نیز طرح های فولادی سفید دشت (چهارمحال و بختیاری)، میانه و شادگان (خوزستان) در این حوزه صنعت به بهره برداری رسیده بود. 
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیان کرد: حُسن اصلی اجرای این طرح، استفاده از فناوری بومی 'پرد' است که از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات( MME) متعلق به ایمیدرو طراحی شده است. 
به گزارش می متالز، وجود ذخایر عظیم گازی در کشور، توسعه فرایندهایی با محوریت استفاده از این نعمت الهی را در چشم انداز 20 ساله کشور به شدت مورد توجه قرار داده است. به طوری که با توجه به نقش مولد صنعت فولاد ، برنامه ای هدفمند برای گسترش و رونق آن در چشم انداز توسعه اقتصادی ایران اسلامی تدوین شده است. 
یکی از مهمترین دستاوردهای کسب شده در این زمینه، بهینه سازی فرایند تولید فولاد به روش PERSIAN REDUCTION است که با نام تجاری PERED (پرد) از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات MME به عنوان نقطه ای عطف در صنعت فولاد کشور معرفی شده است. 
فناوری PERED (پرد) بومی سازی شده با تکیه بر اصول علمی و تجربیات متخصصین ایرانی است. با روشن شدن مشعل های فولاد شادگان به عنوان نخستین طرح فولادی PERED کشور، گامی بلند در مسیر جدید برای تولید آهن اسفنجی کشور آغاز شد. فناوری PERED با ظرفیت صادرات دانش فنی آن آینده صنعت فولاد را تضمین می کند. 
یکی از مهمترین مزیت های فناوری پرد، کاتالیست های منحصر بفرد آن است که با ویژگی طول عمر بیشتر و تسریع در شکست گازهای احیایی در قلب میفرمرهای فولادی PERED می تپد. 


** اشتغالزایی برای حدود یک هزار نفر 


کرباسیان در ادامه بیان داشت: با بهره برداری از طرح تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز ، ایران به رتبه نخست جهان در تولید آهن اسفنجی صعود می کند که با برخورداری از نعمت گاز و معادن سنگ آهن فراوان، ارزش اقتصادی بسیار خوبی برای کشور ایجاد خواهد کرد و گامی دیگر در راستای جلوگیری از خام فروشی محسوب می شود. 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار داشتن معادن سنگ آهن فراوان در نی ریز و محل ساخت این مجتمع، پیش بینی می شود توسعه خوبی را در این منطقه شاهد باشیم. 
کرباسیان اظهار داشت: اشتغال مستقیم 250 تا 300 نفر و سه برابر همین تعداد اشتغال غیرمستقیم که بطور عمده مربوط به جابجایی محصولات تولید شده است، از اجرای این طرح پیش بینی می شود. 
وی یادآوری کرد: طرح فولاد نی ریز به دلیل برخی مشکلات در آغاز دولت یازدهم متوقف مانده بود و پیشرفت مناسبی نداشت، اما با رفع مشکلات و با سرمایه گذاری شرکت 'غدیر' که بیشترین مشارکت مالی را در این طرح داشت، فعال شد. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد که تا 2 سال آینده بخش فولاد این طرح به ظرفیت 800 هزار تن نیز به بهره برداری برسد. 
به گزارش می متالز، پیش از این جمهوری اسلامی ایران با تولید 20.5 میلیون تن آهن اسفنجی در سال 2017 که بیش از 28 درصد کل تولید جهانی محسوب می شود، رتبه دوم را پس از هند به خود اختصاص داده بود. 
شرکت فولاد غدیر نی ریز با سهام داری 65 درصد سرمایه گذاری غدیر و 35 درصد ایمیدرو تشکیل و به عنوان کارفرما وظیفه تکمیل پروژه را به عهده گرفت. 
واحد آهن اسفنجی نی ریز، در منطقه قطرویه شهرستان نی ریز در استان فارس قرار دارد. 
شهرستان نی ریز در 192 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد. 

عناوین برگزیده