تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۱۸
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۸۰۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چرخ معاملات آلومینیوم در بورس کالا نمی‌چرخد

می متالز - بازار آلومینیوم کشور مدت‌ها است که از روند مشخصی پیروی نمی‌کند و تولیدکنندگان و معامله‌گران هر از چندگاهی در این بازار حضور دارند. در مواقعی تمامی محصولات عرضه شده با تقاضای فراوان به فروش می‌روند و در مواردی نیز حتی با وجود تقاضای فراوان، بخشی از محصولات آلومینیومی از رینگ بورس بدون معامله خارج می‌شوند.
چرخ معاملات آلومینیوم در بورس کالا نمی‌چرخد

به گزارش می متالز، علی‌رغم مزیت‌های فراوان کشور برای تولید آلومینیوم و محصولات پایین‌دستی آن، به‌نظر می‌رسد که یکپارچه نبودن زنجیره، مشکلاتی را برای اغلب بخش‌های مختلف آن ایجاد کرده است. از یک سو تولیدکنندگان محصولات اولیه با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه و نیز عدم بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌ها مواجه هستند. از سوی دیگر صنایع پایین‌دستی نیز با مشکلات کمبود مواد اولیه و عدم تعادل بازار مواجه هستند. به این دو مورد نیز می‌توان افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و مواد اولیه آن‌ را اضافه کرد که باعث عدم اطمینان بسیاری از معامله‌گران بازار آلومینیوم شده است.

طی ماه‌های اخیر تحولات بازارهای جهانی آلومینیوم بر بازار ایران اثر بسیاری گذاشته است. چرا که قیمت آلومینیوم در بورس کالای ایران از ۷ هزار تومان برای هر کیلو در ابتدای سال جاری، اکنون به بیش از ۱۰ هزار تومان برای هر کیلو رسیده‌ است و این یعنی قیمت آلومینیوم در بازار، تنها طی ۷ ماه حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. در کنار آن باید به مشخص نبودن روند عرضه آلومینیوم در بورس کالا اشاره کرد. چرا که چندین ماه است شرکت ایرالکو به‌تنهایی به عرضه آلومینیوم در بورس کالا می‌پردازد؛ اما شرکت المهدی ـ هرمزال چندین ماه است که از عرضه آلومینیوم در بورس کالا خودداری کرده است و استدلال این شرکت نیز این است که به‌عنوان یک شرکت خصوصی، الزامی برای عرضه در بورس کالا ندارد و در بازار آزاد به عرضه آلومینیوم می‌پردازد. تفاوت قیمت میان عرضه در بورس کالا و نیز عرضه در بازار آزاد باعث ایجاد مشکلاتی برای صنایع پایین‌دست شده است. ضمن اینکه ایرالکو محصولات خود را در بورس کالا به‌صورت بلوکی و در چندین هزار تن عرضه می‌کرد و این موضوع نیز باعث شده بود که بسیاری از شرکت‌های کوچک و صنایع پایین‌دستی قادر به خرید آن نباشند. بنا به گفته بسیاری از فعالان بازار آلومینیوم، این صنعت در حال حاضر از نبود نظارت بر بازارهای آزاد رنج می‌برد. چرا که تفاوت قیمت میان بازار آزاد و بورس کالا باعث ایجاد تضاد قیمتی در آلومینیوم و رها شدن بازار شده است. در نتیجه در بورس کالا نیز روند عرضه، تقاضا و معاملات مشخص نیست.

نمودار نیز در این رابطه حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از ۲۰ تا ۲۵ آبان، ۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول آلومینیوم از سوی شرکت ایرالکو در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت حدود یک هزار و ۱۰۰ تن آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان ۵۰۰ تن آلومینیوم اولیه عرضه شده بود که بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تن تقاضا داشت و در نهایت نیز همان ۵۰۰ تن معامله شد. بیلت نیز به میزان ۲ هزار تن عرضه شد که ۶۸۰ تن تقاضا داشت و به همین میزان نیز معامله صورت گرفت.

عناوین برگزیده