تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۸۷
کد خبر: ۱۴۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس هیأت‌مدیرة سندیکای صنایع آلومینیوم:

دستیابی صنعت آلومینیوم به ۷۸۰ هزار تن تولید تا سال ۱۳۹۹ ممکن است

می متالز - رئیس هیأت‌مدیرة سندیکای صنایع آلومینیوم گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در افق ۱۳۹۹، ظرفیت صنعت آلومینیوم کشور به ۷۸۰ هزار تن می‌رسد که اکنون بیش از ۵/۶۱ درصد این امر تحقق یافته است.
دستیابی صنعت آلومینیوم به ۷۸۰ هزار تن تولید تا سال ۱۳۹۹ ممکن است

«هوشنگ گودرزی»  افزود: قرار است در افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۱،۲۰۰،۰۰۰ تن برسد که لازمة آن بهره‌گیری از سرمایة داخلی و خارجی است.

وی یادآوری کرد: امروز ۲۵ درصد از قیمت تمام‌شدة صنعت آلومینیوم مربوط به انرژی است و جمهوری‌اسلامی با برخورداری از منابع نفت و گاز و نیروی انسانی متخصص، می‌تواند روند رو به رشدی در این بخش داشته باشد.

جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ با تولید ۳۴۲ هزار تن شمش آلومینیوم؛ جایگاه ششم منطقة خلیج‌فارس را با سهم ۶ درصدی به خود اختصاص داد.

گودرزی گفت: ایران در دهة ۵۰ خورشیدی نخستین تولیدکنندة آلومینیوم در منطقه بود اما امروز کشورهای منطقه با واردات مواد اولیه و نیروی کار از کشورهای شبه‌قاره، در این بخش تلاش می‌کنند.

به‌گفتة وی، ایران بخشی از مواد اولیة موردنیاز را از منطقة جاجرم (خراسان‌شمالی) تأمین می‌کند و از نیروی انسانی توانمندی نیز برخوردار است.

 وزارت صنعت، معدن و تجارت در دورة ۱۰ ماهه امسال میزان تولید شمش آلومینیوم در واحدهای ایرالکو (اراک) و المهدی و هرمزال (بندرعباس) را ۲۴۴،۵۷۷ تن اعلام کرد.

در این مدت میزان تولید پودر آلومینا نیز ۱۹۵،۱۲۶ تن ثبت شد.

مجموع تولید شمش آلومینیوم کشورهای حاشیة خلیج‌فارس و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۵،۵۷۱،۱۱۵ تن رسید که امارات با ۲،۴۷۱،۰۰۰ تن، سهم ۴۴ درصدی را در این منطقه به خود اختصاص داد.

گودرزی گفت: توافق هسته‌ای (برنامة جامع اقدام مشترک-‌برجام) شرایط بین‌المللی را برای همکاری‌های برون‌مرزی بهبود بخشید اما تبلیغات دشمنان موجب شده است طرف‌های خارجی همچنان با شک و تردید با ایران رایزنی کنند.

بنابر اطلاعات اعلام‌شده در مجمع عمومی سالیانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مهرماه امسال، میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای طرح‌های توسعة زنجیره آلومینیوم ۱۱ میلیارد دلار است که ۵/۲۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری موردنیاز بخش معدن و صنایع معدنی را تا افق ۱۴۰۴ دربر می‌گیرد.

 آمارهای منتشرشده در زمینة صادرات هشت‌ماهة امسال نشان داد، صدور زنجیرة آلومینیوم و تولیدات آن افزون بر ۱۲۹،۷۰۰ تن به ارزش بیش از ۱۸۳،۴۰۰،۰۰۰ دلار بود که ازنظر وزن و ارزش نسبت به هشت‌ماهة ۱۳۹۴ به‌ترتیب ۶/۲۸ و ۲/۷ درصد افزایش یافت.

عناوین برگزیده