تاریخ: ۰۶ تير ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۴۵
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۴۵۶۸
سرویس خبر : انرژی

امضای تفاهم نامه بین ایمیدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی

می متالز - تفاهم نامه همکاری بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای ساماندهی طرح های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر منطقه پارسیان بین « مهدی کرباسیان » رییس هیات عامل ایمیدرو و « مرضیه شاهدایی » مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران امضا شد.
امضای تفاهم نامه بین ایمیدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی

« مهدی کرباسیان » معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت قبل از امضاء تفاهم نامه یاد شده گفت: با امضای این تفاهم نامه آینده خوبی برای منطقه پارسیان تصور می شود.
به گفته کرباسیان ؛ دراین منطقه طی تفاهم نامه جداگانه با سازمان حفاظت محیط زیست و بکار گرفتن مشاور نروژی مجوزهای لازم برای شروع و ادامه فعالیت تو لیدی اخذ شده است همچنین موضوع « بندر»نیز با پیگیریهای انجام شده قابل حل است.
وی در ادامه گفت: در فلز نخست این پروژه 4 پست اسکله و در فاز دوم 14 پست اسکله تعریف شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآور شد : برای تامین آب شیرین به میزان 50 هزار متر مکعب وهمچنین تامین 500مگاوات برق نیزبرنامه ریزی شده است
به گفته کرباسیان ؛ در این منظقه وفور منایع گازی نگرانی تولید کنندگان محصولات پتروشیمی را رفع نموده و در مجموع با امضاء این تفاهم به عملیاتی شدن پروژها و استقار آنها سرعت لازم را می بخشد.
برپایه این گزارش ؛ « مرضیه شاهدایی » مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران  نیز گفت: قرار براین است که برای سرمایه گذاران پارسیان زمین بصورت اجاره بر تملیک واگذار شده همچنین برای مسکن و اسکان  کارکنان و پرسنل این پروژه ها نیز تدابیری شود.
شاهدایی با بیان اینکه ما نمی خواهیم تجربه های تلخ عسلویه و ماهشهر در پارسیان تکرار شود، افزود : استفاده از کریدور انرژی برای استفاده برای تولیدمحصولات میانی برای تکمیل فاز دوم پارسیان را دنبال می کنیم.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران  گفت: اجرای این پروژه ها در فاز نخست 5 هزار نفر و برای هر طرح 5 الی 7 هزار نفر را مشغول بکار می کند.
در حاشیه این مراسم ؛ « حسن شاهرخی » مدیر عامل شرکت توسعه صنایع انرژی برپارسیان جنوبی و متولی اداره منطقه ویژه پارسیان  به خبرنگاران گفت: منطقه ویژه پارسیان جهت استقرار صنایع انرژی بر مصوب شده است که در این دسته صنایع سهم انرژی در تولید محصول سهم  معنی دار است که میزان آن در کشورهای مختلف متفاوت بوده و در کشور ما حداقل 25 درصد هزینه است که در منطقه پارسیان صنایع انرژی بربه تولید فولاد ، آلومینیم و پتروشیمی اطلاق می شود.
به گفته شاهرخی ؛ به عنایت به اینکه بخش پتروشیمی  پارسیان موضوعی است که ذینفعان دیگری را در دولت اعم از : وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در گیرکار خود نموده است لذا بمنظور جلوگیری از سردرگمی سرمایه گذاران و تسهیل در امور آنان در اسرع وقت جهت اخذ مجوزات لازم از سازمان ایمیدرو و شرکت صنایع پتروشیمی قرار شد که با امضاء این تفاهم نامه بعنوان پنجره واحد این گسستگی پایان یافته و اقدامات و سرویس دهی های مشترکی را ابرای سرمایه گذاران انجام دهند.
مدیر عامل شرکت توسعه صنایع انرژی برپارسیان جنوبی با بیان اینکه با امضاء این تفاهم نامه درصددیم تا استقرار پتروشیمی در منطقه پارسیان  همچنین اعمال دقت  بیشتر در انتخاب سرمایه گذاران آهنگ آن سرعت بگیرد ، افزود : تا از تجاربی کهشرکت صنایع پتروشیمی در سایر مناطق برای ایجاد واحدهای تولیدی پتروشیمی بکار بسته در منطقه پارسیان نیز پیاده  سازی شود.
شاهرخی در ادامه گفت: کارگروه مشترکی از ایمیدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت تسهیل امورات و نظارت براجرای تفاهم نامه یاد شده همچنین تامین زیرساخت هایی نظیر:  آب ، برق ، گاز ؛ جاده و غیره را برای سرمایه گذاران می بایست فراهم شود، تشکیل شده است.
وی درادامه با بیان اینکه علاقه مند به جذب سرمایه گذار در مسایل پشتیبانی این منطقه هستیم ، افزود : این موضوع غیر از بحث « بندر » است که برای برای سرمایه گذاران توجیهه اقتصادی مشخص نداشته باشد در آن صورت دولت جلو می آید.
مدیر عامل شرکت توسعه صنایع انرژی برپارسیان جنوبی ضمن تشکر از رییس سازمان ایمیدرو که در خصوص مباحث « بندر » و موانع آن پی گیری هایی از طریق دولت انجام داده اند، گفت: در شرایطی این مناقصه برگزار شد که پیمانکاران در شرایط تحریم باید با خودشان پول می آوردند و انتقال پول مشکلاتی داشت و برگزاری چنین مناقصه ای کاری بسیار پرریسک تلقی می شود که در دولت یازدهم بندر پارسیان با این حجم عملیات و هزینه  یکی از مهمترین پروژه های ملی است که آغاز بکار می کند.
شاهرخی در ادامه گفت: شرکت های بزرگی از اتحادیه اروپا در حوزه پتروشیمی در یکسال اخیر به خصوص پس از نهایی شدن برجام جلو آمده اند و بحث « بندر « یکی از شروط آنان برای سرمایه گذاری بوده است که خوشبختانه تا 20 روز آینده عملیات اجرایی آن شروع می شود.
وی حجم سرمایه گذاری انجام شده را بالغ بر 170 میلیون یورو عنوان کرد و گفت: این پروژه  برای سه سال از زمان شروع برای 4 پست اسکله تعریف شده است.
شاهرخی در ادامه تصریح کرد : در طرح جامع پتروشیمی تولید محصولات پتروشیمی در منطقه پارسیان در فاز نخست برای 18 میلیون تن تولید محصول پیش بینی شده است همچنین این منطقه  40 میلیارد دیگر نیاز برای سرمایه گذاری لازم دارد که این موضوع غیر از بحث تولید فولاد و آلومینیم در پارسیان است.
وی در توضیح این مطلب ، افزود : هم اکنون با حضور 5 سرمایه گذارداخلی پتروشیمی و یک  سرمایه گذارآلو مینیم جنوب تا کنون 10 میلیارد دلار از 40 میلیارد دلار یاد شده تعهد سرمایه گذاری شده است یعنی 25 درصد سرمایه گذاری قابل انجام تا بهره برداری کامل انجام  شده است.
گفتنی است: منطقه پارسیان در منتهی الیه غرب استان هرمزگان نزدیک به منطقه ویژه اقتصادی پارس _ عسلویه در حاشیه خلیج فارس به وسعت 10 هزار هکتار واقع شده است که در این منطقه فعالیتهای مربوط به تولید فولاد ، آلومینیم و پتروشیمی انجام می شود.

عناوین برگزیده