تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۴۹۰
کد خبر: ۲۲۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بیش از 3.7 درصد از سهم بازار جهانی در دست کانادا است

می متالز - کانادا با حدود 11 میلیون تن ذخیره مس و تولید حدود 720 هزار تن مس در سال 2016، در جایگاه هشتم از بزرگترین تولیدکنندگان قرار گرفت. حدود 99 درصد از تولید معدنی این کشور، کنسانتره سولفیدی است و بیشتر حجم تولیدات به‌ دو استان اونتاریو و بی.سی در این کشور محدود می‌شود.
بیش از 3.7 درصد از سهم بازار جهانی در دست کانادا است

در گذشته دور صنعت مس، کانادا سومین تولیدکننده مس در جهان بوده که در حال حاضر، از منظر تولید مس معدنی در جایگاه هشتم قرار گرفته است. این امر به‌این معنا است که این کشور هنوز هم تولید مس قابل توجهی دارد.

نمودار 1، آمار تولید 10 کشور بزرگ تولیدکننده مس در جهان را نشان می‌دهد. در کانادا، تولید مس عمدتا همراه با تولید سایر فلزات صورت می‌گیرد. این محصولات جانبی فرآیند تولید مس در کانادا شامل نیکل، روی، سرب، طلا، مولیبدن، سلنویم و تلوریوم هستند. علاوه بر این، بیشترین ذخایر مس در کانادا، مانند سایر فلزات پایه در این کشور، به‌صورت پورفیری و سولفیدی هستند. غالب کانسنگ‌های سولفیدی در کانادا، ساختارهای کالکوپیریتی و بورنیتی دارند. این در حالی است که در سایر نقاط جهان مانند جغرافیای کشورهای شیلی و ایالات متحده آمریکا، کانه‌های کربناتی مانند مالاکیت و آزوریت و کانه‌های سیلیکاتی مانند کریسوکولا بیشتر هستند.

با وجود این که مس به‌طور وسیعی در جغرافیای کانادا گسترده شده، مکان‌هایی که از نظر عیار مس برای تولید معدنی قابل بهره‌برداری باشند، بسیار محدود هستند. استان‌های اونتاریو و بی.سی، از نظر تولید مس، بزرگترین استان‌های تولیدکننده کانادا به‌حساب می‌آیند. تولید معدنی منطقه اونتاریو عمدتا در داخل کشور فرآوری شده و تحت فرآیندهای ذوب و پالایش به ‌مس تصفیه شده تبدیل می‌شود، در حالی که بیشتر کنسانتره‌های تولیدی در منطقه بی.سی این کشور، برای ذوب و پالایش به ‌آسیا صادر می‌شود. میزان ذخایر مس در کانادا، حدود 11 میلیون تن مس محتوی گزارش شده است. نمودار 2 تولید معدنی کانادا در 5 سال اخیر از 2012 تا 2016 را به‌تصویر کشیده است.

همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، تولید مس کانادا نه تنها مقدار اندکی نیست، بلکه طی 5 سال گذشته در حال رشد بوده است. تولید مس معدنی کشور کانادا در سال 2012، حدود 580 هزار تن مس محتوی بوده که با رشد سالانه 5.5 درصد در سال 2016 به‌حدود 720 هزار تن رسید. این رقم نسبت به‌سال 2015، رشد 5 درصدی داشت. شایان ذکر است که تولید مس به‌روش استخراج حلالی در این کشور سهمی حدود 0.1 درصد دارد و به‌جرأت می‌توان گفت که تمام تولید معدنی این کشور، بیانگر سطح تولید کنسانتره مس و مس- نیکل است. با توجه به ‌استفاده از فناوری‌های بسیار کارآمد استخراج و فرآوری در کانادا، صنعت معدن‌کاری این کشور قادر به ‌استحصال مس از ذخایر با عیار پایین است؛ اما به‌طور متوسط، کنسانتره‌های تولیدی در این کشور، با عیار 28 درصد مس محتوی هستند.

عناوین برگزیده