تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۸۴۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نقره داغ چند ساله بر پیکر قیمت نقره

می متالز - قیمت نقره در سال گذشته (2016) به بیش از 20 دلار در هر اونس رسید، هر چند در ابتدا و انتهای این سال قیمت این فلز کمتر از 20 دلار برای هر واحد اونس بود، اما به‌طور کلی در سال 2017 تا به امروز (18 دسامبر) تغییرات مثبت زیادی در رابطه با نقره اتفاق نیفتاد. با این حال، کارشناسان معتقدند که فلز نقره می‌تواند در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتری در قیمت‌ها باشد.
نقره داغ چند ساله بر پیکر قیمت نقره

به گزارش می متالز، به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آتی قیمت فلزات گران‌بها همراه با رشد تکنولوژی و عواملی نظیر آن افزایش یابد. از جمله نقره با رسانایی الکتریکی فوق‌العاده و خواص منحصر به‌فرد، نقش ویژه‌ای را در تولید محصولات الکترونیکی دارد. در ضمن افزایش استفاده از فناوری‌های جدید و رشد مصرف نقره، علاوه بر افزایش ارزش آن انتظار می‌رود که کارآیی و بهره‌وری معادن طی 10 سال آینده نیز افزایش یابد.

به گفته برخی کارشناسان قیمت چند سال اخیر نقره کمی به شوخی شبیه شده است و این در حالی است که قیمت دیگر فلزات افزایش زیادی داشته است. در این میان می‌توان سرب را نام برد که از سال 2015 تاکنون افزایش قیمتی نزدیک به 2 برابر را تجربه کرده، در حالی که قیمت نقره در زمان مشابه تغییرات مثبت قابل توجهی نداشته است. به‌علاوه نقره باید به‌عنوان یک فلز استراتژیک به‌دلیل استفاده از آن در بسیاری از لوازم خانگی روزمره در نظر گرفته ‌شود. در ضمن باید دانست که تولید نقره در سال های اخیر کاهش یافته است و به‌تدریج در حال تبدیل شدن به محصولی نادر است.

 

نوسانات نقره در طول تاریخ

با نگاهی تاریخی به بازار نقره می‌بینیم که در بازار جهانی، بالاترین قیمت نقره در اوایل دهه 1970 کمتر از 2 دلار در هر اونس بود اما این فلز با ارزش در سال 1980، با جهشی چشم‌گیر، قیمتی در حدود 50 دلار به‌ازای هر اونس را تجربه کرد. پس از آن، قیمت‌ها افت کرد و به کمتر از 10 دلار برای هر اونس بازگشت؛ به‌نحوی که در دهه 90 میلادی قیمت میانگین نقره به حدود 5 دلار رسید. اما بار دیگر در سال 2011 و 2012 قیمت‌ هر اونس نقره رشد زیادی کرد و به بیش از 30 دلار رسید. اما  مجددا در سال‌های اخیر قیمت‌ها  کاهش بسیاری یافته است؛ به‌نحوی که در سال 2017، بالاترین قیمت برای نقره فقط 18.5 دلار برای هر اونس بوده است. نمودار 1 قیمت نقدی نقره را در 5 سال گذشته نشان می‌دهد، چنان که پیداست این فلز پس از کاهش قیمت‌ها در سال 2013 رشد قیمت مؤثری را تا به امروز (اواخر سال 2017) مشاهده نکرده است.

در سال 2017 تا به امروز، میانگین قیمت فلز نقره برای هر اونس 17.30 دلار برآورد شده است و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال 2018 قیمت هر اونس این فلز با افزایش اندکی به حدود 17.80 دلار خواهد رسید. شواهد  نشان می‌دهد که در 3 ماهه سوم سال 2019، قیمت هر اونس نقره به‌طور متوسط ​​19.20 دلار خواهد بود. به‌طور کلی، به‌نظر می‌رسد که قیمت نقره با روندی کند در حال حرکتی رو به رشد است.

در پایان شایان ذکر است که بیشتر نقره دنیا از معادن سنگ‌های مس، سرب، مس - نیکل و سرب -روی در کشورهایی نظیر مکزیک، پرو، چین، استرالیا، شیلی و بولیوی حاصل می‌شود.

عناوین برگزیده