تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۴۸۱
کد خبر: ۹۵۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اسکاندیوم، گران‌تر از طلا

می متالز - با اینکه برخی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فلز اسکاندیوم و قیمت آن هستند، باید دانست که قیمت‌گذاری اسکاندیوم، مثل قیمت‌های فلزات پایه، آسان نیست. اسکاندیوم در سال‌های اخیر توجه زیادی به خود جلب کرده است.
اسکاندیوم، گران‌تر از طلا

به گزارش می متالز، یکی از کاربردهای این فلز، ساخت آلیاژهای آلومینیومی مورد استفاده در صنایع هوافضا و سلول‌های سوخت جامد است.

برخی کارشناسان خبر از تقاضای پنهان و گسترده فلز اسکاندیوم می‌دهند. به علت کاربرد در آلیاژهای آلومینیوم و سلول‌های سوخت جامد، تقاضایی پنهان مخصوصا در حوزه صنایع استراتژیک برای این فلز بوجود آمده است که معمولا اطلاعات دقیقی از این صنایع در دست نیست. بنابر اطاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، عرضه و مصرف جهانی اسکاندیوم در حدود 10 تا 15 تن در سال است. همین عرضه و مصرف بسیار محدود آن باعث شده که قیمت‌گذاری فلز اسکاندیوم مانند قیمت‌های فلزات اساسی، آسان نباشد.

 

وقتی بازار سازمان یافته‌ای وجود ندارد

اسکاندیوم برخلاف مس و طلا در هیچ بازار عمومی یا تخصصی فلزات معامله نمی‌شود و هیچ‌گونه بازار مشخصی وجود ندارد که خریداران و فروشندگان علاقه‌مند بتوانند قیمت فلز اسکاندیوم را تخمین بزنند، اگر چه برخی از فروشندگان آنلاین که مقدار کمی از محصولات اسکاندیومی را ارایه می‌دهند نیز وجود دارد. به‌طور کلی، اسکاندیوم بین خریداران و فروشندگان به صورت فردی معامله می‌شود و قیمت‌ها نیز خصوصی تعیین می‌شوند.

 

محصولات اسکاندیومی مختلف، قیمت‌های مختلف

اسکاندیوم ممکن است یک بازار کوچک باشد اما بیش از یک محصول برای این فلز وجود دارد. همانند بسیاری از مواد دیگر، مسائل کیفی در قیمت‌گذاری این فلز تأثیر‌گذار است. در حالی که  اکسید اسکاندیوم با خلوص 99.999 درصد برای کاربردهای الکترونیکی است، این حد از خلوص برای تولیدات آلیاژی مانند آلیاژهای آلومینیوم مورد نیاز نیست. باید دانست که فلز اسکاندیوم خالص، بسیار نادر و گران‌بها است. قیمت ترکیباتی از این فلز در نمودار 1 ارایه شده است.

علاوه بر اکسید اسکاندیوم، محصولات مهم دیگر این فلز، شامل کلرید اسکاندیوم، یدید اسکاندیوم، فلوراید اسکاندیوم و اسکاندیوم استات می‌شود. از جمله کاربردهای این محصولات می‌توان به یدید اسکاندیوم برای انتشار نور مصنوعی خورشید در لامپ‌های هالیدی اشاره کرد.

 

قیمت‌گذاری

در ارزیابی اقتصادی اولیه که برخی تحلیل‌گران انجام داده اند؛ محدوده قیمت‌گذاری برای اکسید اسکاندیوم در سال 2015، 3 هزار و 675 دلار به‌ازای هر کیلوگرم بود، در حالی که برخی دیگر منابع مانند Scandium International Mining Corp قیمت آن را بین 3 هزار تا بیش از 5 هزار دلار به‌ازای هر کیلوگرم، بسته به نوع، کیفیت محصول و خلوص آن قیمت‌گذاری کرده‌اند.

همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد، گزارش قیمت محصولات اسکاندیوم در هر گرم به شرح زیر است:

اسکاندیوم استات با درصد خلوص 99.9: 44 دلار در هر گرم

اسکاندیوم کلرید با درصد خلوص 99.9: 126 دلار در هر گرم

اسکاندیوم فلوراید با درصد خلوص 99.9 : 270 دلار در هر گرم

اسکاندیوم یدید با درصد خلوص 99.999: 149 دلار در هر گرم

قیمت‌های برآورد شده برای سال 2016 بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا در مورد اسکاندیوم و بر اساس اندازه نمونه‌های 5 گرمی هستند. بر این اساس، با استفاده از یک قیمت پایه تقریبی برای اکسید اسکاندیوم از 3،500 دلار به‌ازای هر کیلوگرم در سال 2017 ، پیش‎بینی می‌شود که قیمت این فلز، در سال 2018 افزایش یافته و  تا سال 2020 به 4 هزار دلار در هر کیلوگرم برسد.

 

عناوین برگزیده