تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۰۴
بازدید: ۹۶۷
کد خبر: ۹۵۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گردهمایی مدیران شهرک‌های صنعتی سراسر کشور تاکید شد

ظرفیت‌سازی و توسعه بازار؛ اولویت صنایع کوچک

می متالز - زینب عبدی: گردهمایی مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با حضور صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور برگزار شد. در این برنامه معاونان برنامه‌ریزی، صنایع کوچک، فنی و زیرساخت و... هرکدام به تفکیک وظیفه، از اقدامات انجام‌شده در ۹ ماه گذشته گزارش عملکرد دادند.
ظرفیت‌سازی و توسعه بازار؛ اولویت صنایع کوچک

به گزارش می متالز، صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این گردهمایی با تاکید بر حل مشکلات صنایع کوچک گفت: مدیران شهرک‌های صنعتی متولی اصلی صنایع کوچک در کشور هستند ما نیز تلاش می‌کنیم تا ردیف بودجه پایدار برای حمایت از این بخش در بودجه سال ۹۷ تصویب شود.  نجفی در گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با اشاره به اینکه از امروز هدف ما نجات کشورمان در حوزه صنایع کوچک است، اظهار کرد: هوش استراتژیک و مدیریت جهادی باید سرلوحه اقدامات مدیران قرار گیرد.  وی با تاکید بر توجه به بهره‌وری و آموزش در بخش صنایع کوچک ادامه داد: تلاش برای مردم باید ملموس باشد. راهکارهای بسیاری برای توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط وجود دارد که علاوه‌بر مسئولان مردم نیز باید در تحقق برنامه‌ها همراهی کند. نجفی با بیان اینکه ۹۲ درصد از صنایع کشور صنایع کوچک هستند بر تکمیل ظرفیت واحدهایی که با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و نیز حل مشکل بازار این نوع صنایع تاکید کرد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: می‌توانیم با نشان‌سازی تجاری و برنامه‌ریزی در این دو موضوع کار کنیم. 
نجفی اضافه کرد: خوشبختانه اکنون در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت هماهنگی و همدلی و خواست و امید نسبت به این سازمان به وجود آمده و اگر بخواهیم می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را در حوزه تولید و تجارت و حتی خدمات برطرف کنیم؛ به شرطی که بخواهیم. وی ادامه داد: موقعیت کشور به گونه‌ای است که کوتاهی مساوی است با هزاران مشکل برای خود و جامعه؛ بنابراین باید با هوش استراتژیک و مدیریت جهادی این تلاش برای مردم ملموس شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: باید به این سازمان عرق داشته باشیم و تلاش کنیم از نیروهای سازمان مدیرانی برای آینده تربیت کنیم چراکه وقتی کارمندان می‌بینند مدیران از بیرون مجموعه انتخاب می‌شوند به طور قطع روحیه خدمت نخواهند داشت و البته باید از بهترین‌ها استفاده شود. همچنین باید از توان کارشناسی کارکنان بهترین بهره گرفته شود. نجفی تاکید کرد: برای موفقیت بیشتر باید هم مسئولان و هم مردم را با خودمان همراه کنیم و این همراهی نیازمند انتقال هدف و استراتژی به تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: حوزه رسانه‌ای وظیفه بزرگی دارد که بتوانیم اهداف و برنامه‌ها را به مردم انتقال دهیم. اگر می‌خواهیم موضوع اشتغال و معیشت حل شود یکی از راهکارها این است که این کارها را با مشارکت انجام دهیم و در این زمینه باید تلاش دوچندان شود.


جذب بودجه پایدار


 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: برنامه‌های بسیاری در بودجه ۹۷ هست و کارهای خوبی انجام می‌دهیم و رایزنی می‌کنیم که از بودجه پایداری در سازمان برخوردار شویم. نجفی گفت: امکانات زیادی در کشور از جمله امکانات مناطق محروم و صندوق توسعه و... هست و به طور قطع در بودجه ۹۷ خواهید دید که نسبت به سال‌های گذشته وضعیت فرق می‌کند در حالی که این سازمان همیشه به عنوان یک سازمان ستاره‌دار و در فهرست واگذاری‌ها بوده است. وی تصریح کرد: هر جا احساس می‌کنیم نیاز به مقررات و قانون و آیین‌نامه هست باید روان‌سازی شود و اگر وضعیت فضای کسب‌وکار در کشور خوب نیست باید آن را بهبود بخشیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نهایی شدن ایجاد شهرک‌های بخش خصوصی افزود: بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری کند و ما نیز در کنار آن کمک کنیم. وی تصریح کرد: آینده خوبی در حوزه آب و خاک نداریم و در شرایط بحران آبی در بعضی مناطق قرار داریم و باید در این زمینه به دنبال راهکار، جایگزین‌ها و برنامه‌ریزی باشیم. نجفی با تاکید برموضوع بهره‌وری و آموزش تصریح کرد: هر چه بتوانیم کارها را به صورت علمی‌تر انجام دهیم، به طور قطع این برای نظام و نیز سازمان صرفه‌جویی به دنبال دارد و هر چه هزینه‌های تمام‌شده پایین بیاید، سازمان بیشتر بهره‌مند خواهد شد. وی با تاکید بر اهمیت نشان‌سازی تجاری و برنامه‌ریزی در صنایع کوچک و متوسط اضافه کرد: خوشبختانه اکنون در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت هماهنگی و همدلی و خواست و امید نسبت به این سازمان به وجود آمده و اگر بخواهیم می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را در حوزه تولید و تجارت و حتی خدمات رفع کنیم؛ به شرطی که بخواهیم. وی ادامه داد: موقعیت کشور در شرایطی است که کوتاهی مساوی است با هزاران مشکل برای خود و جامعه؛ از این رو، باید با هوش استراتژیک و مدیریت جهادی این تلاش برای مردم ملموس شود. وی تصریح کرد: هر جا احساس می‌کنیم نیاز به مقررات و قانون و آیین‌نامه دارد باید روان‌سازی شود و اگر وضعیت فضای کسب‌وکار در کشور خوب نیست، باید آن را بهبود بخشیم.


