تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۴۲
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۹۸۷۹
کیان پور با تاکید بر ضرورت اتصال شبکه ریلی به کریدورهای بین المللی:

انتقاد از سهم ۵ درصدی ریل از جابجایی مسافر / اعتبار کافی برای توسعه حمل و نقل ریلی وجود ندارد

می متالز - نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، از سهم ناچیز جابه جایی مسافر و بار از طریق شبکه حمل و نقل ریلی در کشور انتقاد کرد و گفت: توسعه حمل و نقل ریلی برای کسب سهم بیشتری در ترانزیت و اتصال به کریدورها مهم دنیا لازم است.
انتقاد از سهم ۵ درصدی ریل از جابجایی مسافر / اعتبار کافی برای توسعه حمل و نقل ریلی وجود ندارد

به گزارش می متالز، مجید کیان پور با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص یک درصد از منابع فروش نفت و گاز به وزارت راه و شهرسازی برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، گفت: این مصوبه سال گذشته در جریان تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس مصوب شد اما باید بدانیم که برای توسعه حمل و نقل ریلی نیازمند منابع بیشتری هستیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت توسعه و تقویت صنعت حمل و نقل ریلی در کشور با توجه به اینکه این صنعت سبز و پاکی بوده و ایمنی تردد در آن فوق العاده بالا است، تصریح کرد: بیش از 30 درصد حمل بار و مسافر در کشورهای اروپایی با شبکه ریلی انجام می شود اما در کشور ما سهم جابه جایی مسافر 5 درصد و بار حدود 9 الی 10 درصد است.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید سهم جابه جایی بار و مسافر از طریق شبکه ریلی در کشور افزایش یابد، افزود: باید سهم جابه جایی بار و کالا به بیش از 20 درصد و مسافر به 10 درصد برسد.

اعتبارات مصوب برای توسعه حمل و نقل ریلی کافی نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای رشد سهم جابه جایی بار و مسافر از طریق حمل و نقل ریلی باید اعتبارات بیشتری برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شود، گفت: برای توسعه این صنعت به اعتباراتی بیش از مبالغ مصوب نیاز است تا سالانه هزینه شود.

کیان پور با بیان اینکه سایر وزارتخانه ها نیز مانند وزارت نفت باید سهمی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در نظر بگیرند، افزود: اگر بخواهیم شبکه ریلی ما کامل شده و به صورت حمل و نقل ترکیبی ریل، جاده و دریا از آن استفاده کنیم تا به کریدورهای مناسبی در اروپا و آسیای میانه دست یابیم باید سهم بیشتری در ترانزیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: حق ایران در حمل و نقل بار و کالا و مسافر از طریق ریل در بین کشورهای منطقه بسیار کم است و این خود به چشم پوشی از سرمایه های کلان و ارزآوری بی شمار انجامیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در زمینه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، گفت: در کشوری مانند روسیه حدود 80 درصد و آمریکا بیش از 60 درصد حمل و نقل بار و کالا از طریق ریل صورت می گیرد اما در کشور ما سهم شبکه ریلی بسیار ناچیز است.

کیان پور با تاکید بر اینکه با توجه به ایمن بودن شبکه ریلی باید از صنعت حمل و نقل ریلی استفاده کنیم، افزود: تا جایی که امکان دارد باید کالا و بار از جاده به ریل انتقال داده شود زیرا علاوه بر ارزان تر بودن این مسیر کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای را نیز شاهد خواهیم بود.

تکنولوژی تولید ریل در کشور موجود است

وی با اشاره به اینکه سالانه 75 هزار تن ریل برای توسعه شبکه ریلی نیاز است، تصریح کرد: اکنون تکنولوژی تولید ریل در کشور وجود دارد و فناوری تولید واگن را نیز می توانیم طی تفاهم نامه ها تحت لیسانس کشورهای پیشرفته به داخل کشور انتقال بدهیم.

کیان پور ادامه داد: تولید واگن و ریل در داخل کشور علاوه بر کمک به تولید ملی به اشتغال پایدار می انجامد و در نتیجه شرایط کشور را در جهت اقتصاد مقاومتی هدایت می کند.

توسعه حمل و نقل ریلی با استفاده از توان شرکت های سرمایه گذار خارجی

وی با بیان اینکه باید میان تولید داخل و در صورت نیاز واردات ریل تعادل ایجاد کنیم، تصریح کرد: باید ضمن پوشش ظرفیت داخل در غالب کنسرسیوم و تفاهم نامه هایی با شرکت های خارجی به صورت مشترک کار را انجام دهیم.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: واردات ریل نیز می تواند انجام شود اما قانون حداکثر توان داخلی اشاره به این موضوع دارد که به شرط استفاده از شرایط داخلی می توان از توان شرکت های سرمایه گذار خارجی در جهت رشد تولیدات داخلی استفاده کرد./

عناوین برگزیده