تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۴۴۸
کد خبر: ۱۱۰۴۲
سرویس خبر : محیط زیست

فولاد زیر تیغ اتهامات زیست‌محیطی

می متالز - علی‌رغم حساسیت‌هایی که در حوزه زیست محیطی روی صنایع معدنی به وجود آمده است، مدیر واحد احیای فولاد میانه، این واحد را به خاطر استفاده از گاز طبیعی، آلاینده نمی‌داند.
فولاد زیر تیغ اتهامات زیست‌محیطی

به گزارش می متالز، موضوع برخی آلایندگی هایی که معادن و صنایع معدنی در محیط پیرامونی خود به وجود می‌آورد چالش‌های زیادی تاکنون رقم زده است و واکنش‌هایی را نیز در پی داشته که آخرین آن تصویب قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص تکلیف دولت به دریافت و پرداخت یک درصد از درآمد معادن و صنایع معدنی به خزانه با نظر استانداری جهت ترمیم خسارات محیطی بوده است.

در این میان از جمله واحدهایی که در مظان اتهام آلایندگی قرار می‌گیرند واحدهای فولادی هستند و مواردی در خصوص سطح آلایندگی برخی از هفت طرح فولادی اجرا شده در دولت های یازدهم و دوازدهم مطرح بوده که از جمله آنها موضوع آلایندگی فولاد میانه و انتشار ذراتی مضر از این مجموعه فولادی است.

در این رابطه مهرداد ناجی - مدیر واحد احیای فولاد میانه - گفت: سوخت کارخانه آهن اسفنجی میانه از گاز طبیعی است و آلایندگی متعارف ندارد. این واحد برای اولین بار در ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کند.

وی در خصوص غبار منتشر شده از محل این کارخانه و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر به خاطر نصب غبارگیرهایی که انجام شده است این تساعد غبار به حد طبیعی رسیده و یکی از دلایلی که پیش از این انتشار غبار از این کارخانه به نظر غیرطبیعی می‌آمد، به خاطر قرارداشتن در مراحل اولیه تولید بود.

مدیر واحد احیای فولاد میانه ادامه داد: در مراحل اولیه کارخانه به دلیل بارگیری مواد بدون وجود سیلوها غباری در فضا به وجود می‌آمد که پس از تجهیز این مجموعه از بین رفت و بخشی از دودی هم که به نظر می‌رسید در محیط منتشر شود ناشی از فعالیت سیستم خنک کننده کارخانه است و این دود بخار آب بوده که ضرری برای محیط زیست ندارد.

با وجود توضیحاتی که درباره این واحد فولادی داده شد مجموعا نگرانی‌هایی در خصوص آلایندگی واحدهای فولادی و آهن اسفنجی وجود دارد که استفاده از تجهیزات روز و تکنولوژی‌های مدرن می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش آلایندگی این‌ واحدها کمک کند.

پیش از این برخی رسانه ها مدعی شده بودند که آلاینده ها و آلودگی های کارخانه آهن اسفنجی میانه مشکلاتی را از جمله برخی مشکلات تنفسی برای کودکان و سالمندان منطقه به وجود آورده که در این رابطه حتی به اعتراض های نماینده مردم میانه به آلایندگی این کارخانه اشاره شده است.

از طرف دیگر وجود گواهینامه محیط زیست برای کارخانه فولاد اسفنجی میانه و اظهارات مدیر واحد احیای این مجموعه نیز از تاییدهای زیست محیطی آن خبر می‌دهد. حالا با وجود مجموع این اظهارات موضوعی که بیش از هر چیز اهمیت دارد، حفظ سلامت مردم منطقه است که نیاز به ارزیابی دقیق و روشن زیست محیطی را برای تمامی واحدهای فولادی و دیگر صنایع مشابه را آشکار می‌کند.

عناوین برگزیده