تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۲۲
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۱۰۵۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
شریعتمداری:

آماده پذیرفتن سرمایه گذاران خارجی با سهم بیش از ۵۰ درصد هستیم

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بارقه هایی از این نوع نگاه در قراردادهای اخیر خودروسازان ما دیده می‌شود. ما آماده پذیرفتن سرمایه گذاران خارجی با سهم بیش از ۵۰ درصد هستیم و از آنها حمایت می کنیم.
آماده پذیرفتن سرمایه گذاران خارجی با سهم بیش از ۵۰ درصد هستیم

به گزارش می متالز، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز سه شنبه ۲۴ بهمن اظهار کرد: ما دستاوردهای مختلفی در حوزه های گوناگون دانش و زیربنایی نظیر راه‌ها و سایر پیشرفت ها داشتیم. به عنوان مثال می‌توانیم به چند فقره آن اشاره کنیم در حوزه فولاد، ما یک معدن سنگ آهن داشتیم در منطقه مرکزی کشور و یک مجموعه ذوب آهن اصفهان امروز ظرفیت فولاد به ‌۳۳ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در مجموع در تولید فولاد در رده ۱۴ جهان هستیم. همین امروز ۱۱۰ میلیون‌تن ظرفیت جدید در تولید فولاد در حال احداث است و در سال ۹۹ به بهره بردازی می‌رسد که به صنعت خودرو هم مربوط است.

شریعتمداری درادامه تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید ظرفیت تولید فولاد رشد جهش‌واری داشته است. در مس شرایط مشابه است. در سال ۵۷ ما یک گرم برداشت مس به صورت تجاری نداشتیم امروز ‌۴۰۰ هزار تن ظرفیت برداشت مس داریم.

وی عنوان کرد: سیمان ۸ میلیون تن اوایل انقلاب بود امرپز ۸۵ میلیون تن ظرفیت داریم و به زودی به ‌۱۴۰ میلیون تن ظرفیت می رسیم.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با فعالیت های پتروشیمی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پتروشیمی هم قبل از انقلاب ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود امروز حدود ۴۶ میلیون تن تولید پتروشیمی داریم و امیدواریم به ۵۵ میلیون تن برسیم.

وی افزود: ملت ایران بر پایه توانمندی فرزندان خود توانسته دستاوردهای خوبی داشته باشد.

شریعتمداری اذعان داشت: علی‌رغم وجود همه ‌مشکلات و ضعف‌ها که درصدد انکار آن نیستیم، اما رو به رشد هستیم. یکی از نشانه‌های امید صنعت گران تقاضای توسعه طرح های در دست اجرای آنهاست. ما بالای ۴۵۰۰ تقاضای تاسیس واحد جدید داشتیم. این نشان می‌دهد ملت راه رشد خود را در حوزه صنعتی انتخاب کرده اند و انشالله این مسیر را ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به جذب سرمایه در پسابرجام تشریح کرد: در جذب سرمایه گذاری  خارجی هم در پسا برجام قدم های خوبی برداشته شده است. ۲۲۴ طرح سرمایه گذاری شده است ۲ میلیارد دلار آن در صنعت خودرو سازی کشور در پسا برجام جذب شده است. این نشان می‌دهد مسیر درست است.

وی افزود: در حوزه معدنی هم قدم های خوبی برداشته شده است. بالغ بر ۱.۵ میلیارد تن ظرفیت تولید سنگ آهن در کشور شناسایی شده و ۲ میلیارد تن ظرفیت دیگر هم در اعماق زمین پی‌جویی شده است این چیزی در حدود کل ذخایر سنگ آهن کشور تا کنون است.

حدود ۱۶۰ ۷۰ هزار خودرو پیش از انقلاب به صورت مونتاژ  تولید می شد امروز برنامه ۱.۵ میلیون دستگاه را داده ایم.

شریعتمداری در ادامه گفت: در یک گزارش از ۲ هزار واحد قطعه ساز کوچک و بزرگ حرف می‌زدند. این حدود قطعه ساز در کشور به طور پراکنده در جغرافیای کشور نشان از حرکت خوب ما در صنعت خودرو سازی کشور است که باید قدم های خود را محکم تر کنیم. مدیران ما برخاسته از مردم هستند و اندیشمندان ما توانایی‌های خوبی دارند.

وی افزود: در جذب و جلب سرمایه گذاری خارجی به معنای درست تحقیق و توسعه پایه است تولید موتور یکی از مهمترین عوامل است. در ادوار گذشته به اینها توجه نکرده‌ایم. اگر ما در این زمینه ها گام های دقیق تر داشتیم در وضعیت بهتری بودیم کا امروز از سرمایه گذاری خارجی حمایت می کنم. در بازار داخلی ما خودرو سازی هایی را با همکاری با طرف ایرانی احداث کنند. بارقه هایی از این نوع نگاه در قراردادهای اخیر خودروسازان ما دیده می‌شود. ما آماده پذیرفتن سرمایه گذاران خارجی با سهم بیش از ۵۰ درصد هستیم و از آنها حمایت می کنیم.

*خودرو سازی در جهان دچار تحولاتی شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش تولید خودروهای برقی تصریح کرد: رقابت پذیری خودرو های جدید برقی روند رو به رشدی داشته. تا سال ۲۰۳۰ گفته اند پیش بینی می‌شود برخی خودرو سازان ۱۰ تا ۱۵ درصد به سمت خودروی برقی بروند. این از طرفی تهدید از طرفی فرصت است.

 وی گفت: ما پژوهش‌گران خوبی داریم و این صنعت هنور چندان در جهان پا نگرفته است اگر ما قدم به این عرضه بگذاریم با فاضله کمی که با این صنعت داریم می‌توانیم جایگاهی را به خود اختصاص دهیم. خودرو سازی در جهان دچار تحولاتی شده است ۲۵ درصد مصرف فولاد دنیا خودرو سازان هستند.

شریعتمداری گفت: امروز استارت آپ های از طریق شرکت های جدید که جوانان ما توانایی هایشان را به رخ ما می‌کشند خریدار به فروشنده وصل شده است. اینها با نامه‌های الکترونیکی ترتیب داده اند و نیاز به خودرو های سنگین کم می‌شود. تحولاتی در ایران و جهان رخ داده است در جهان تسلا از نظام دانش بنیان استفاده کرده و به زودی خودرو سازی را متحول می‌کند. اگر صنعت خودرو سازی ما به این موضوعات فکر کند تحول مهمی رخ خواهد داد.

عناوین برگزیده