تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۱۰۴۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آمادگی پنج خودروساز خارجی برای ساخت خودروی پایه گازسوز برای ایران

می متالز - مدیرطرح جایگاه های گاز طبیعی فشرده (CNG) از اعلام آمادگی پنج خودروساز خارجی برای ساخت خودرو پایه گازسوز برای ایران خبر داد.
آمادگی پنج خودروساز خارجی برای ساخت خودروی پایه گازسوز برای ایران

به گزارش می متالز، حمید قاسمی در نشستی که امروز برگزار شد در پاسخ به سوالی درمورد نتیجه نمونه‌گیری شرکت فولکس واگن آلمان از گاز ایران برای ساخت خودروی پایه گازسوز گفت: هدف تاکنون بیشتر خودروهای دیزلی بوده است؛ تاکنون پنج خودروساز خارجی از جمله بنز موتور پایه گاز سوز را بر اساس کیفیت گاز کشور طراحی کرده اند.

وی ادامه داد: طراحی این خودروسازها به نحوی است که مصرف انرژی را به میزان قابل قبولی کاهش می‌دهد، درواقع ١٦٠کیلومتر را به ٨٨٠کیلومتر به ازای باک های موجود رسانده اند.

مدیرطرح جایگاه های گاز طبیعی فشرده (CNG) اظهار کرد: آن‌ها موتور را  بر اساس کیفیت گاز ایران ساخته‌اند تا سی‌ان‌جی جایگزین گازوئیل شود. آن‌ها مذاکراتی با سازندگان داخلی داشته‌اند.

قاسمی با اشاره به راه‌اندازی ۲۵ جایگاه سی‌ان‌جی در بهمن‌ماه گفت: با راه‌اندازی ۲۵ جایگاه سی ان جی تعداد این جایگاه‌ها به ۲۴۲۵ رسید. ظرفیت کنونی سی ان جی دو میلیون و ۸۰۰ مترمکعب برساعت است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از سی ان جی در کشور اظهار کرد: بنزین را می‌توان صادر یا ذخیره کرد، اما صادرات گاز کار آسانی نیست و به تجهیزاتی مانند لوله‌کشی یا تجهیزات دیگر نیاز دارد که بسیار هزینه‌بر هستند. استفاده از سی ان جی همسو با حفاظت از محیط زیست و صرفه‌جویی انرژی است.

مدیر طرح جایگاه های گاز طبیعی فشرده(CNG) در مورد آخرین میزان مصرف سی ان جی در کشور گفت: در حال حاضر روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور مصرف می‌شود، در حالی که جایگاه‌های موجود می‌تواند تا میزان ۴۲ میلیون مترمکعب را نیز پوشش دهد.

جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس با سوخت سی ان جی به جای دیزلی

قاسمی با بیان این‌که حدود یک میلیون خودروی دیزلی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این خودروها روزانه ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند و ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که خودروسازها را به سمتی هدایت کنیم که جایگاه‌های دیزلی جای خود را به جایگاه‌های سی‌ان‌جی بدهند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت نفت و شهرداری تهران در هفته گذشته گفت: یکی از بندهای این توافق‌نامه جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس با اتوبوس‌هایی است که سوخت آنها دیزلی است. در حال حاضر ۶۶۰۰ اتوبوس در سطح تهران تردد می‌کنند که ۳۳۰۰ دستگاه باید جایگزین شوند و سوخت آنها به سمت سی‌ان‌جی رود.

مدیر طرح جایگاه های گاز طبیعی فشرده(CNG)، ادامه داد: این طرح طی مدت دو سال با هماهنگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شهرداری و وزارت کشور اجرا می‌شود.

قاسمی در مورد خصوصی سازی جایگاه‌های سوخت نیز توضیح داد: ۳۳ جایگاه خصوصی سی‌ان‌جی در حال نصب تجهیزات، ۳۳ جایگاه در دست راه‌اندازی و ۷۵ جایگاه راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: بیشترین مصرف سی ان جی در استان تهران آذربایجان شرقی، مشهد، اصفهان، فارس، گیلان و اهواز و کمترین مصرف در چابهار است.

عناوین برگزیده