فعال‌سازی ۲۰ هزار واحد صنعتی


غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این گردهمایی از هدف‌گذاری برای افزایش ظرفیت و فعال‌سازی ۲۰هزار واحد صنعتی با اشتغال ۱۶۰ هزار نفر در ۴ سال آینده خبر داد. وی افزود: ۴۷ درصد واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور در شهرک‌های صنعتی مستقرند و ۳۳ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند. 
سلیمانی با اشاره به معرفی ۴۸۰ طرح صنعتی برای دریافت تسهیلات تاکید کرد: اثربخشی اجرای طرح رونق صنایع کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی با ایجاد اشتغال ۵۰۰ نفری همراه بود و بر افزایش ظرفیت تولید این واحدها نیز اثرگذار بوده است.


افزایش سرمایه‌گذاری‌ها


فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان با اشاره به وجود ۱۳ هزار و ۷۵۷ طرح صنعتی فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اعلام کرد: تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با رشد ۲۶ درصدی از نظر تعداد و رشد ۸۱ درصدی از نظر مساحت به ۲۳۷۱ فقره افزایش یافت. غفار اسماعیلی، مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این گردهمایی با تاکید بر تداوم برنامه‌ریزی برای بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید اظهار کرد: موتور محرکه و عامل نجات کشور حمایت از صنایع کوچک است. اسماعیلی افزود: در یک سال و ۹ ماه گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته و اشتغال بیش از ۳۶ هزار نفری را به دنبال داشته است. علاوه‌بر آن، از بروز عوامل تعطیلی بر واحدهای صنعتی مستعد کاسته است. اسماعیلی تاکید کرد: اگر سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اجرا نشده بود اکنون تعداد واحدهای صنعتی تعطیل بیش از ۴۷ هزار مورد بود.  محمدحسین مقیسه، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز در گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور از رشد ۱۱۰درصدی صدور ضمانتنامه از سوی این صندوق در ۹ ماه امسال خبر داد و گفت: انتظار هست برای افزایش خدمات‌رسانی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای افزایش سرمایه این صندوق در لایحه بودجه ۹۷ اقدام شود. فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ایجاد شبکه تصفیه فاضلاب در این مناطق را از سیاست‌های اصلی برشمرد. وی از وجود ۱۲۳ هزار فقره سند تک برگی در شهرک‌های صنعتی خبر داد. هوشنگ فرجی، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با تاکید بر تحویل مفاصاحساب مالیاتی سال ۹۵ خواستار کاهش هزینه‌های جاری شرکت‌های شهرک‌های استانی از سوی مدیران این شرکت‌ها شد. همایون توفیقی، مدیر بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در گردهمایی مدیران شهرک‌های صنعتی کشور گفت: میزان حوادث در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در امسال به نسبت سال قبل ۲۳ درصد کاهش یافته است. 
توفیقی ادامه داد: میزان جلوگیری از ایجاد خسارت در سال ۹۶ به نسبت سال قبل حدود ۵/۱ میلیارد تومان کاهش داشته است. وی از ممیزی ۷ هزار واحد صنعتی از نظر شناسایی و ارزیابی ریسک در حوزه HSEE خبر داد. محمد لطفی‌معز، معاون امور حقوقی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه این گردهمایی یک‌روزه گفت: تعیین‌تکلیف قراردادهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با بروزرسانی آخرین وضعیت این قراردادها در حال پیگیری است. لطفی‌معز تاکید کرد: واریز وجوه بدون شناسه از نظر قانون پولشویی به حساب شرکت شهرک‌های صنعتی با حساسیت سازمان بازرسی در حال پیگیری است. عباس نظامی، مدیر امور مجامع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور با اشاره به تغییر استانداردهای حسابرسی خواستار انجام به موقع تکالیف مجمع از سوی شرکت‌های استانی شد.پریچهر سلطانی، مشاور امور بانوان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این گردهمایی تاکید کرد: ۲۵۲ واحد صنعتی از ۸۴هزار واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به کوشش بانوان کارآفرین ایجاد و اداره می‌شود.علیرضا جعفری، مدیر امور مناطق ویژه اقتصادی سازمان در گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور خواستار توسعه و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی متناسب با بودجه و امکانات شرکت‌های استانی شد.غلامرضا دیوسالار، مدیر روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز در این گردهمایی با تاکید بر نقش رسانه در انعکاس توانمندی و عملکرد شرکت شهرک‌های استانی اظهار کرد: شورای اطلاع‌رسانی برای معرفی و شناساندن خدمات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده که تاکنون بیش از ۱۲ جلسه مشترک در استان‌ها با حضور مدیران رسانه ملی و سایر رسانه‌های استانی تشکیل شده است.علی بلالی‌دهکردی، مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به قوانین و اهداف ایجاد سازمان صنایع کوچک اظهار کرد: هیات‌مدیره طبق اساسنامه و قانون تجارت دارای اختیار کامل در اداره امور شرکت استانی است.

عناوین برگزیده