تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۱۰۴۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید خودروهای گازسوز راهکاری مهم برای کاهش آلودگی هوا

می متالز - بر اساس اعلام رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متوسط مصرف بنزین از اول فروردین تا ۲۶ شهریورماه به‌طور میانگین روزانه ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز بود این در حالیست که به گفته یک عضو هیئت علمی دانشکده انرژی و مکانیک دانشگاه شهید بهشتی خودروهای بنزینی و گازوئیلی نقش زیادی در انتشار آلودگی هوا دارند. در این شرایط تولید خودروهای گازسوز با توجه به امکانات موجود و دسترسی به منابع گازی، راهکار اقتصادی و امکان‌پذیری است.
تولید خودروهای گازسوز راهکاری مهم برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش می متالز، محمدعلی احترام  در مورد راهکار موثر در کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه اگر مسئولان در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای کاهش آلودگی هوا هستند؛ بهتر است روی تولید سواری‌ها و اتوبوس‌های گازسوز نیز کار کنند، گفت: اگر جهت‌گیری ما در کلانشهرها به سمت تولید خودروهای گازسوز حرکت کند، مشکل تولید ذرات معلق اولیه و ثانویه نیز تا حد زیادی حل و فصل می‌شود.

وی تصریح کرد: البته منظور از خودروهای گازسوز، خودروهای کارگاهی نیست بلکه تولید خودروهای پایه گازسوز با طراحی درست و دقیق موتور و بدنه است. در حال حاضر تولید خودروهای گازسوز با توجه به شرایط کشور و امکانات موجود و دسترسی به منابع گازی، راهکار اقتصادی و امکان‌پذیری است ضمن اینکه باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.

اقدام روسیه برای تولید خودروهای گازسوز 

این کارشناس حوزه خودرو و آلودگی هوا با بیان اینکه خودروهای گازسوز کمترین نقش را در تولید ذرات ثانویه دارند، گفت: در حال حاضر روسیه با هدف کاهش آلودگی اقداماتی را برای تولید خودروهای گازسوز آغازکرده است. برای کشور ما هم که منابع گازی خوبی داریم و شرایط برای صادرات این انرژی هم مساعد نیست، تولید خودروهای گازسوز برای کلانشهرها، راهکار مفیدی است و بر کاهش تولید ذرات معلق نقش موثری دارد.

امکان خرید خودروی هیبریدی برای همه وجود ندارد

احترام در پایان در مورد واردات خودروهای برقی و هیبریدی به کشور به عنوان جایگزین سواری‌های بنزینی اظهار کرد: خودروهای برقی و هیبریدی قیمت زیادی دارند و حتی با تعرفه صفر نیز برای همه مصرف‌کنندگان ایرانی امکان خرید این خودروها وجود ندارد، ضمن اینکه دولت مجبور به دادن یارانه به آن‌ها است که هزینه زیادی برای کشور ایجاد می‌کند.

طبق اعلام رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متوسط مصرف بنزین از اول فروردین تا ۲۶ شهریورماه به‌طور میانگین روزانه ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در روز بود. همچنین بر اساس آخرین اطلاعیه‌ها میانگین مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۲۶ دی‌ماه ۸۰ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده حدود ۷.۹ درصد رشد داشته است.

همچنین بر اساس اظهارات اخیر پریچهر قزلباش - مدیر کل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد- میزان دی ­اکسیدکربن منتشره از اگزوز خودروها را یکی از مهمترین متغیرهای مورد استفاده در محاسبه مصرف سوخت و به عنوان معیاری مهم در سطح جهان پذیرفته شده است. مقدار تعیین شده میزان متوسط انتشار دی ­اکسیدکربن در اتحادیه اروپا برابر با ۱۳۰ گرم در کیلومتر و این معیار در ایران برابر ۱۶۲.۸ گرم در کیلومتر است.

عناوین برگزیده